پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری دروس بخوانیم و بنویسیم پایه اول و دوم ابتدائی |
بصورت تصادفی خوشه ای ۳ ناحیه آموزشی را انتخاب و از هر ناحیه حدود ۹ مدرسه در نظر گرفته میشود که حجم نمونه ۱۰۰ نفر که ۵۰ نفر زن و ۵۰ نفر مرد انتخاب میشود.
ج :ابزار تحقیق :
پرسشنامه : چون شرایط آن آسان تر، علمیتر و تکمیل آن یکنواخت است. که پرسشنامه محقق از طریق کازیو اداره با توجیه مدیران مدارس نسبت به انجام تحقیق و موضوع آن به مدارس انتخاب شده فرستاده میشود و پس از مهلت مقرر توسط مدیران جمع آوری و از طریق دبیرخانه اداره به دست من می رسد.
د : شیوه گردآوری اطلاعات :
محقق از طریق کتابخانه ها و پایان نامه های موجود در کتابحانه ها به جمع آوری اطلاعات پرداخته و با توجه به محدودیت تحقیقات انجام شده در این زمینه و عدم وجود تست استاندارد شده در این مورد محقق سعی میکند از پرسشنامه ساخته منظم، بسته پاسخ استفاده نموده که نمونه آماری به آنها پاسخ خواهند داد.
ه : روش آماری و تجزیه و تحلیل داده ها :
با توجه به اینکه تحقیق از نوع توصیفی میباشد و تعداد نمونه آماری ۱۰۰ نفر میباشد از فراوانی و در صد استفاده میشود و از روش آمار توصیفی استنباطی برای محاسبه فراوانی ها ـ درصدها ـ جداول ـ توزیع فراوانی و رسم نمودار استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از روش های توصیفی ـ جداول، توزیع فراوانی درصد و رسم نمودارها برای به تصویر کشیدن این اطلاعات استفاده خواهد شد. در پاسخ پرسشنامه ها از مقیاس میکرت که شامل خیلی زیاد ـ زیاد ـ متوسط ـ کم و خیلی کم استفاده خواهد شد.
و : کاربردها :
۱- برای معلمین در امر تعلیم و تربیت، برای یادگیری بهتر دانشآموزان در دروس بخوانیم و بنویسیم پایههای اول و دوم
۲- برای مسئولین نظام آموزشی : تا با برطرف کردن عوامل مخل یادگیری ؛ یادگیری را تسریع دهند.
۳- سازمانهای آموزشی میتوانند در فرآیند یادگیری از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.
۴- برای استفاده والدینی که در خانه به یادگیری فرزندشان می پردازند.
چکیده تحقیق :
مفاهیم یادگیری عبارتند از : ۱- انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر ۲- کسب اطلاعات معلومات و مهارتهای ویژه. ۳- تغییر در رفتار قابل مشاهده و قابل اندازهگیری. ۴- کسب بینش های جدید با تغییر دادن بینش های گذشته ۵- فرایندی که از طریق آن رفتار موجود زنده در اثر کسب تجربه تغییر مییابد. ۶- ایجاد و تقویت رابطه و پیوند محرک و پاسخ در سیستم عصبی انسان. ۷- کسب شناخت و ادراک و بصیرت. ۸- فرآیند تغییراتی نسبتاٌ پایدار در رفتار بالقوه انسان دراثر کسب تجربه.
عوامل مؤثر در یادگیری عبارتند از : ۱- آمادگی جسمانی ـ عقلانی ـ عاطفی فراگیرـ ۲- تجربیات گذشته. ۳- شرایط و محیط یادگیری ۴- فعالیت یادگیرنده. ۵- محرک (نیازهای اساسی مثل تعلق به گروه ـ ابراز خود ـ امنیت ـ میل و رغبت و علایق . ۶- انگیزه و هدف. ۷- روش تدریس معلم. ۸- تمرین و تکرار. ۹- تقویت و یادگیری. ۱۰- استفاده از تکنولوژی آموزشی در جریان تدریس
نارسایی در حواس، هدف معلم از هر گونه تدریس یا آموزش اینست که یادگیری دانشآموزان را برانگیزد، آسان سازد، سرعت بخشد و راهنمایی کند، بنابراین معلم نباید تصور کند که بار آموزش کلاٌ بر دوش اوست و دانشآموزان جز گوش کردن و اجرا کردن وظیفه ای ندارند بلکه معلم بیشتر نقش راهنمایی یادگیری را خواهد داشت و مسئولیت یادگیری به عهده دانشآموزان است. تمرینات زیر بیانگر روش هائی است که میتواند در کمک به فراگیری نوشتن کودکان مفید باشد. ۱- تمرینات روی تابلو. ۲- پرورش حرکات نوشتن. ۳- حالت نشستن در موقع نوشتن. ۴- وضعیت کاغذ. ۵- گرفتن صحیح مداد موقع نوشتن. ۶- الگوها و قالبها. ۷- ترسیم از روی مدل. ۸- ترسیم بین خطوط. ۹- نقطه چین. ۱۰-
سایت های دیگر:
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-02-27] [ 12:38:00 ق.ظ ]
|