نوآوری در سازمان |
۲- ۲- ۱- مقدمه:
امروزه نوآوری یکی از عوامل موثر بر بقای سازمان های دانش محور محسوب می شود (اردکانی، ۱۳۸۹). بسیاری از صاحب نظران، نوآوری و ایجاد تمایز را به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر معرفی کرده اند (معطوفی، ۱۳۸۹). نوآوری همانند هر فعالیت عینی در کنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سختکوشی همه دست اندرکاران است (دراکر[۱]، ۱۹۹۳) و بروز نوآوری در محیط کاری زمانی میسر می شود که اهداف فرد و اهداف سازمان به یکدیگر نزدیک شود (Jang & Hartog, 2010).
در این بخش ابتدا به تعاریف و مفاهیم و مولفه های نوآوری و ابعاد نوآوری سازمانی پرداخته و سپس با ارائه رویکردهای نوآوری سازمانی و عوامل موثر بر نوآوری و انواع مدل های آن و … سعی میشود گامی در جهت آشنایی با این مفهوم مهم برداشته شود.
۲- ۲- ۲- مفهوم نوآوری:
اصطلاح نوآوری، یک مفهوم وسیع به معنی ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرایندها و محصولات و خدمات جدید است (جمینز، جمینز و همکاران، ۲۰۰۸). نوآوری عبارت است از یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه یا وسیله که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود (جزنی و همکاران، ۱۳۹۰). نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری گویند ((Athanasoula et al, 2010. همچنین نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان نیز می باشد ((Rhee et al, 2010. نوآوری یا ابداع، عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است. از نظر استیفن پی رابینز[۲]، نوآوری، فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل آن به محصول، خدمات و روش های جدید عملیات است (جوانمرد و سخایی، ۱۳۸۸). به عبارتی دیگر نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند. نوآوری به عنوان فرآیند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود (اوجاسا، ۲۰۰۸). نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است. از این دیدگاه، خلاقیت افراد و تیم ها نقطه شروع نوآوری است. این لازم اما کافی نیست[۳] (گویال و آخیلش، ۲۰۰۷).
با توجه به مطالب گفته شده نوآوری را می توان این گونه تعریف کرد: ایجاد دانش و ایده های جدید برای به کار بردن و تسهیل نتایج کسب و کار جدید، هدف گذاری برای بهبود فرایندها و ساختارهای داخلی تجارت و ایجاد محصولات و خدمات متحرک. در نتیجه نوآوری هر دو نوع نوآوری ریشه ای و توسعه ای را شامل می شود[۴] (چن و همکاران، ۲۰۰۴).
جدول۲-۴: خلاصه تعاریف و مفاهیم نوآوری (منبع: پیشنهادی محقق)
نویسندهسالتعاریفهمامی۲۰۱۳نوآوری به عنوان یک نشان سازمانی مهم برای انتقال دانش است.جزنی۱۳۹۰یک ایده، محصول یا فرایند، یک سامانه که توسط افراد، گروه ها یا سازمان ها، به عنوان یک موضوع جدید درک شود.اتنا سولا۲۰۱۰ نوآوری ناشی از خلاقیت است و به عمل آوردن فکر بدیع را نوآوری گویند.رهی۲۰۱۰نوآوری به معنای کاربرد موفق عقاید خلاق در سازمان می باشد.باریقه۲۰۰۹خلق دانش جدید و ایده های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، با هدف بهبود فرایندهاجوانمرد و سخایی۱۳۸۸عملی و کاربردی ساختن افکار و اندیشه های نو و تازه ناشی از خلاقیت است.اوجاسا۲۰۰۸نوآوری به عنوان فرایند تجاری کردن یک تولید یا شیوه (روش) توسعه یافته توصیف می شود.جمینز- جمینز۲۰۰۸ایجاد، قبول و اجرای ایده ها و فرآیندها و محصولات و خدمات جدید است.گویال و آخیلش۲۰۰۷نوآوری اجرای موفق ایده های خلاق در درون سازمان است.لین۲۰۰۶ظرفیت جذب، توانایی سازمان است برای استفاده ازدانش خارجی از طریق فرایند یادگیری متوالیچن۲۰۰۴نوآوری شامل: مجموع نوآوری ریشه ای و توسعه ای است.خداداد حسینی۱۳۷۸نوآوری را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت و یا یک ملت و یا
در جهان تعریف می کند.هالت۱۹۹۸نوآوری خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.دراکر۱۹۸۵ نوآوری زمانی رخ میدهد که ایده به صورت محصول، فرآیند یا خدمتی توسعه یابد.ریچارد، ال، داف۱۹۹۲نوآوری اتخاذ ایده هایی است که برای سازمان جدید است. بنابراین، تمام نوآوری ها منعکس کننده یک تغییرند اما تمام تغییرها، نوآوری نیستند.
ردیف
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
[۱] – Drucker
۲۱- Stephen p. Robbins
[۳]- Goyal & Akhilesh
[۴]- Chen et al
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 05:06:00 ق.ظ ]
|