عملکرد تحصیلی و توجه به آن در نظام‌های آموزشی یکی از مسائل مهم می‌باشد. عملکرد تحصیلی به عنوان یک مسأله مهم آموزشی رابطه تنگاتنگی با بهبود کیفیت دانشگاهها دارد (مک دونالد،۲۰۰۱). به عنوان مبنای قضاوت در ارتباط با مطلوبیت‌های کسب شده توسط دانشجویان در طول دوره‌ای خاص می‌باشد که در تمام دنیا در رأس برنامه‌های توسعه‌ی آموزشی قرار دارد (لیندمن،دوک و ویلکرسون،۲۰۰۱).
همچنین،کنن و نیوبل‌معتقد هستند،که‌ اهداف‌ ارزشیابی از عملکرد تحصیلی دانشجویان عبارت است از: داوری درباره تسلط بر دانش و مهارتهای بنیادی، اندازه‌گیری پیـشرفت دانشجو در‌ طی زمان، تشخیص مشکلات دانشجو، فراهم کردن بازخورد برای دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی درس و ایجاد‌ انگیزه‌ مطالعه در دانشجویان.

در نظام آموزش عالی امروزی استفاده اینترنت[۲] عنصری ضروری در انجام تکالیف کلاسی و پروژه های تحقیقات دانشجویی محسوب می‌شود، استفاده از اینترنت در فضای دانشگاه علاوه بر جستجوی علمی می‌تواند شامل فرستادن نامه‌های الکترونیک، بازی‌های اینترنتی، چت، وب گردی، عضویت در شبکه‌های اجتماعی[۳] و یا هر گونه دسترسی اینترنتی غیر آکادمیکِ دیگر باشد در هر صورت استفاده مفرط از اینترنت به عنوان وسیله سرگرمی، می‌تواند فرصتی را که دانشجویان به مطالعه خارج از دانشکده و کتابخانه اختصاص می‌دهند کاهش دهد و بنابراین یکی از موانع اصلی دست یابی به موفقیت تحصیلی باشد. نتایج پیمایشی برنر[۴] در محیط اینترنت نشان داد که استفاده از اینترنت شرکت کنندگان را در مدیریت زمان با مشکل روبرو می سازد (برامنز[۵]،۱۹۹۱) هم چنین کیوبی[۶] و همکاران در بخشی از گزارش خود اشاره نمودند که ۵۰ درصد از دانشجویان اخراجی ناشی از افت تحصیلی استفاده مفرط اینترنت را دلیلی برای مشکلات تحصیلی خود ذکر کرده‌اند (کیوبی[۷]،۲۰۰۱). از سوی دیگر برخی پژوهش‌ها نشان داده اند‌که تکالیفی نظیر جستجوی اطلاعات آنلاین یا برقراری ارتباط از طریق اینترنت می‌تواند به طور غیر مستقیم عملکرد دانشجویان را بهبود بخشد.

به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان تعیین ملاک‌ها و متغیرهای مناسب، از جمله مهم‌ترین حوزه های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی و روان شناسی در آن فعال می‌باشند. تحقیقات بسیاری در زمینه پیش‌بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است (بوکارتس،۱۹۹۶). ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بررسی کنیم تاثیر عضویت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی هستیم.

شبکه‌های اجتماعی مجازی مکان‌هایی هستند که در آنها افراد فرصت پیدا می‌کنند تا خود را معرفی کرده، ویژگی‌های شخصیتی خود را بروز داده و با سایرین ارتباط برقرار کرده و در این محیط‌ها این ارتباطات را حفظ نمایند. این سایت‌ها به طور بالقوه‌ای چه در سطح روابط بین فردی و چه در سطح روابط اجتماعی توانایی ایجاد تغییرات اساسی در زمینه زندگی اجتماعی هر فرد را دارا می‌باشند. در اغلب موارد مهم‌ترین تاثیر این گونه سایت‌ها را حفظ و ارتقا روابط گذشته می‌دانند این در حالی است که نباید از نقش این سایت‌ها در شکل‌گیری روابط جدید بین فردی غافل شد. هرچند که فعالیت در این گونه شبکه‌ها سبب تسهیل ارتباط با دوستان می‌شود ولی به همان میزان با کاهش زمان مطالعه دانشجویان سبب اختلال در روند تحصیل می‌گردد از جمله تاثیرات مهم منفی این گونه سایت‌ها به ویژه در بین دانشجویان می‌توان به افزایش اضطراب و استرس اشاره نمود. شبکه‌های اجتماعی صرفا اثرات منفی نداشته و می‌توان با به کار‌گیری آن‌ها

