ارزش ویژه برند و آمیخته بازاریابی |
3-2 روش تحقیق
تحقیقات را بر اساس معیارها و مبانی مختلفی میتوان دسته بندی کرد. این معیارها و مبانی شرایط را فراهم می کنند که میتوان بر اساس آنها تحقیقات را طبقه بندی کرد، اما انواعی از تحقیق به علت ماهیت چندبعدی و پیچیده ای که دارند در چندین طبقه قرار می گیرند و همین امر قضاوت شفاف و روشن را در این رابطه دچار مشکل می سازد اما به طور کلی میتوان گفت مفیدترین طرح طبقه بندی انواع تحقیق حالتی است که در آن دسته بندی ها، به حداقل و تفاوتها به حداکثر برسد(خاکی، 1379، 93). انتخاب روش تحقیق یا به عبارت دیگر اینکه از روشهای تحقیق برای یک مطالعه خاص بهترین روش کدام است، بستگی به شیوه تعریف مساله و تدوین فرضیهها دارد(خاکی، 1383، 135-134(. در طبقهبندی انواع تحقیق بر اساس هدف، تحقیقات به تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه، دستهبندی میشوند. اما در دستهبندی آنها بر حسب نحوه گردآوری دادهها یا طرح تحقیق، میتوان آنها را به تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی، طبقهبندی کرد. اما تحقیق توصیفی، خود مشتمل بر پنج دسته: تحقیق پیمایشی، تحقیق همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق پس رویداد یا علی مقایسهای، میباشند (سرمد و همکاران، 1379، 82-79).
3-2-1 طبقه بندی بر اساس روش
این پژوهش از نوع توصیفی است چون به پدیده هایی می پردازد که بصورت طبیعی رخ می دهد و در آن هیچ دستکاری آزمایشی در متغیرها صورت نمی گیرد. چون می خواهیم از میان جامعه آماری نمونه ای را به تناسب حجم انتخاب کنیم از روش موردی استفاده می شود. بنابراین، تحقیق حاضر از نظر نحوه اجرا (روش) توصیفی میباشد.
در این تحقیق رابطه میان متغیرها بر حسب هدف تحقیق تحلیل می گردد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه میباشد. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش می کند. اطلاعات توصیفی معمولا از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری می شوند (خاکی، 1386، 210).
3-2-2 طبقه بندی بر اساس هدف
با توجه به اینکه هر تحقیق با یک مساله و هدف خاص آغاز می شود، بنابراین بر پایه ماهیت مسائل مطرح شده و هدفی که پژوهشگر در تحقیق خود دنبال می کند، میتوان تحقیقات را طبقه بندی کرد.
هدف از تحقیق کاربردی بدست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که بوسیله آن نیازی مشخص و شناخته شده بر طرف گردد (خاکی، 1379، 94). با توجه به اینکه از نتایج این تحقیق میتوان برای کمک به شرکت پیشرو پلاستیک خزر استفاده کرد، بنابراین پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی خواهد بود.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند
3-3 قلمرو مکانی تحقیق(جامعه آماری)
برای انجام هر تحقیق، باید جامعه مورد مطالعه و گروه نمونهای که از روی آن پارامترهای جامعه برآورد میگردد، به طور دقیق تعریف گردند. جامعه آماری به مجموعهای از آحاد گفته میشود که حداقل در یک صفت مشترک باشند (شریفی و نجفی زند، 1382، 18) در جایی دیگر از جامعه، به همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافتههای پژوهش را به آنها تعمیم دهیم، تعبیر میشود (دلاور، 1385، 20).
در این تحقیق جامعه آماری مشتریان شرکت پیشرو پلاستیک خزر می باشند که خرده فروشان که از نمایندگی ها خرید می کنند را به عنوان مصرف کننده نهایی در نظر گرفتیم. بنابراین باتوجه به بزرگ بودن جامعه آماری و هزینه برو زمان بر بودن تهیه لیست کامل مشتریان از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می شود زیرا برای انتخاب شدن احتمال یکسان دارند و ساختار جمعیت از صفات و ویژگی های متعدد و متنوعی شکل گرفته که نمی توان صفات بارز آن را براحتی تعیین کرد(خاکی، 1388، 227).
3-4 قلمرو زمانی
مطالعات اولیه تحقیق در یک بازه زمانی 3 ماهه انجام شد. جمع آوری اطلاعات میدانی شامل توزیع و جمعع آوری پرسشنامه ها در بازه زمانی 25 فروردین تا 15 اردیبهشت سال 93 صورت گرفت، سپس حدود 2 ماه به جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و تدوین پیشینه تحقیق اختصاص داده شد. در پایان در حدود 1 ماه، جمع بندی و بررسی نتایج تحقیق انجام شد.
3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری
از آنجا که جوامع آماری معمولاً از حجم و وسعت جغرافیای زیادی برخوردارند و محققان نمیتوانند به تمام آنها مراجعه کنند، بنابر این ناگزیرند به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفا کنند. بدین ترتیب میتوان نمونه و نمونهگیری را چنین تعریف کرد: نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده، از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد (حافظ نیا، 1383،
121-120).
در این تحقیق جامعه آماری مشتریان شرکت پیشرو پلاستیک خزر می باشند. بنابراین باتوجه به بزرگ بودن جامعه آماری و هزینه برو زمان بر بودن تهیه لیست کامل مشتریان از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده می شود زیرا برای انتخاب شدن احتمال یکسان دارند و ساختار جمعیت از صفات و ویژگی های متعدد و متنوعی شکل گرفته که نمی توان صفات بارز آن را براحتی تعیین کرد(خاکی، 1388، 227).
در این تحقیق برای حجم نمونه از جدول کرچسی و مورگان استفاده می شود.
تعداد مشتریان این شرکت که از نمایندگی ها خرید می کنند 418 نفر می باشند. برای تعیین حجم نمونه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم حداقل 214 نفر با توجه به حجم نمونه نیاز میباشد.
با توجه به تعداد مورد نیاز نمونه، تعداد 400 پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید که از این تعداد، 75 پرسشنامه بدلیل پاسخ داده نشدن بعضی از سؤالات از مجموعه نمونه حذف گردید و در نهایت تعداد 325 پرسشنامه قابل قبول برای این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
در تحقیق حاضر در مرحله اول لیست فروشگاه های عرضه کننده محصولات شرکت پیشرو پلاستیک خزرتهیه گردید که در شهرها تهران، کرج، قزوین، رشت، اردبیل، تبریز مشهد، اراک، اصفهان می باشند و تعداد مشتریان مشخص شد. سپس مشتریان را به تفکیک مناطق و درصد آنها را درهر منطقه مشخص کرده و نهایتاً تعداد نمونه لازم از هر منطقه بر اساس تعداد نمونه لازم معین گردید.
در مرحله توزیع پرسشنامه، تعداد فروشگاه هایی که باید پرسشنامه در آنها توزیع شود معین گردید و به صورت پیش فرض به ازای هر حداکثر 50 پرسشنامه که باید از هر منطقه تهیه می شد فروشگاه ها به صورت تصادفی ساده در آن منطقه انتخاب شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 09:00:00 ق.ظ ]
|