عوامل کاهش ریسک سیاسی در قراردادهای اقتصادی |
– ثبات نظام سیاسی و همگونی و همخوانی اجزای گوناگون ساختار سیاسی.
– کوشش برای کاستن از احتمال بروز درگیری و خشونتهای داخلی.
– کوشش برای کاستن از احتمال بروز ناامنیهای برون مرزی که میتواند ثبات سیاسی کشور میزبان را به مخاطره اندازد.
– درجه اعتماد به کشور میزبان به عنوان یک سعی در کاستن از احتمال بروز آنها.
– تدوین تضمینهای حقوقی کافی در قانون اساسی کشور میزبان در زمینه حفظ منافع غیربومیها و پایبندی عملی به قوانین بینالمللی.[۲]
– بهبود کارایی نهادها و سازمانهای دولتی، وزارتخانهها و حکومتهای محلی.
– روابط مناسب کارگری و امنیّت و قانونمندی اجتماعی.
۲-۴-۲-۱ شرایط اقتصادی کشور میزبان[۳]
– میزان جمعیت بهعنوان زمینهای برای تخمین اندازه احتمالی بازار.
– درآمد ملی سرانه و چگونگی توزیع درآمد و ثروت.
– رشد مطلوب اقتصادی کشور میزبان در پنج تا ۱۰ سال گذشته و میزان تورم در سه تا پنج سال گذشته.
– درجه رشد و تکامل بازار سرمایه در کشور میزبان و آسان بودن بهرهگیری از آن به وسیله خارجیها.
– احتمال استخدام غیربومیها و تأمین امنیت اقتصادی و اجتماعی آنان.
– زیرساختها، شبکه حملونقل و ارتباطات و میزان کارآمدی آنها.
– مناسبات اقتصادی خارجی و بینالمللی و سیاست کلی دولت در زمینه سرمایهگذاری خارجی و بهطور کلی مناسبات بینالمللی.
– رفع محدودیتهای موجود انتقال ارز.و موفقیت تبدیل آزادانه و نامحدود پول بومی به پول دیگر کشورها.[۴]
– وضع تراز پرداختهای کشور میزبان.
۵-۲-۱ ریسک سیاسی و سرمایهگذاری خارجی در ایران
در سالهای اخیر، در کنار و همراه با جهانی کردن اقتصاد و تجارت، بررسی ریسک سیاسی نیز اهمیت روزافزون یافته است. سرمایهگذاران خارجی و همچنین دولتها در کشورهای میزبان به این بررسی توجه خاص نشان میدهند. برای دولتها، علت اصلی و اساسی بررسی زمینههای ریسک سیاسی این است که موفقیت خویش را در جلب سرمایه خارجی، تضمین و درصورت امکان با هزینه کمتری شرکتهای فراملیتی را به سرمایهگذاری در کشور خود تشویق کنند.[۵] علت توجه شرکتهای سرمایهگذار به بررسی ریسک سیاسی نیز روشن است: سرمایهگذاران میکوشند با اطمینان خاطر بیشتری از سرمایهگذاری در کشوری دیگر بهرهمند شوند. برخلاف نگرشی که در چند دهه پیش وجود داشت، امروزه کمتر کشوری در جهان است که با همه توان برای جلب سرمایه خارجی نکوشد. رقابت و مسابقهای بیامان برای جلب سرمایه خارجی در جریان است که توفیق در آن نه تنها از دیدگاه دولتمردان که حتی از دید شهروندان عادی نیز بازتاب مقبولیت سیاستها و جذابیّت فضایی اقتصادی و سیاسی است. در میان بورس کالاهای مختلف، بورس نفت به عنوان یکی از استراتژیکترین کالاها، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. در این میان بورس لندن و نیویورک که بیشتر بر منافع مصرفکنندگان تأکید دارند سالهاست که مدیریت دادوستد نفت را تحت پوشش دارند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به نقش و جایگاه نفت در اقتصاد خود، راهاندازی بورس نفت را سالهاست که در دستور کار خود قرار داده است. این اقدام جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای عضو اوپک و مصرفکننده، بازتاب شدید روانی را به همراه داشته است که اهمیت تجزیه و تحلیل آن را دوچندان میکند.
[۱] همان منبع،ص۱۲۳
[۲] پریسا منافنژاد، تجزیه و تحلیل اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه (میزبان ( طی سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰، مرکز آمار ایران،ص۱۳۰-
[۳] بهروز هادی زنوز، سرمایه گذاری خارجی در ایران: ابعاد و راهکارها، نشرچوک اشتیان دی، ۱۳۸۸،ص۵۱
۱ پریسا منافنژاد، تجزیه و تحلیل اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه (میزبان ( طی سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰، مرکز آمار ایران،ص۱۲۵
بهروز هادی زنوز، سرمایه گذاری خارجی در ایران: ابعاد و راهکارها، نشرچوک اشتیان دی، ۱۳۸۸،ص۲۱۸-۲۱۷
جزییات بیشتر درباره این مطلب را در پایان نامه زیر می توانید بخوانید:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 10:28:00 ق.ظ ]
|