پایان نامه - مقاله - متن کامل

 

در فرایند آموزشی و یا درمانی، از آنها به طور بهینه استفاده نمود. دلایلی همچون ارتباط با سایرین یادگیری، قوانین اجتماعی، تفریح و سرگرمی و انتقال تجربیات می‌توان به عنوان مهم‌ترین دلایل استفاده افراد از این گونه شبکه عنوان نمود. در ایران دانشجویان پس از طی مراحل دبیرستان و قبولی در امتحان کنکور، در بازه‌ای زمانی حساس از مراحل رشد خود، جهت ادامه تحصیلات عالی به محیطی اغلب به دور از خانواده‌، به دانشگاه وارد می‌شوند (جوادی‌نیا و همکاران،۱۳۹۲). لذا تاثیرات این گونه شبکه‌ها در دوران دانشجویی بروز بیشتری می‌یابد. اینک به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که شبکه اجتماعی وایبر چه تاثیری بر عملکرد دانشجویان دارد؟

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

دانلود پایان نامه ارشد:تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی

 

 

 

۱-۲- سوالات تحقیق
 

سوال اصلی
میزان تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

سوالات ویژه
۱- میزان تاثیر ایجاد روابط در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۲- میزان تاثیر اوقات فراغت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۳-میزان تاثیر اطلاع و آگاهی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۴- میزان تاثیر عدم کنترل و سانسور در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۵- میزان تاثیر بحث و یادگیری در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۶- میزان تاثیر فرار از واقعیت زندگی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

۷- میزان تاثیر متغیرهای زمینه‌ای(سن، جنس، وضعیت تاهل،مقطع تحصیلی، درآمد و محل سکونت) بر عملکرد تحصیلی چقدر می‌باشد؟

 

 

 

 

۱-۳- اهداف تحقیق
 

هدف اصلی
تاثیر شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

اهداف ویژه
۱- تاثیر ایجاد روابط در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۲- تاثیر اوقات فراغت در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۳- تاثیر اطلاع و آگاهی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۴- تاثیر عدم کنترل و سانسور در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۵- تاثیر بحث و یادگیری در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۶- تاثیر فرار از واقعیت زندگی در شبکه اجتماعی وایبر بر عملکرد تحصیلی.

۷- تاثیر متغیرهای زمینه‌ای(سن، جنس، وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی، درآمد و محل سکونت) بر عملکرد تحصیلی.

 

 

 

 

۱-۴- فرضیه‌های تحقیق
 

فرضیه اصلی
بین شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

فرضیه‌های ویژه
۱- بین ایجاد روابط در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۲- بین اوقات فراغت در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۳- بین اطلاع و آگاهی در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۴- بین عدم کنترل و سانسور در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۵- بین بحث و یادگیری در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۶- بین فرار از واقعیت زندگی در شبکه اجتماعی وایبر و عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

۶- بین متغیرهای زمینه‌ای (سن، جنس، وضعیت تاهل، مقطع تحصیلی، درآمد و محل سکونت) با عملکرد تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود دارد.

 

 

 

 

۱-۵- اهمیت و ضرورت تحقیق
زندگی تحصیلی، یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. در این بین یکی از مسایل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزش هر کشور، مساله‌ی افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است (زهرا کار،۱۳۸۵). این پدیده علاوه بر زبان های هنگفت اقتصادی، سلامت روانی فراگیرندگان را مخدوش می نماید منظور از افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی درسی فراگیرنده از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است عوامل مختلفی بر عملکرد تحصیلی افراد تاثیر می گذارند (زهرا کار، ۱۳۸۴).

برای ارزیابی میزان اثر بخشی هر فعالیت و برنامه ای محصول نهایی یا برونداد آن را بررسی می‌کنند در نظام آموزشی این امر از طریق بررسی عملکرد تحصیلی می‌گیرد ارزشیابی‌ از کارکرد تـحصیلی از مـؤلفه‌های مـهم‌ فرآیند‌ تدریس‌ در مقاطع مختلف تـحصیلی‌ و آمـوزش عـالی است. براون و نایت‌۲(۱۹۹۴) درباره اهمیت‌ ارزشیابی عملکرد تحصیلی‌ دانشجویان معتقد هستند، ارزشیابی کانون و قلب تجربه دانشجویان است. ارزشیابی در عرصهء تعلیم و تربیت و تدریس به دلایل مختلف واجد اهـمیت‌ اسـت. اهمیت‌ ارزشـیابی از یکسو از فوایدی ناشی است که برای دانشجویان، استاد، نظام برنامه درسی، نظام آموزشی‌ عـالی‌ و جـامعه دربر دارد و از سوی دیگر، به الزام‌های آموزشی متوجه است که‌ ارزشیابی از عملکرد‌ تحصیلی‌ دانشجویان را ضروری می‌کند.

