نکاح مسیار |
۱ـ۹ـ۲ـ۱ مفهوم لغوی مسیار
واژه «سیر» در لغت به معنای حرکت روی زمین میباشد.[۱] در لسان العرب گفته شده است: «سار الرجل یسیراً و مسیراً و تسایراً و مسیره و سیرو اذا ذهب.»[۲] در مصباح المنیر نیز گفته شده است: «سار لازماً متعدیاً نقول سار البعید و سرته فهو مسیر.»[۳]
۱ـ۹ـ۲ـ۲ مفهوم اصطلاحی نکاح مسیار
پیرامون معنی اصطلاحی کلمه مسیار، اختلاف نظر وجود دارد.
الف) مرد به خانه زن میرود و زن به خانه مرد منتقل نمیشود. غالباً این زن، زوجه دوم وی محسوب میگردد؛ در صورتی که زوجه اول مرد در خانه وی زندگی میکند و نفقه دریافت میدارد.[۴]
ب. مسیار صیغه مبالغه است و مراد از آن، مرد کثیر السیر میباشد. مراد از آن، سیر مداوم و پی در پی مرد به سوی زنی است که در خانه پدر خویش ساکن میباشد.[۵]
فقها و صاحبنظران معاصر نیز هر یک از زاویهای نکاح مسیار را مورد بحث قرار داده و لذا تعاریف متفاوتی را ارائه نمودهاند. القرضاوی نکاح مسیار را نکاحی میداند که در آن مرد از تکالیف مسکن، نفقه و تقسیم کردن همخوابگی بین زوجین معاف میشود و زوجه حقوق خویش را اسقاط میکند.
به گفته وی، ازدواج مسیار ازدواجی شرعی میباشد که با ازدواج دائم عادی تفاوت دارد و تفاوت آن در این است که در صورت متأهل بودن مرد، زن از بعضی حقوق خود همچون نفقه و همخوابگی صرف نظر میکند زیرا ازدواج مسیار، ازدواج دوم و سوم و چهارم مرد قرار داده میشود و به نوعی ازدواج «تعدد زوجه» محسوب میگردد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج های نوظهور از نگاه مذاهب فقهی
شیخ عبد بن المنیع از قضات مکه مکرمه میگوید: « ازدواج مسیار ازدواجی است که همه ارکان و شروط آن کامل میباشد و آن ازدواجی است که با ایجاب و قبول شرایط معروف و رضایت طرفین و ولایت و کفایت شهود همراه میباشد و در آن صداق متفق علیه و همه حقوق مترتب بر عقد ازدواج دائم، لازم میشود؛ از جمله: نسب نسل، ارث و طلاق. استباحه البضع و سکن و نفقه از حقوق واجب هستند جز اینکه زوجین به اتفاق هم راضی بشوند که زوجه حق مبیت و قسمت را نداشته باشد و آن امری است که به زوج برمیگردد که هر وقت بخواهد، از زوجه خود دیدار نماید و به او سر بزند.»[۶]
مشخصه بارز این ازدواج، این است که زن با خواسته و اراده و رضایت کامل، از برخی حقوق خود صرف نظرمیکند.[۷]
با توجه به تعریفهای فوق، میتوان نکات ذیل را دریافت:
۱ـ نکاح مسیار نکاحی دائم میباشد و مقید به زمان خاصی نشده است و از این جهت با نکاح متعه تفاوت دارد.
۲ـ در نکاح مسیار بر خلاف نکاح دائم، زوج به منزل زوجه میرود.
۳ـ در این نوع نکاح، زوجه حقوق خود را از همخوابگی، نفقه و سکونت مشترک ساقط میکند، ولی سایر حقوق مثل مهریه، ارث و طلاق پا برجاست.
۴ـ نکاح مسیار ممکن است پنهانی و یا غیر پنهانی منعقد شود.
۵ـ نکاح مسیار ممکن است در مراجع رسمی به ثبت برسد یا به ثبت نرسد. با این اقوال میبینیم که در ازدواج مسیار، زوج از دادن نفقه، محل سکونت و تساوی در امر همخوابگی بین زن اصلی و زن مسیار، معاف است. زن مسیار فقط مردی را میخواهد که شوهر او شود.[۸]
۱ـ۹ـ۲ـ۳حکم ازدواج مسیار در فقه معاصراهل سنت
فقهای معاصر در حکم این نوع ازدواج اختلاف کردند. میتوان نظریات ایشان را به سه قول تقسیم نمود:
۱ـ۹ـ۲ـ۳ـ۱ اباحه همراه با کراهت احیاناً
کسانی که به اباحه آن قائل شدند از جمله یوسف قرضاوی، شیخ سعود الشریعه امام و خطیب مسجد الحرام، شیخ عبدالله بنمنیع عضو هیئت علمای بزرگان عربستان سعودی و از قضات مکه مکرمه، دکتر نعمان السامرائی و شیخ محمد طنطاوی شیخ جامع الازهر.
