از سوی دیگر، همزمان با افزایش روش­های مختلف خرید، تصمیم گیری و انتخاب تامین کنندگان مناسب برای خرید نیز مهمتر و در نتیجه مشکل تر شده است؛ هر چه وابستگی سازمانها به تامین کنندگان بیشتر شود، نتایج مستقیم و غیر مستقیم تصمیم گیری نادرست نیز زیانبارتر می شود. جهانی شدن تجارت و گسترش روز افزون اینترنت، روش ها و حالت های مختلف انتخاب یک تامین کننده را بیشتر کرده است.
کسب رضایت مشتری، تامین نیاز ها و اولویت های مشتری مستلزم انتخاب سریع و مناسب تامین کنندگان است. ساختار های جدید سازمانی موجب شده است که برای انتجاب تامین کنندگان، افراد بیشتری در تصمیم گیری دخیل باشند و لذا اهمیت و جایگاه تصمیم گیری افزایش یافته است. پیچیدگی و اهمیت تصمیم گیری در انتخاب تامین کنندگان ضرورت ارائه روشی قاعده مند و شفاف را کاملا روشن می کند.

 

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :

 

 

دانلود پایان نامه ارشد : ارائه مدل چند هدفه انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین چند محصوله

 

تصمیم گیری در مورد انتخاب تامین کننده / تامین کنندگان مناسب، یکی از اصلی ترین و مهمترین مولفه ها در مدیریت زنجیره تامین است و اهمیت آن به موفقیت رساندن شرکت ها قابل چشم پوشی نیست، چرا که انتخاب تامین کننده مناسب، به طور قابل توجهی هزینه های خرید مواد اولیه و نیز زمان انتظار تا رسیدن محموله سفارش داده شده را کاهش می دهد، همچنین موجب بالا رفتن سطح رقابت پذیری موسسه می شود. از این رو انتخاب نادرست تامین کننده می تواند موقعیت مالی و عملیاتی شرکت ها را متضرر می سازد(انوت[1]و همکاران، 2009). به عقیده بسیاری از متخصصان، انتخاب تامین کننده، مهمترین فعالیت خرید است (کیا و وو[2]، 2007).

همچنین تامین کنندگان می­توانند روی تعدادی از اهداف سازمان مانند تکنولوژی، کارایی و اثر بخشی و قابلیت تحویل نقش موثری داشته باشند(باقری و تارخ[3]، 2010).

هدف اصلی از فرآیند انتخاب تامین کننده خرید با بهترین کیفیت در مقدار بهینه و از منبع مناسب و با قیمت معقول است(زقاری و بن یوسف[4]، 2012).

مسئله انتخاب تامین کننده، یک مسئله تصمیم گیری با معیارهای چند گانه است که تحت تاثیر عوامل متعددی است که اغلب در تقابل با یکدیگرند(عمید[5] و همکاران، 2011).

در نظر گرفتن توابع هدفی مانند می نیمم کردن هزینه ها، ماکزیمم کردن کیفیت و می نیمم کردن زمان تحویل به صورت هم زمان، ماهیت مسئله انتخاب تامین کننده را به مسئله چند هدفه تبدیل کرده است (شالیگرام[6]، 2008).

به علاوه تصمیمات انتخاب تامین کننده به این علت که توابع هدف مختلفی باید به طور همزمان در نظر گرفته شوند پیچیده اند.از طرف دیگر در عالم واقع، در اکثر موارد این توابع هدف با یکدیگر در تعارض خواهند بود، بنابراین در فرآیند انتخاب تامین کننده، تبادلات میان معیارها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. تکنیک های تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، تصمیم گیرندگان را در ارزیابی یک مجموعه از گزینه ها یاری می کنند. با توجه به موقعیت ها و وضعیت های خرید، اهمیت معیارها متفاوت است و نیاز به وزن دهی معیارها وجود دارد(دالمین و مینو[7]، 2003).

همچنین اگر تامین کنندگان محدودیت ظرفیت یا محدودیت های دیگری داشته باشند در این صورت خریداران با دو مسئله مواجه خواهند شد. از کدام تامین کنندگان خریداری شود؟ و چه میزان سفارش به تامین کنندگان انتخاب شده اختصاص دهیم(دمیرتاس و یوستون[8]، 2008).

به طور کلی انتخاب یک تامین کننده مناسب فاکتور مهمی است که در نهایت بر رابطه خریدار و تامین کننده تاثیر می­گذارد. اگر این امر بطور صحیح انجام شود و کیفیت بالاتری داشته باشد، رابطه متقابل طولانی­تری خواهد داشت. انتخاب نوع رابطه به موقعیت بازاری شرکت و اهمیت استراتژیک همکاری های درون هر شرکت وابسته است و شرکت به منظور حاشیه رقابتی خود باید تجارت یا کار عمده خود را حفظ نماید. با این وجود شرکت باید به گونه ای در فعالیت های پیرامونی مرتبط به خریدار و تامین کننده وارد شود که سطح آموزه های سازمانی خود را ارتقاء داده و اطلاعات محرمانه اش را کمتر در معرض قرار دهد.

انتخاب شریک تجاری یک جزء لازم موفقیت در ایجاد روابط است و تحقیقاتی در این خصوص انجام شده تا فاکتورهای حیاتی در روند موفقیت و معیارهای موثر در انتخاب شریک را مشخص سازد(لی[9] و همکاران،

 

2004).

همچنین انتخاب تامین کننده در صنایع یک فرآیند تصمیم گیری جمعی است یعنی سطوح وگروه های مختلف سازمان در این فرآیند مشارکت دارند.یک گروه تصمیم گیری می تواند از پرسنل،کارشناسان  و یا مدیران از واحدهایی چون تحقیق و توسعه ،تضمین کیفیت و غیره تشکیل شود.در چنین شرایطی در فرآیند انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان هر یک از گروه های تصمیم گیری می توانند به طور مستقل به اعلام نظر در مورد ویژگی های مختلف تامین کنندگان بپردازند (آرش شرفی ماسوله، 1386).

در واقع می توان گفت انتخاب تامین کننده فرآیندی است که طی آن از میان تامین کنندگان بالقوه موجود، بهترین ترکیب جهت رفع نیازهای شرکت انتخاب می گردد. طی این فرآیند، ابتدا باید منابع بالقوه تامین موجود شناسایی شده و پس از بررسی صلاحیت و توانایی آنها، تامین کنندگان برتر انتخاب شوند که در شکل(شکل2-1)

 

همچنین  مندوزا[1]و همکارانش (2008)  فرآیند ارزیابی و انتخاب تامین کننده  را به این صورت بیان کردند.

[1] – Mendoza

 

 

 

تشخیص نیار به تامین کننده
تشخیص نیار های کلیدی خرید/تامین
تعیین رهیافت استراتژی خرید
گزینش اولیه: محدود کردن مجموعه تامین کنندگان
تعیین روش ارزیابی و انتخاب تامین کننده
تصمیم گیری و انتخاب تامین کننده
 

در مسائل انتخاب تامین کننده یکسری از تصمیم گیری ها بر اساس چندین معیار[1] می باشد که هم معیارهای کمی و هم معیارهای کیفی را شامل می شود. و این معیارها اغلب در تعارض با یکدیگر  می­باشند. این دسته از تصمیم گیری ها معمولا برای انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود استفاده می­شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...