ادراک عدالت سازمانی دارای ابعاد متعددی است که هر کدام به جنبه ای ازآن(رفتاری، اقتصادی، سیاسی وفرهنگی) نظر دارند. در جدول پایین  ابعاد مختلف ادراک عدالت سازمانی بر پایه پژوهش های مختلف تبیین و به خاستگاه آن اشاره گردیده است.
جدولError! No text of specified style in document.‑1:ابعاد ادراک عدالت سازمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف
ابعاد
تبیین
خاستگاه
1
ادراک عدالت توزیعی
ادراک عدالت یک تابع خروجی 

(Nabatchi,Blomren,Henning2007:150)
اقتصادی و ساختار
2
ادراک عدالت رویه ای
ادراک عدالت یک تابع از فرآیند 

(Nabatchi,Blomren,Henning2007:150)
ساختاری و سیاسی
  

 

 

3
ادراک عدالت تعاملی
جنبه های فرآیند ارتباطات (همچون ادب، صداقت و احترام) بین فرستنده و گیرنده عدالت (حسین زاده، ناصری،4:1386)
رفتاری و فرهنگی
ادراک عدالت بین فردی
تعامل اجتماعی بین هر فرد با دیگران 

(Noormala &syed,2009:326)
رفتاری و فرهنگی
ادراک عدالت اطلاعاتی
به رویه های اجتماعی تصمیم گیرنده و چگونگی شرح و انتشار اطلاعات به دیگران در خصوص تصمیم. 

(Noormala &syed,2009:326)
رفتاری و در همه زمینه ها (اقتصادی، سیاسی و فرهنگی)
4
ادراک عدالت احساسی
بیان کننده تقسیم عادلانه احساسات (ابراز) و توجه به احساسات (خواندن) در بین آحاد مردم (قلی پور، پورعزت،75:1387)
رفتاری و فرهنگی
5
ادراک عدالت مشاهده ای
ایجاد احساس عادلانه ای در مشاهده کننده بیرونی(پور عزت،قلی پور234:1387)
رفتاری و فرهنگی
6
ادراک عدالت اصلاحی
جبران مالی، بازسازی و یا تصیح با

دانلود پایان نامه

 

هدف بازگشت به حالت اولیه (اسمعیلی گیوی،205:1387)
سیاسی و ساختار
7
ادراک عدالت بازسازنده
اصلاح روابط آسیب دیده گروه ها و افراد در تعارضات سازمانی(اسمعیلی گیوی،205:1387)
اقتصادی و ساختار
8
ادراک عدالت زبانشناختی
ساخت زبان و ماهیت مراودات افراد در داخل سازمان و در سطوح گوناگون آن(قلی پور،پور عزت،75:1378)
رفتاری و فرهنگی
اهمیت و پیامد ابعاد مدل چهاربعدی ادراک عدالت سازمانی(الماس عدالت)توسط گرینبرگ وکالکویئت درجدول زیر ارائه شده است :

جدولError! No text of specified style in document.‑2: اهمیت و پیامد ابعاد ادراک عدالت سازمانی (الماس عدالت)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عدالت اطلاعاتی
عدالت میان فردی
عدالت رویه ای
عدالت توزیعی
 
منطق در ورای برنامه ها و فرآیندها
روابط پویا در برنامه ها و فرآیندها
انصاف در ترفیع و پیشرفت و فرصت ها
انصاف در خروجی ها از قبیل حقوق، ترفیع
اهمیت
صداقت و منطق
احترام و نزاکت
بیطرفی و دسترسی
برابری و تناسب
پیامدها
(F.Kristic, Emelo,2007:4)

مفاهیم عدالت ساختاری و عدالت اجتماعی، بخش وسیعی از تحقیقات حوزه روان شناسی سازمانی را در طول دهه گذشته تشکیل می دهند. در کل، عدالت ساختاری مربوط به آن دسته از عناصر ساختاری سازمان می شود که امکان مشارکت کارمندان در تصمیم گیری را فراهم آورده و توزیع عادلانه نتایج را میسر می کند. صاحب نظران بحث نموده اند که عدالت توزیعی و رویه ای ساختاری هستند و شباهت زیادی به هم دارند(Colquitt,2001:387). عدالت اجتماعی نیز مربوط به ادراک کارکنان از تسهیم باز و عادلانه اطلاعات سازمانی و نیز اهمیت دادن به رفاه کارکنان است. (اسمعیلی گیوی،214:1387) ابعاد عدالت بین فردی و عدالت اطلاعات که از عدالت مراوده ای منشعب شده اند بیشتر جنبه اجتماعی داشته، به ارزیابی فرد از تخصیص های معین اجتماعی- احساسی اشاره دارد(ذاکر اصفهانی،10:1387).

ابعاد عدالت بین فردی و عدالت اطلاعاتی که از عدالت مراوده ای منشعب شده اند بیشتر جنبه اجتماعی داشته، به ارزیابی فرد از تخصیص های معین اجتماعی – احساسی اشاره دارد(ذاکر اصفهانی،10:1387)

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی

 

 

عدالت ساختاری در دو بعد عدالت توزیعی و عدالت رویه ای به طور مستقیم و عدالت اجتماعی در دو بعد بین فردی و اطلاعاتی به طور غیرمستقیم تحت تاثیر اجرای لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری که مشتمل بر 128 ماده و 106 تبصره و 15 فصل است قرار گرفته و به نظر می رسد بیشتر در جهت رعایت عدالت در سازمان های دولتی و وحدت رویه در آنها است و مشتمل بر ویژگی ها و نوآوری هایی است که از نظر رفتاری و محیطی و خصوصاً ساختاری عدالت در سازمان را یکی از اهداف خود قرار داده است.

عدالت سازمانی به عنوان زیربنای توسعه عدالت محور در شرایطی مطرح میشود که گفتمان عدالت و پیشرفت به عنوان گفتمان اصلی در دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است. تأکید بر عدالت همه جانبه در برابری فرصتها و توزیع امکانات مادی و معنوی در فرمایشات معظم له ضرورت اتخاذ رویکردی جامع به مفهوم عدالت را در سطوح خرد و کلان جامعه بیش از پیش نمایان ساخته است. در این میان تحقق رویکرد عدالت محور در سازمانها به عنوان عناصر اصلی تحقق اهداف حاکمیت و ابزارهای اعمال مدیریت، نقطه آغازی در این مسیر بوده و توجه همزمان به ابعاد مختلف عدالت در سازمان شرطی لازم و ضروری اجتناب ناپذیر محسوب می شود(ذاکر اصفهانی،10:1387)

از سویی بذل توجه به ایده عدالت توسط دولت نهم چه در عرصه شعار و آرمان و چه در جریان فعل و کنش سیاسی و اجرائی، گفتمان عدالت را برای این دولت رقم زده است. یکی از توجهات ویژه دولت به موضوع عدالت، فقدان این امر در حوزه سازمان بوده است، چرا که بسیاری از بی عدالتی ها به سازمان اداری بر می گردد(ذاکر اصفهانی،11:1387)

از تلاش های دولت خدمتگذار می توان به تهیه و ارائه لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد که قانون مذکور دارای اهدافی است که از جمله :

بهبود نظام بوروکراسی اداری.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...