اینترنت علاوه بر اینکه محتوای روی خط بیشتری را برای افراد بیشتری فراهم می آورد، راه های سودمند و جدیدی را برای نشر و جمع آوری اطلاعات پیش روی کاربران قرار داده است. مثلا اتاق های گفتگویی که به حمایت از بیماران سرطانی اختصاص یافته است، به افرادی از هرگوشه دنیا امکان میدهد تا به تقویت روحیه یکدیکر و نیز نشریافته های جدید بپردازد. پیشرفت های اخیر در تعامل میان انسان و رایانه بر میزان ایمن سازی و حفاظت به موقع کودکان افزوده است.(نوتا و همکاران،۱۹۹۶ص۱۳)
روش های بهبود تغذیه، آموزش و بهداشت را فراهم آورده و حتی توانسته است تا از طریق روش هایی مثل مصاحبه، کاربران را از نظر ابتلا به ایدز کنترل کند.

نوجوانان درصد چشمگیری از کاربران اینترنت را به خود اختصاص میدهند و اولین نسلی هستند که در دنیای دیجیتالی رشد میکنند و این در حالی است که بسیاری از آنان تصوری از دنیای ما قبل اینترنت ندارند. هر چه میگذرد کودکان در مکان های بیشتری به اینترنت دسترسی می یابند از قبیل مدارس ، کتابخانه ها ، منازل ،  مراکز فوق  برنامه و کافی نت ها افزایش میزان دسترسی به این معنی است که نوجوانان می توانند به آسانی منابع آموزشی را به دست آورند که مدارس و کتابخانه های عمومی نسل گذشته هیچ گاه نمی توانستند ارائه دهند.

از طرف دیگر مجمومه ی کتاب ها و نشریات یک کتابخانه میتواند از نظر مالی و مکانی محدود باشد درحالیکه یک پایانه رایانه ای و یک خط تلفنکل محتوای اینترنت را فراهم می آورد و در اختیار کاربر قرار می دهد. امروزه دانش آموزان می توانند برای کلاس درس گزارش های چند رسانه ای تهیه کنند ، افکارشان را در صفحه ی وب خودشان منتشر کنند و با همسالان خود در دیگر کشورها ارتباط برقرار نمایند. روشن است که دسترسی به اینترنت  برای هر کسی که به فکر ارتقا سطح آموزشی و علمی و فکری افراد است ، موهبتی بزرگ به شمار می آید.

بهر حال اینترنت هم بدون مشکلات و حرف و حدیث نمی باشد همان ویژگی هایی که آنرا سودمند می سازد از قبیل دسترسی سریع به اطلاعات ، محلی برای تبادل آزادانه نظرات برای افراد از ملیت ها ی مختلف و با تجربیات و ارزشهای گوناگون  فرصتی برای نشر هر گونه مطلبی به صورت روی خط – می تواند مشکل ساز باشد همچنان که بر میزان  اطلاعات در اینترنت افزوده میشود مهارت های لازم برای یافتن محتوا ی آموزشی در اینترنت هم پیچیده تر می گردد. هم اکنون هزاران سایت و از جمله صدها سایت فارسی زبان در اینترنت به ارائه خدماتی چون دوست یابی آن لاین می پردازند. در حال حاضر هزاران سایت اینترنتی وجود دارد که حاوی تصاویر مستهجن است تصاویر موجود در این سایت ها بسیار وقیح و زننده است اشکال گوناگونی از هرزه نگاری در اینترنت روبه فزونی و گسترش است تصاویر و فیلم های مستهجن تبلیغات و آگهی های بازرگانی که آشکارا حاوی اشارات غیر اخلاقی هستند از نمونه های این هرزه نگاری به شمار می رند.

