چرا شاد زیستن دارای اهمیت است و چرا باید مروج شادی در خانواده باشیم؟
حتی یونانیان باستان نیز در مورد شادمانی نظراتی را داشته اند و انسان را تشویق به شادی می­کردند و یا شاعران بزرگ پارسی در اشعار خود مشوق شادمانی بوده ­اند و حتی در تمثیل­ها در داستان­ها و ضرب­المثل­های قدیمی می­توان توجه پیشینیان را به شادمانی درک کرد. علم جدید نیز با کشف رابطه شادمانی با برخی از مسائل مهم زندگی بر ضرورت شادکامی تأ کید کرد. یکی از زمینه­هایی که در سال­های اخیر بیشتر در پژوهش­های مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده رابطه سلامت جسمانی با شادمانی است. این رابطه آن­قدر قوی است که حتی برخی بیماری­های نسبتاً شایع مثل سرماخوردگی و آنفولانزا در افراد شاد کمتر شیوع دارد.

رابطه بین شادمانی و مرگ زودرس، سیستم ایمنی بدن، بیماری­ها و حملات قلبی، مقاومت در برابر بیماری سرطان نیز از مواردی است که ارزش شادمانی به عنوان یک هدف مهم زندگی را برای ما روشن می­ کند. به هر حال علاوه بر افزایش میزان سلامتی، افراد شادمان از زندگی­شان بیشتر رضایت دارند و بیشتر لذت می­برند و روی هم­رفته کیفیت زندگی­شان یا به عبارت دیگر خانواده شاد علاوه بر تأثیر شادمانی در افزایش عزت نفس، اعتماد به نفس و تقویت عملکرد درسی و شغلی افراد خانواده نیز مؤثر است (عابدی، ۱۳۸۴).

 

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه ارشد:نقش پیش بینی کنندگی انعطاف پذیری شناختی و هوش معنوی در خوشنودی زناشوی در دانشجویان 

 

 

 

۲-۳-۲-مؤلفه­های شادکامی

شادی از عوامل چندی از قبیل رضایت از زندگی، رضایت از مقوله­های خاص زندگی، وجود عواطف مثبت (خلق و عواطف خوشایند) و فقدان عواطف منفی (خلق و عواطف ناخوشایند) تشکیل می­گردد. این مؤلفه­ها را می­توان به اجزای کوچک­تر تقسیم کرد. عواطف مثبت را می­توان تحت مفاهیمی چون خوشی، وجد، رضایت، غرور، محبت و شور تقسیم کرد. عواطف منفی را نیز می­توان تحت مفاهیمی مانند احساس گناه، شرم، غمگینی، اضطراب، نگرانی، خشم و افسردگی طبقه ­بندی کرد. رضایت از زندگی را نیز می­توان به اجزایی از قبیل رضایت از زندگی فعلی، رضایت از گذشته، آینده و افراد مهم تقسیم­بندی نمود. رضایت از مقوله­های مهم را نیز می­توان به مقوله­های پول، کار، خانواده، تفریح، سلامتی و امور مالی خود و گروه تقسیم­بندی نمود .

در اندازه ­گیری­های شادی، معمولاً به جزء عاطفه مثبت و رضایت غالباً اندازه ­گیری می­شوند، اغلب یک جزء سوم نیز وجود دارد که عبارت است از فقدان افسردگی، اضطراب یا دیگر عواطف منفی (آرگیل، ۱۳۸۳، ترجمه گوهری و همکاران).

هیدی و برینگ (۱۳۸۳) در مطالعه بزرگ خود در استرالیا دریافتند که افسردگی و اضطراب (مقیاس اسپیرگر)

دانلود پایان نامه

 

فقط ۵۰ درصد همبستگی دارند. بنابراین، دو شکل اساسی عاطفه منفی تا حدودی از هم مستقل هستند.  در مطالعه برادبورن (۱۹۹۶) تخمین پایایی (آلفای کرونباخ) برای همبستگی مشاهده شده عبارت بودند از رضایت از زندگی ۹۲ درصد، عاطفه مثبت ۶۴ درصد، افسردگی ۸۲ درصد، اضطراب ۸۵ درصد (به نقل از آرگایل، ۱۳۸۳). جانسون و همکاران (۲۰۰۳) پنج بعد برای شادی زناشوئی در نظر گرفته­اند که عبارت هستند از : ۱- شادی زناشوئی کلی ۲- همبستگی زوجین ۳- توافق زوجین ۴- رضایت از روابط جنسی ۵- رضایت زناشوئی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...