طبقه بندی مشتریان بر مبنای میزان وفاداری آن ها به برند |
![]() |
2-1-3) طبقه بندی مشتریان بر مبنای میزان وفاداری آن ها به برند
طبقه بندی براون [8] :
وفاداری اساسی[9]- مشتری همیشه برندی را که به آن وفادار است، انتخاب میکند.
وفاداری انشعابی [10] (چند شاخه ای) – مشتری به دو با چند برند وفادار است.
وفادار ی متناوب [11]– مشتری در یک دوره خاص به یک برند وفادار است.
وفاداری تغییر دهنده [12]– مشتری به هیچ برندی وفادار نیست (کاظمی راد، 1388، ص67).
طبقه بندی گانش[13]
وفاداری فعالی [14] (تبلیغات دهان به دهان و قصد خرید) – وفاداری فعالی که ما آن را وفاداری آگاهانه مینامیم، تاکید میکند که مشتری وفادار با آگاهی و اعتماد کامل و با نگرشی کاملا مثبت به یک برند آ ن را به دیگران توصیه میکند.
وفاداری انفعالی [15] (مثل عدم ترک برند فنی در شرایط تقریبا منفی) – ما آن را وفاداری غیر آگاهانه یا عادت به تکرار خرید می نامیم، تکیه بر آن دارد که فرد بدون دلیل و بدون توجه به محصولات رقبا و حتی در شرایط تقریبا منفی اقذام به تکرار خرید می نماید. (روشندل، 1388، ص 22).
طبقه بندی هنری ایسل[16]
چهار نوع وفاداری مشتریان با توجه به سطح در گیری و تمایز ادراک شده آن وجود است:
وفاداری پیچیده [17]– این مشتریان افرادی با افکار پیچیده هستند، آن ها ابتدا تحقیقات لازم را انجام می دهند و سپس عقاید و نگرش های خود را درباره برند آشکار نموده و توسعه می دهند.
وفاداری ناهنجار[18]– این مشتریان در محلهای نزدیک و با سرعت خرید میکنند. آنها ممکن است برندهایی را که دارای قیمت های یکسانی هستند؛ مشابه یکدیگر قرار دهند.
وفاداری مستمر [19]– آن ها برای آشنایی با برند تصمیم گیری میکنند، و از روی عادت همان برندی را که به آن وفادارند انتخاب میکنند.
وفاداری تنوع جریان [20]– بیش از آن به علت نارضایتی از برند و یا ارزیابی سطح پایین از آن، برند مورد نظر را تغییر می دهند. (کاظمی راد، 1388، ص 71).
طبقه بندی روشندل و همکاران
برطبق جدول2-1 وفاداری مشتریان بر اساس خصیصه های رفتاری و نگرشی مشتریان طبقه بندی میشوند:
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
تاثیر ابعاد برند خدمات بر وفاداری برند در صنعت بیمه
جدول 2-1) طبقه بندی وفاداری به برند توسط مصرف کنندگان، مطابق با خصیصه های
رفتاری و نگرشی (روشندل، 1388، ص 33)
وفاداری رفتاری
وفاداری نگرشی
استفاده کنندگان منفرد
استفاده کنندگان چند گانه
افرادی که از برند استفاده میکنند
قوی
وفادار به برند
تنوع طلب
خریذاران بالقوه
ضعیف
خریدار
مجبور شده
تمایل به معامله
بی تفاوت
[1] – Copland
[2] – Churchill
[3] -Randel & Rundle
[4] – Brand Preference
[5] – Market share
[6] -Gonariz & Estasakopolos
[7] – Kuikka
[8] – : Braun
[9] – Basic loyalty
[10] – Loyalty split
[11] – Loyal alternate
[12] – Change of Loyalty
[13] -Ganesh
[14] – Loyalty active
[15] – Loyalty active…
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:05:00 ق.ظ ]
|