متاسفانه دستیابی به هرزه نگاری در اینترنت بسیار ساده است  و دانش مردم نیز نسبت به هرزه نگاری بسیار کم است کسانی که ماهیت مخرب هرزه نگاری را درک کرده اند باید این مفهوم را به هرکسی در دنیا برسانند تصویرهایی که بسیار خجالت آور است و باید تلاش بین المللی به توقف انتشار چنین تصاویری همت گمارد ، بهترین راه برای جلوگیری از اثر تخریبی هرزه نگاری آگاهی دادن از اثرات سوء آن می باشد.

در فضای مجازی اینترنت شاهد هزاران سایت هرزه نگاری هستیم و هزاران نفر در روز به آن نگاه می کنند بعضی از سایت ها گسترده  هستند با انواع و اقسام هرزه نگاری ها، بعضی سایت ها ویژه ی زنان آسیایی هستند کما اینکه برخی سایت ها نیز مخصوص فارسی زبانان و بهتر است بگوئیم ایرانی هستند و بعضی نیز فقط زنان جوان را نشان می دهند البته با توجه به مدل هایی که نشان میدهند وانمود میکنند حداقل ۱۸ سال دارند اما زنانی که در این سایت ها دیده میشوند مسلماً  جوان تر هستند.(نوتا و همکاران،۱۹۹۶ص۱۵)

بنابراین لازم است با کمک آمار ، بدواً به شیوع هرزه نگاری در جهان و سپس شیوع آن در ایران هم از نظر تعداد سایتهای هرزه نگاری و هم از جنبه میزان مراجعه به این سایت ها پرداخته و آنرا مورد بررسی قرار دهیم.

 

در گذشته هرزه نگاری بیشتر شامل عکس، نوشته و نقاشی هایی بود که در آنها مطالب شهوت انگیزی وجود داشت. تولید، توزیع و استفاده از اشکال مرسوم هرزه نگاری ، به علت مشکلات خاص خود در یک سطح وسیع صورت نمی گرفت و مشکلاتی را به دنبال داشت. با ورود تکنولوژی های جدیدامکان ساختن و ذخیره کردن تصاویر و اصوات فراهم گردید.

امروزه دوربین های ویدیوئی ،دستگاهای ضبط صوت ،ویدئوها، کامپیوترها ، انواع گوناگون دستگاه های ارتباطی ، اسکنرها و سایر تکنولوژی های مشابه خیلی ارزانتر شده اند و در دسترس همگان قرار گرفته اند این تکنولوژی ها به طرز شگفت انگیزی هم تولید، هم توزیع و هم ذخیره سازیتصاویر شهوت انگیز را آسان کرده اند و در پخش آنها در سطح وسیعی امکان پذیر ساخته اند.

 

تکنولوژی کامپیوتر تولید هرزه نگاری را به صورت یک صنعت خانگی پیشرفته درآورده است. استفاده از این اصطلاح  نشانگر تسهیل تولید و توزیع هرزه نگاری در هر جای جهان می باشد هرکسی که یک دستگاه مودم داشته باشد به صورت بالقوه به خدمات اینترنتی و به یک شبکه جهانی که میلیون ها نفر از سراسر جهان به وسیله کامپیوترها با هم در ارتباطند دسترسی دارند.

قبلا به دست آوردن هرزه نگاری اغلب کار دشواری بود چون فرد برای به دست آوردن آن لازم بود خطراتی را بپذیرد مثلا به فروشگاه های لوازم سکسییا فروشگاه های فروش فیلم های ویدیوئییا به محل خاصی از شهر برود زیرا ممکن بود به وسیله آشنایانیا پلیس دیده شوند همچنین امکان کشف و افشا شدن نام این افراد زیاد بود.

اما با ورود اینترنت اغلب این اقدامات برای بدست آوردن هرزه نگاری غیر ضروری شد و موانع و مخاطرات  از بین رفت و ممکن است هرکسی را وسوسه نماید که درگیر چنین مسائلی گردد با بهره گرفتن از امکاناتی که در اینترنت در دسترس است ، هرزه نگاری در آن به یک تجارت تبدیل شده است.

 

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...