در این بخش درباره استگانوگرافی در عکس های دیجیتالی بحث می کنیم. در حقیقت استگانوگرافی در عکس درباره استفاده از محدودیت بینایی چشم است. به همین دلیل متن، متن کد شده یک عکس و کلا ً هر چیزی که بتوان آن را به بیت تقسیم بندی کرد را می توان در یک عکس جاسازی کرد. استگانوگرافی در عکس در سال های اخیر به دلیل بوجود آمدن کامپیوتر های قدرتمند که عکس ها را با سرعت زیاد بررسی می کنند پیشرفت زیادی کرد، همچنین نرم افزارهایی که این کار را انجام
می دهند نیز از اینترنت قابل دریافت هستند.

عکس چیزی جز آرایه ای از تصاویر که حاوی اطلاعات رنگی هر نقطه یا پیکسل[۱] می باشد نیست. پیکسل ها اطلاعات تصویری عکس را می سازند. عکس هایی با اندازه ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل با تعداد رنگ ۲۵۶ (۸ بیت در هر پیکسل) بسیار معمول هستند، این چنین عکسی حدود ۳۰۰ کیلوبایت اطلاعات دارد.

عکس های دیجیتالی در مد های ۲۴ بیت در پیکسل یا ۸ بیت در هر پیکسل ذخیره می شوند. به
عکس هایی که از ۲۴ بیت استفاده می کنند رنگ واقعی[۲] نیز گفته می شود. عکسی که از ۲۴ بیت استفاده می کند فضای بیشتری برای جاسازی اطلاعات در اختیار می گذارد. البته این عکس ها حجم بیشتری دارند، برای مثال، یک عکس ۲۴ بیتی با اندازه ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل حجمی حدود ۲ مگابایت خواهد داشت. انتقال یک عکس با چنین حجمی بر روی شبکه هایی با سرعت پایین بسیار وقت گیر خواهد بود، در اینجا فشرده سازی مطرح می شود.

از عکس های ۸ بیتی نیز می توان برای مخفی کردن اطلاعات استفاده کرد. در عکس هایی که از ۸ بیت برای رنگ استفاده می کنند، مانند GIF، هر پیکسل معرفی کننده یک بایت است. هر پیکسل به ایندکس جدولی به نام پالت[۳] که می تواند ۲۵۶ را مشخص کند اشاره می کند. مقادیر پیکسل ها نیز بین ۰ تا ۲۵۵ است. نرم افزاری که عکس را می خواهد نمایش دهد باید با توجه به جدول رنگ ها و عددی که در هر پیکسل مشخص شده است تصویر را نمایش دهد.

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه بهبود الگوریتم های پنهان نگاری در تصاویر دیجیتال با بهره گرفتن از تجزیه مقدار منفرد

 

اگر از عکس های ۸ بیتی به عنوان پوشاننده استفاده می کنید، خیلی از متخصصین استگانوگرافی توصیه کرده اند که از رنگ خاکستری و مشتقاتش در پالت استفاده کنید، به خاطر اینکه تغییر رنگ در مشتقات خاکستری آنچنان محسوس نیست بنابراین می توان اطلاعات را درونش مخفی کرد بدون اینکه مشخص شود.

وقتی به عکس های ۸ بیتی کار می کنید باید به غیر از پالت به خود عکس نیز توجه کنید. به طور مشهود، اگر عکس انتخابی دارای فضاهای زیادی باشد که رنگ آن ثابت است آن عکس برای استگانوگرافی مناسب نیست زیرا تغییراتی که به خاطر مخفی کردن اطلاعات در آن اعمال می شود در مکان هایی که رنگش ثابت است دیده خواهد شد. بعد از اینکه عکس مناسب انتخاب شد، نکته بعدی انتخاب تکنیکی است که برای مخفی کردن به کار می برید.

 

۲-۱۲-۲-۱- فشرده سازی عکس

فشرده سازی عکس ها یک راه برای مشکل فایل های حجیم است. دو روش فشرده سازی
عکس ها عبارتند از بدون اتلاف[۴] و با اتلاف[۵]. هر دوی این روش ها عکس را از نظر حجم فشرده تر
می کنند ولی آثار متفاوتی بر روی اطلاعات مخفی شده در عکس دارند.

فشرده سازی با اتلاف، که بوسیله فایلهای JPEG یا Joint Photographic Experts Group مورد استفاده قرار می گیرد، فشرده سازی بسیار بالایی دارد، اما تمامیت و خواص عکس اصلی را کاملا ً حفظ نمی کند و این می تواند اثر منفی بر روی اطلاعات جاسازی شده در عکس داشته باشد. این به خاطر الگوریتم با اتلاف است، که می تواند اطلاعاتی که در عکس مفید نیست را حذف کند به شرطی که حداکثر کیفیت و تشابه را به عکس اصلی حفظ کند، از این رو به آن روش با اتلاف می گویند. از با اتلاف در عکس های رنگ واقعی معمولاً استفاده می شود و کیفیت و قدرت فشرده سازی بالایی دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...