امنیت در فضای سایبری |
مبحث هشتم- پیشگیری اجتماعی از جرایم و انحراف های سایبری
از جمله مهمترین آنها شناسایی هویت و خصوصیات مجرمان و منحرفان سایبری بر اساس انگیزههای هر یک و همچنین، شناسایی هویت و خصوصیات بزه دیدگان سایبر ارزیابی خطرپذیری[۳] آنها برای جهتدهی نوع و میزان آموزشهای پیشگیرانه است. سپس با توجه به نتایج بهدست آمده، میتوان بر اساس الگوهای کلی پیشگیری از جرم، راهکارهای قابل اجرا و مؤثری را پیشنهاد داد. با این حال، این مباحث به مجال دیگری موکول میگردد[۴].
گفتار اول- پیشگیری اجتماعی جامعه مدار سایبری
بهطور کلی، با کدهای رفتاری میتوان گروههای خاصی را که وظیفه ای به آنها سپرده شده، در مقابل اعمال خود پاسخگو نگه داشت. از جمله آنها، گروههای مشاغل هستند که در حوزههای مختلف به فعالیت میپردازند و چون که به متصدیان شبکهای خود، دادههای واجد ارزشی را واگذار کردهاند تا با رعایت سه اصل محرمانه بودن[۵]، تمامیت[۶] و دسترسپذیری [۷]در فضای سایبر منتشر کنند، ضروری است متناسب با حرفه، نوع و میزان اطلاعات آنها و دیگر شرایط،کد رفتاری مربوط را برای آنها تدوین کنند. شایان ذکر است، در این مورد تاکنون برای بعضی مشاغل و موضوعات حساس، از سوی مراجعه مهم و معتبر بین المللی، کدهای رفتاری نمونهای منتشر شده است. برای مثال، بهتازگی برای فعالان عرصه تجارت الکترونیکی و بازاریابی شبکهای[۸]،کدهای رفتار یکسانی تدوین شده تا از وقوع جرم و تخلفهای مرتبط با پیامهای تجاری ناخواسته الکترونیکی اجلوگیری شود[۹].
اما گروه دیگری که کدهای رفتاری برای آنها از جمله ضروریات شغلی است، ارائه دهندگان خدمات شبکه های اطلاعرسانی رایانهای هستند. آنها در حقیقت پل ارتباطی میان دنیای فیزیکی با فضای سایبر محسوب میشوند و نسبت به بقیه دستاندرکاران این حوزه، افزون بر اینکه توانایی اقدامات بسیار متنوع و گستردهای را دارند، مسئولیتهای خطیری نیز بر دوش آنها گذاشته شده است. این افراد بهراحتی میتوانند امکان نفوذ به پایگاهها را فراهم کنند یا اطلاعات حساس و کلیدی راجع به آنها را در اختیار افراد ناصالح قرار دهند.[۱۰]
به دلیل وجود چنین شرایطی، چندی است بر نحوه عملکرد ارائه دهندگان خدمات شبکهای نظارت بیشتری صورت میگیرد که از جمله مهمترین آنها اقدامات انجام شده در جهت نظارت بر حفظ حریم آنلاین افراد از سوی این ارائه دهندگان خدمات است۰ آنها بهراحتی میتوانند علاوه بر امکانپذیری ساختن شنود و ردیابی ارتباطات الکترونیکی، دسترسی به پایگاههای دادهای که ورود افراد غیرمجاز به آنها ممنوع است یا اطلاعات شخصی و شخصی حساسی را که خود آنها برای پیشبرد فعالیتهای شبکهای جمعآوری کردهاند میسر سازند.[۱۱]
گفتار دوم- پیشگیری اجتماعی رشدمدار سایبری
به نظر نمیرسد کسی در این واقعیت تردید داشته باشد که نه تنها نسل جوان و نوجوان جامعه ما، بلکه بدون استثنا در تمامی جوامع، توانسته است تعامل بهتری را با فضای سایبر برقرار کند. البته چندان جای شگفتی نیست، زیرا نسل گذشته امور خود را در دنیای فیزیکی به پیش میبرده و شاید لزومی ندیده با این فضای جدید انس بگیرد، در حالی که نسل جدید با این فضا رشد یافته و از همان ابتدا هر آنچه پیرامون خود مشاهده کرده، رنگ و بوی سایبری داشته است.[۱۲]
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه با موضوع:تحلیل جرم شناختی جرایم اینترنتی