ارزشیابی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول سال تحصیلی و بررسی عوامل مرتبط با آن یکی از ارکان ضرورت و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی به ویژه در دانشگاهها می باشد. این امر در تدوین برنامه آموزشی بهتر، کیفیت ارتقاء آموزشی و نهایتا در اصلاح و بهبود کارآیی مسئولین مربوط تأثیر بسزایی دارد (شمس و فرشیدفر،۱۳۷۴ ).

در این میان شناخت عواملی که می تواند بر عملکرد تحصیلی دانشجویان اثر بگذارد می بایست مورد توجه قرار گیرد.

طبق آخرین آمار به دست آمده در ماه ژوئن ۲۰۸۸ ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود ۹/۳۲ درصد برآورده شده که آن را در خاورمیانه در رتبه چهارم قرار می دهد همین آمار تعداد کاربران اینترنت در ایران را ۳۳ میلیون نفر قلمداد می کند ضریب رشد اینترنت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ برابر با ۱/۹ درصد بوده است که به به این معنی است که بیش از نیمی از کاربران اینترنت در خاورمیانه در ایران هستند (روزنامه همشهری ۱۳۷۸). علی رغم ممنوعیت، تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی، عضو شبکه های فیلتر شده هستند. سایت خبری عصر ایران تعداد کاربران ایرانی شبکه اجتماعی فیس بوک را در داخل کشور ۶تا ۱۲ میلیون نفر، مدیر سرویس دهنده وبلاگ «پرشن بلاگ»۹ میلیون نفر و رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان کشور نیز تعداد کاربران ایرانی فیس بوک را ۱۷ میلیون نفر برآورد نموده است (عصر ایران، ۱۳۹۰).

بنا به گفته جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، بیش از ۱۰ میلیون ایرانی عضو شبکه اجتماعی وایبر می‌باشند بنا به گزارش الکسا اینترنت، کاربران داخل ایران دارای بزرگترین درصد بازدید کنندگان از شبکه وایبر دات کام است و ایرانی‌ها بیش از ۱۷ در صد از کاربران این شبکه را تشکیل می‌دهند (سایت جماران،۲۰۱۴). با توجه به اهم مسائل فوق ضرورت دارد که تاثیر شبکه اجتماعی وایبر را بر عملکرد تحصیلی مورد پژوهش قرار دهیم.

۱-۶- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
 

۱-۶-۱- تعریف مفهومی و عملیاتی ابعاد متغیر وابسته (عملکرد تحصیلی)
در این پژوهش عملکرد تحصیلی با بهره گرفتن از پرسشنامه EPT فام و تیلور سنجیده شده است.

خودکارآمدی
تعریف مفهومی خودکارآمدی:

احساس اطمینان به توانایی خود به منظور از عهده بر آمدن مقتضیات تحصیلی و فعالیت‌های آموزشی (نورمحمدیان، ۱۳۸۵).

تعریف عملیاتی خودکارآمدی:

برای عملیاتی کردن خودکارآمدی از پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی [۱۰]EPT فام و تیلور[۱۱] استفاده شده است که گویه‌های آن به شرح ذیل می‌باشد:(گویه های شماره:۳۷-۳۸-۳۹-۴۰-۴۱-۴۲-۴۳-۴۴)

– اطمینان دارم که توانایی‌های من به اندازه ای بالاتر از سطح امتحانات است.

– شایستگی و اعتماد لازم برای امتحان را دارم.

– اطمینان دارم که به خوبی می‌توانم فعالیت های لازم برای امتحان را انجام دهم.

– من توانایی آن را دارم که در انجام کلیه امتحاناتم موفق شوم.

– شکست قبلی ام به دلیل عدم امادگی برای امتحان بود.

– در مورد امتحان به اندازه کافی اعتماد به نفس دارم.

– اطمینان دارم که تلاش من در امتحان نتیجه مورد نظر را خواهد داشت.

– اطمینان دارم که فعالیت هایی که انجام داده ام موجب دریافت نمره مورد نظر خواهد شد.

تاثیرات هیجانی
تعریف مفهومی تاثیرات هیجانی:

واکنش فرد در مقابل مجموعه‌ای از هیجانات از قبیل اضطراب و نگرانی است که باعث برانگیختگی فرد می‌شود (نورمحمدیان، ۱۳۸۵).

تعریف عملیاتی تاثیرات هیجانی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...