شورای اسلامی شهر تهران با همکاری شهرداری تهران و معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه در قالب عقد تفاهم‌نامه‌ای مشترک و دستورالعمل اجرایی این تفاهم‌نامه در سال ۱۳۸۵ با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و با مشارکت و همراهی مستقیم شورایاری‌های محلات شهر تهران با رویکرد محله محوری برنامه‌های خود را در ۵ حوزه مسائل دینی، فرهنگی و هنری، ورزش و تفریحات سالم، گردشگری، سلامت و بهداشت و آموزش شهروندی در ۳۷۴ محله تهران اجرا نمودند. به منظور اجرای برنامه به هر محله معادل ۵۰ میلیون ریال اختصاص داده شد. در این طرح شورایاری‌های محله سرفصل­های پنج‌گانه برنامه و فعالیت­ها و طرح­های پیشنهادی خود را به نمایندگی از مردم محله به معاونت­های اجتماعی شهرداری­های منطقه ارائه می­نمایند
۲-۱۲-سرمایه اجتماعی
اُفه و فوش، در تعریف سرمایه اجتماعی به آگاهی و توجه، اعتماد و مشارکت‌های انجمنی پرداخته‌اند (اُفه و فوش: ۲۰۰۲: ۲۰۰). استون، در سنجش سرمایه اجتماعی دو عنصر اصلی را مطرح کرده است. هنجارها که بیشتر در کیفیت روابط اجتماعی ظهور و بروز دارد و شامل: اعتماد اجتماعی به دوستان و آشنایان و اعتماد تعمیم‌یافته و اعتماد نهادی/ مدنی می‌گردد در ضمن هنجارهای همیاری را نیز مدنظر قرار داده است و در بعد دیگر شبکه‌ها که در ساختار روابط اجتماعی شکل می‌گیرد را مطرح کرده است که آن را در دو بعد شبکه‌ها و یا مشارکت‌های رسمی که در انواع انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، نهادها و… می‌گردد و شبکه‌ها و یا مشارکت‌های غیررسمی با خویشاوندان، دوستان، همسایگان و… می‌گردد (کلمن۲۰۰۱: ۹-۸).

– تجارب مشارکتی در سطح تجارب جهانی

برنامه جعبه ابزار مشارکت شهروندی و تجارب بین شهرداری ­ها

اولین تجربه جهانی که به عنوان موردی حائز اهمیت می­توان آن را مورد توجه قرار داد، الگو و برنامه جعبه ابزار مشارکت شهروندی در سطح شهرداری­های جهان است؛ که با هدف بسط تجارب مشارکتی شهروندی بین شهرداری ­ها در دو فضای واقعی و مجازی شکل گرفته است. در حال حاضر دامنه فعالیت این الگوی مشارکتی در دو بعد جهانی و منطقه­ای صورت می­گیرد. براساس آخرین یافته­ های موجود این جعبه ابزار به انتقال تجارب جالبی پرداخته است (جدول شماره ۱).

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

دانلود پایان نامه ارشد: مدیریت پایدار شهری با تاکید بر مشارکت شهروندان

 

جدول ۲-۲: برخی از فعالیت‌های برنامه جعبه ابزار مشارکت شهروندی و تجارب بین شهرداری‌های جهان (۲۰۰۶-۲۰۰۴)
 

 

 

 

 

۲۰۰۴
۲۰۰۵
۲۰۰۶
–      تدوین برنامه مشارکت شهروندی در بودجه شهرداری‌ها برای ۱۸۰ شهرداری برزیل و تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین. 

–      برگزاری پانل برای تعدادی از نهادهای مدنی و شهرداری‌های آلمان جهت مبادله اطلاعات تجارب مشارکت شهروندی در شهرداری‌ها.

–      اعطای جایزه بهترین تجارب مشارکتی شهروندی شهرداری‌های منطقه آفریقای جنوبی به شهرداری مادر شهر آفریقای جنوبی.

–      انتشار راهبردهای تجربی حاصل از ارزیابی طرح مشارکتی حاکمیت روستا شهری خوب در اندونزی.

–      برگزاری کارگاه آموزشی تدوین پیشنهادیه برای برنامه مشارکت شهروندی در شهرداری‌ها در کشور رومانی.

–       برگزاری دوره آموزشی حکمرانی جنسیتی مسئول (MGGR) در فیلیپین با مدیریت مرکز مشارکت سیاسی زنان آسیا و اقیانوسیه (APWIP) و همکاری شبکه برابری جنسیتی آسیا و اقیانوسیه
(UNDP-APGEN) و برنامه حکمرانی منطقه‌ای آسیا (UNDP-ARAGON).
–        برگزاری دوره کار‌شناسی تخصصی برای متخصصان شهری و کارشناسان شهرداری‌های رومانی، آلبانی، مولداوی، مجارستان و صربستان در زمینه شراکت شهری شهروندان و کارشناسان شهرداری‌ها در بخارست رومانی؛ به همراه نمایندگان فرانسه و هلند. 

–        برگزاری ششمین همایش جهانی بحث آزاد کار‌شناسی و شهروندی (فروم) با موضوع ابداع جدید سیاسی: یک حکمرانی شهری مشارکتی شفاف تمام عیار (UPTG) با ملاحظات مشارکتی مبتنی بر فضای مجازی اینترنتی، جهانی شدن شهری و شهرداری‌های شهروندمدار مشارکتی.

–         برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره برنامه داشتن اجتماعات شهری متعهد برخوردار از

 

حمایت‌های مشارکتی شهروندی، نهادهای مردمی و سازمان‌های محلی در کوئینزلند استرالیا.

–        برگزاری کارگاه جعبه ابزار مشارکت شهروندی موفق در مکزیک با حضور ۶۶ نهاد غیردولتی، سازمان جامعه مدنی و شبکه سازمان‌های غیردولتی بومی سودان (NESI).

–        ایجاد وب سایت جدید تجارب مشارکتی شهروندی زنان در حکمرانی شهری و شهرداری‌های مشارکتی (INSTRAW).

–        برگزاری کارگاه آموزشی جعبه ابزار موفق مشارکت شهروندی در شهرداری‌های هند با موضوع مشارکت شهروندی در کاهش تألمات ناشی از فاجعه و بلایای طبیعی.

–         برگزاری بحث روی خط شهروندان جهان درباره توسعه پایدار مشارکتی شهری با حمایت دولت کانادا، شرکت IBM و
UN-HABITAT و مشارکت ۱۰ هزار شهروند از سرتاسر جهان.
–      برگزاری کنفرانس منشور اروپایی شهروندی فعال با مشارکت شبکه شهروندی فعال (ACN)، برنامه اروپای شهروندی فعال (EPAC)، بنیاد شهروندی فعال (ACF) و با حمایت شهرداری‌های ایتالیا. 

–      برگزاری نشست مشارکت دیجیتالی بین‌المللی و دموکراسی محلی شهری در مجارستان با هدف باز تعریف مشارکت دیجیتالی شهروندی در شهرداری‌ها.
 

۱- Participation. Newsletter (2004-2007) http://www.Toolkit

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...