به هر حال، این وضعیت بیم و امیدهایی را برانگیخته است. از یک سو، میتوان امیدوار بود نسل جدید در برپایی هرچه سریعتر یک جامعه اطلاعاتی [۱۳]تمام عیار، مبتنی بر اصول و قواعد حاکم بر این فضا، همت لازم را داشته باشد. اما از سوی دیگر، باید آنها را از خطرات و آسیبهای فراوان این فضا مطلع کرد تا با گرفتاری در آنها، نتیجه عکس حاصل نشود. درادامه، راهکارهایی که بیشتر نسبت به کودکان قابلیت اجرا دارند و متولیان تربیتی و آموزشی گوناگون آنها را هدف قرار می دهند، با اجمال مورد بررسی قرار میگیرند:
گفتار اول- اقدامات مداخله آمیز والدین
اولین محیطی که توجه متصدیان پیشگیری رشدمدار را به خود جلب می کند، خانواده و به تبع آن والدین است. چنانچه بتوان در ابتدا توصیهها و آموزههای لازم را به والدین منتقل و آنها را با خطرات و در عین حال مزایا و مطلوبیتهای فضای سایبر آشنا کرد، میتوان امیدوار بود تا حدود زیادی اهداف این تدابیر به ثمر بنشیند. برای مثال، یک برنامه آموزشی برای والدینی که فرزندان آنها با اینترنت کار می کنند، می تواند حاوی این نکات باشد:
ایجاد حس مسئولیت پذیری و توانایی انتخاب گزینههای سالم به هنگام استفاده از اینترنت (بهعبارت دیگر، نحوه استفاده صحیح از اینترنت.
تصمیم گیری بهجا و مناسب درباره محتوایی که قرار است
مشاهده کنند.
آموزش نحوه رویارویی با محتوای نامناسبی که ممکن است مشاهده کنند و کاهش عواقب آن. در واقع، در اینجا ابتدا باید به خود والدین آموزش داد تا بدانند چگونه این رهیافتها را نسبت به کودکان خود اتخاذ کنند.[۱۴]
گفتار دوم-تدابیر همیاری همسالان
از عوامل مهمی که در کنار والدین، مربیان و دیگر مسئولان آموزشی و تربیتی فرزندان میتوان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودکان در استفاده از فضای سایبر داشته باشند، فرزند یا اطرافیان بزرگتر آنها هستند. البته اگر چنین مسئولیتی به آنها سپرده شود، برای خود آنها نیز مفید خواهد بود. زیرا برای اینکه وجهه خود را در برابر کوچکترها از دست ندهند، سعی می کنند مرتکب اقدامات ناشایست نشوند؛ چرا که به خوبی میدانند کوچکترها رفتارهایشان را تعقیب می کنند و منتظر تقلید از آنها هستند.[۱۵]
گفتار سوم-تدابیر کاربری صحیح[۱۶]
این خط مشیها، یک سری راهکارها و انتظاراتی راجع به نحوه فعالیت آنلاین افراد هستند که به نحو روزافزونی در مدارس، منازل و کتابخانهها بهکار میروند. مبانی نظری آنها، مسئولیتپذیر کردن کودکان در برابر محتوایی است که ایجاد می کنند و رفتاری که بروز می دهند است. آنها یاد میگیرند در برابر مسائل مختلفی که ممکن است در فضای سایبر تجربه کنند، گزینههای شایستهای داشته باشند. به این ترتیب، با مهارتهای استفاده صحیح از اینترنت آشنا میشوند. البته اگر قرار است این خط مشیها مؤثر واقع شوند، باید برای موارد نقض عمدی، واکش یا ضمانت اجراهای متناسب اعمال کرد؛ مانند عدم اجازه استفاده از اینترنت، تماس با والدین. اگر موارد نقض به مدرسه مربوط میشود، حبس دانشآموز و اگر به منزل مربوط میشود، حبس در منزل. اما باید از موارد نقض غیرعمدی و تصادفی نیز به عنوان فرصتی برای آموزش کاربران در خصوص نحوه اجتناب آنها از مواجهه آتی با این گونه مسائل، نحوه برچیدن آنها از روی صفحه نمایش و در صورت لزوم، گزارش به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی بهره برداری کرد.[۱۷]
گفتار چهارم-تدابیر کاهنده آثار سوء [۱۸]