این گروه به این ادله استناد کردهاند:
الف) این ازدواج همه شرایط و ارکان ازدواج صحیح را دارا میباشد.
ب) در سنت ثابت شده است که سوده، همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله)، روز خود را به عایشه بخشید که در صحیح بخاری و صحیح مسلم آن را روایت شده است: عن عایشه قالت “ما رایت امراه احب الی ان اکون فی مسلاخها من سوده بنت زعمه”. من امراه فیها حده: قالت فلما کبرت جعلت یومها من رسول الله لعایشه قالت یا رسول الله قد جعلت یومی منک لعائشه یومین: (یومها و یوم سوده)؛ با بهره گرفتن از این روایت میتوان ازدواج مسیار را صحیح دانست زیرا که سوده همسر پیامبر، روز خود را به عایشه بخشید؛
یعنی: میتوان به این روایت استناد کرد که زن میتواند از برخی حقوق خود مانند حق قسمت را ببخشد و هیچ ایرادی ندارد.[۹]
ج) در این نوع ازدواج، مصالح زیادی وجود دارد؛ یکی از این مصالح آن است که غریزه فطری زن را سیراب میکند و همچنین دخترانی که سن ازدواجشان بالا رفته است، میتوانند ازدواج کنند.
د) وجود انواع ازدواجهایی مشابه ازدواج مسیار مثل ازدواج نهاریات و ازدواج لیلیات که شیخ قرضاوی به این دلیل احتجاج کرد.[۱۰]
اما از جمله فتاوایی که در مورد این ازدواج بیان شده است، فتوای شیخ ابن باز میباشد. او بیان میکند که ازدواج مسیار هیچ ایراد و مشکلی ندارد. چون این ازدواج با حضور ولی، شاهدان و رضایت زوجین است و همچنین زوجین خالی از موانع نکاح هستند. او روایاتی از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) مبنی بر صحیح بودن این ازدواج میآورد؛ «ان احق الشرط ان یوفی به ما استحللتم به الفروج» و «المسلمون علی شروطهم». و نیز گفته میشود که اگر زوجین اتفاق کردند که زن خانه پدری بماند یا قسمت شب یا روز باشد یا روزهای معین یا شبهای معین باشد، هیچ ایرادی ندارد به شرط اعلام ازدواج و عدم مخفی کردن آن.[۱۱]
ازدواج النهاریات و لیلیات
یکی از انواع ازدواج در زمان قدیم که به ازدواج لیلیات و النهاریات مشهور است، به این شکل میباشد که مرد با زنی ازدواج میکند که شب خارج از منزل کار میکند و روز در خانه است (النهاریات)، یا روز خارج از منزل کار میکند و شب در خانه است (لیلیات).[۱۲]
آقای قرضاوی به ازدواجهای لیلیات و نهاریات در تأیید ازدواج مسیار احتجاج کرده است[۱۳] و معتقد است چون این نوع ازدواجها در قدیم صحیح و مورد تأیید بودهاند، بنابراین ازدواج مسیار هیچ ایرادی ندارد و اینکه زن یا مرد برای شب یا روز در خانه نباشد؛ یعنی میتوانند حق قسمت را اسقاط کنند.
۱ـ۹ـ۲ـ۳ـ۲ تحریم یا عدم قبول ازدواج مسیار شرعاً
کسانی که قائل به تحریم ازدواج مسیار شدهاند، ازجمله: شیخ محمد الدین الالبانی، استاد دکتر علی القره داغی، استاد دکتر ابراهیم فاضل الدبو، دکتر عمر سلیمان الاشقر، استاد السرطاوی و محمد الزحیلی قائل به عدم قبول این ازدواج از نظر شرعی شدهاند. محمد الزحیلی بیان میکند که نکاح مسیار به دلیل سدّ ذرایع حرام است. همچنین دکتر عبد الغفار الشریف بیان کرده است که ازدواج مسیار بدعتی جدید میباشد که انسانهای ضعیف النفس آن را به وجود آوردند.[۱۴] اما ادله قائلان به تحریم به این ترتیب است: محقق نشدن اهداف شرع، شارع از نکاح اهدافی دارد مثل توالد، سکون و مودت که در نکاح مسیار نیست؛ ظلم به زن؛ مخالفت با کتاب الله؛ مخالف طبیعت؛ شکسته شدن شخصیت زن و شبیه نکاح متعه بودن.[۱۵] همچنین عمر سلیمان بیان میکند که این ازدواج خطری برای اطفال است که باعث از بین رفتن روابط بین پدری و فرزندی و اصول تربیتی سالم میشود.[۱۶]
[۱] . راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، ص ۴۳۲
[۲] .ابن منظور، لسان العرب، ص ،۳۸۹ ج ۴
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 04:29:00 ق.ظ ]
|