2-1-3) طبقه بندی مشتریان بر مبنای میزان وفاداری آن ها به برند
طبقه بندی براون [8] :

وفاداری اساسی[9]- مشتری همیشه برندی را که به آن وفادار است، انتخاب می‎کند.

وفاداری انشعابی [10] (چند شاخه ای) – مشتری به دو با چند برند وفادار است.

وفادار ی متناوب [11]– مشتری در یک دوره خاص به یک برند وفادار است.

وفاداری تغییر دهنده [12]– مشتری به هیچ برندی وفادار نیست (کاظمی راد، 1388، ص67).

 

 

 

طبقه بندی گانش[13]

وفاداری فعالی [14] (تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید) – وفاداری فعالی که ما آن را وفاداری آگاهانه می‎نامیم، تاکید می‎کند که مشتری وفادار با آگاهی و اعتماد کامل و با نگرشی کاملا مثبت به یک برند آ ن را به دیگران توصیه می‎کند.

وفاداری انفعالی [15] (مثل عدم ترک برند فنی در شرایط تقریبا منفی) – ما آن را وفاداری غیر آگاهانه یا عادت به تکرار خرید می نامیم، تکیه بر آن دارد که فرد بدون دلیل و بدون توجه به محصولات رقبا و حتی در شرایط تقریبا منفی اقذام به تکرار خرید می نماید. (روشندل، 1388، ص 22).

 

طبقه بندی هنری ایسل[16]

چهار نوع وفاداری  مشتریان با توجه به سطح در گیری و تمایز ادراک شده آن وجود است:

وفاداری پیچیده [17]– این مشتریان افرادی با افکار پیچیده  هستند، آن ها ابتدا تحقیقات لازم را انجام می دهند و سپس عقاید و نگرش های خود را درباره برند آشکار نموده و توسعه می دهند.

وفاداری ناهنجار[18]– این مشتریان در محل‎های نزدیک و با سرعت خرید می‎کنند. آن‎ها ممکن است برندهایی را که دارای  قیمت های یکسانی هستند؛ مشابه یکدیگر قرار دهند.

وفاداری مستمر [19]– آن ها برای آشنایی با برند تصمیم گیری می‎کنند، و از روی عادت همان برندی را که به آن وفادارند انتخاب می‎کنند.

وفاداری تنوع جریان [20]– بیش از آن به علت نارضایتی از برند و یا ارزیابی سطح پایین از آن، برند مورد نظر را تغییر می دهند. (کاظمی راد، 1388، ص 71).

طبقه بندی روشندل و همکاران

برطبق جدول2-1 وفاداری مشتریان بر اساس خصیصه های رفتاری و نگرشی مشتریان طبقه بندی می‎شوند:

 

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

تاثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری برند در صنعت بیمه

 

جدول  2-1) طبقه بندی وفاداری به برند توسط مصرف کنندگان، مطابق با خصیصه های

رفتاری و نگرشی (روشندل، 1388، ص 33)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
وفاداری رفتاری
وفاداری نگرشی 

 
استفاده کنندگان منفرد
استفاده کنندگان چند گانه
افرادی که از برند استفاده می‎کنند
قوی
وفادار به برند
تنوع طلب
خریذاران بالقوه
ضعیف
خریدار

 

مجبور شده
تمایل به معامله
بی تفاوت
 

[1] – Copland

[2] – Churchill

[3] -Randel & Rundle

[4] – Brand Preference

[5] – Market share

[6] -Gonariz & Estasakopolos

[7] – Kuikka

[8] – : Braun

[9] – Basic loyalty

[10] – Loyalty split

[11] – Loyal alternate

[12] – Change of Loyalty

[13] -Ganesh

[14] – Loyalty active

[15] – Loyalty active…

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...