یکی از نکات غیرقابل انکار این است که تمامی اقداماتی که در زمینه عدم مواجهه کودکان با مسائل صریح جنسی به اجرا در میآیند، صددرصد نتیجهبخش نبوده و سرانجام این امکان وجود دارد که کودکان از راههای گوناگون با این موضوعات مواجه شوند. از اینرو اگر دسترسی به این محتواهای ناشایست اجتنابناپذیر است، باید اقداماتی اتخاذ گردد تا آثار نامطلوب مواجهه با آنها به کمترین حد برسد. یک راهبرد مناسب می تواند آموزش به کودک باشد که در صورت مواجهه با اینگونه مسائل آنها را گزارش کند و کمک بخواهد.[۱۹]
به این ترتیب، والدین یا مربیان نباید کودکی را که در اثر مواجهه با این مسائل از آنها کمک طلبید، مجازات کنند. متأسفانه برخی برخوردهای نابجا باعث شده کودکانی که با چنین صحنههایی مواجه میشوند،بیشتر بیم آن را داشته باشند که بزرگترهای آنها چه واکنشی نشان خواهند داد. واکنش نادرست می تواند آثار معکوس و عواقب ناهنجاری را به دنبال داشته باشد. کودکان باید بتوانند چنین مسائلی را در فضایی آرام و آزاد و نه مضطرب از تنبیه و مجازات مطرح کنند.[۲۰]
گفتار پنجم-تدابیر آموزشی
الف) آموزش سلامت اینترنت [۲۱]: بحث آموزش سلامت کودکان یکی از مقولههای اصلی در دنیای فیزیکی محسوب میشود. به عنوان مثال، باید نحوه رد شدن از خیابان، برخورد با غریبههایی که به آنها نزدیک میشوند و واکنش به آتشسوزی منزل را به آنها آموخت. هدف از آموزش آنها این است که چنانچه به تنهایی با چنین شرایطی مواجه شدند، بدانند چگونه با آنها مقابل کنند.[۲۲]
آموزش سلامت کودکان در اینترنت نیز چنین هدفی را دنبال می کند. تحقیقات نشان داده بسیاری از دانش آموزان از طریق تجربه یاد گرفتهاند چگونه در اینترنت از خود محافظت کنند؛ اما این فرایند آموزشی به کودکان یاد میدهد برای عدم مواجهه با موقعیتهای ناامن، چه کارهایی انجام دهند و چه کارهایی انجام ندهند. همچنین، مهارتهای تفکر و قضاوتهای والدین و مربیان و دیگر اعضای جامعه که میخواهند به کودکان شیوه های مقابله با خطرات زندگی را بیاموزند، آموزش داده میشود. در اینجا خطرات پیرامون تبیین میشوند تا هنگامی که با آنها مواجه شدند، دچار اضطراب نشوند.[۲۳]
ب) ادبیات اطلاعات و رسانه :[۲۴]منظور از ادبیات اطلاعات، مجموعه ای از توانمندیها است که به اشخاص توانایی شناسایی اطلاعات مورد نیاز آنها را میدهد تا این اطلاعات به شکل مؤثر بازیابی کرده و یافتهها را ارزیابی کنند و به شکل نقادانهای منبع آن را جویا شوند، اطلاعات گزینش شده را در مجموعه دانش خود وارد کنند، برای تحقق یک هدف خاص از آنها استفاده مؤثری بهعمل آورند. شرایط اقتصادی، حقوقی و اجتماعی حاکم بر استفاده از آنها را درک کنند و با رعایت موازین اخلاقی و قانونی به آنها دسترسی یابند و در نهایت مورد استفاده قرار دهند.[۲۵]
ادبیات رسانه که اصطلاح جدیدتری است، به دو شیوه بنیادین مفهوم ادبیات اطلاعات را توسعه میدهد. اول اینکه مفهوم اطلاعات را به تمامی اشکال رسانهای و نه فقط چاپی تسری میدهد. هرچند هیچگاه ادبیات اطلاعات به نسخ چاپی محدود نبوده، ولی در عمل آنچه ابتدا به ذهن متبادر میشود، همان است.[۲۶]
دومین شیوه، که از گزینه اول نیز مهمتر است اینکه ادبیات رسانه توانایی تولید و برقراری ارتباط با دیگران را هم که در حقیقت برای جلب منافع آنها است، در بر میگیرد. همچنین، برخی تحلیلگران معتقدند آموزش رسانه بر اطلاعاتی متمرکز است که از طریق رسانههای ارتباط جمعی انتقال مییابند، مانند روزنامهها، برنامه های تلویزیونی و نظایر آن. برخی به این تعریف، میزان درکی که مخاطبان در تبیین مفهوم اطلاعات دریافتی از محتوای رسانه بهدست آوردهاند را نیز اضافه می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:03:00 ق.ظ ]
|