عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش |
۱) ذخیره دانش: ذخیره دانش سازمانی (دانش ضمنی و آشکار ) یکی از عناصر مهم یک سیستم مدیریت دانش است . بانک اطلاعات درباره مهارت ها ، تخصص ها و همچنین ذخیره دانش ضمنی و آشکار ، به اندازه خود سیستم مدیریت دانش اهمیت دارند .
۲) ممیزی دانش[۱] : ممیزی دانش به عنوان بررسی و اندازه گیری دانش استفاده شده در سیستم مدیریت دانش و همچنین به عنوان ابزاری برای ارزش گذاری دانش و تعیین فرصت های مدیریت دانش و مشکلات آن ، تعریف می شود (Akhavan,Jafari,2006,111)
۳) استرانژی دانش[۲] : یکی از عوامل مهم جهت موفقیت مدیریت دانش داشتن یک استراتژی واضح و به خوبی برنامه ریزی شده است (Lussier,1997) این عامل پایه و اساسی است برای اینکه چطور یک سازمان می تواند پیشرفت کند و قابلیت ها و منابع اش را جهت موفقیت در اهداف مدیریت دانش فراهم کند .
۴) برنامه های آموزشی : جهت توزیع سیاست های دانش در سازمان ، کارکنان باید کاملأ و عمیقأ با مفاهیم دانش آشنا شوند . بنابراین برنامه های آموزشی برای سازمانی که با مدیریت دانش در ارتباط است بسیار با اهمیت می باشند .
۵) حمایت و تعهد مدیریت ارشد سازمان : موفقیت در برنامه ریزی سیستم مدیریت دانش در سازمان ، به حمایت و تعهد مستقیم مدیریت ارشد سازمان بستگی دارد . به طور حتم یک برنامه مدیریت دانش به حمایت مدیریت ارشد سازمان نیاز دارد تا در مراحل طراحی و اجرا موفق باشد .
۶) اعتماد [۳]: عامل اعتماد تلاش های مدیریت دانش را فعال می کند و همچنین به اشتراک دانش کمک می نماید (Akhavan,Jafari,2006,112)
۷) شبکه متخصصین[۴] : جهت توسعه دانش در سازمان ، باید شبکه ای از متخصصین وجود داشته باشد تا اشتراک دانش بین آنها تسهیل شود . این شبکه می تواند شامل : کمیته علمی ، انجمن های عملیاتب ، سیستم های دانش و مراکز دانش باشد .
۸) اشتراک دانش[۵] : اشتراک دانش بین کارکنان سازمان مستلزم فرهنگ قومی ، اعتماد و شفافیت در تمام سازمان است .
۹) فرهنگ سازمانی[۶] : فرهنگ سازمانی لازم است تا اشتراک دانش به خوبی صورت گیرد . فرهنگ انگیزش ، احساس تعلق خاطر به سازمان ، اعتماد و احترام به سازمان باید قبل از اشتراک ، توسعه و استفاده از دانش صورت گیرد.
۱۰) اجرای آزمایشی[۷] : سیستم مدیریت دانش باید ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود سپس در تمام سازمان اجرا گردد . همچنین باید از سیستم مدیریت دانش بازخورد گرفته شود تا اصلاحات لازم صورت گیرد.
۱۱) شناسایی دانش[۸] : این عامل جزء مراحل اولیه سیکل مدیریت دانش می باشد ، که باید دانش موجود در سازمان به طور کامل شناسایی و ذخیره گردد تا از تمام تجارب و دانش سازمان استفاده بهینه نمود.
۱۲) مهندسی مجدد فرآیند کاری : مهندسی مجدد فرآیند کاری یعنی روش های قدیمی کسب و کار را
عوض کرده و روش های جدیدی و خلاقانه را پیدا و جایگزین روش های قدیمی کنیم و از روش های جدید ، قوانین جدیدی بیرون می آید که مشخص می کند فرآیندهای کسب وکار چگونه انجام می شوند (Hayes,Allinson,1998:871) با اجرای مهندسی مجدد فرآیند کاری ، فرآیندهای جدید کسب و کار با تلاش های مدیریت دانش منطبق و هم راستا می شوند و باعث می شوند که تیم مدیریت دانش به درستی در سازمان عمل نماید .
۱۳) ساختار دانش [۹]: ساختار نظام یافته دانش باعث می گردد تا شناسایی دانش ، ذخیره دانش ، تسهیم دانش و استفاده مجدد دانش به صورت مطلوب تری در سازمان صورت پذیرد .
۱۴) تسخیر دانش [۱۰]: در صورت تسخیر دانش اشتباه و یا کم اهمیت ، دانش به اشتراک گذاشته شده کاربرد چندانی برای دیگر پرسنل سازمان نداشته ، لذا عامل مذکور از اهمیت خاصی برخوردار است .
۱۵) زیر بنای فناوری اطلاعات[۱۱] : بدون داشتن یک زیر بنای مستحکم فناوری اطلاعات ، یک سازمان نمی تواند کارکنانش را به اشتراک اطلاعات در مقیاس وسیعی تشویق کند .
۱۶) استقرار استرانژی پاداش : این عامل باعث می شود کارکنان سازمان به اشتراک بیشتر دانش و همچنین به دریافت بیشتر دانش از طرف سطوح بالای سازمان ترغیب شوند
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
دانلود پایان نامه بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در سازمان
۱۷) معماری دانش[۱۲] : یک معماری سازمانی می تواند به عنوان یک سازه پیچیده و چند بعدی تعریف شود و بیان کننده اصولی است که هدایت می کند چطور سازمان طراحی گردد و اینکه چطور عناصر مدل کسب و کار سازماندهی و اجرا سازماندهی و اجرا شوند (Rejeb,Helmi,2008:854) معماری دانش می تواند همچنین به عنوان یک مجموعه منطقی ، اصول و استاندارهایی تعریف شود که مهندسی یک ساختار سیستم مدیریت دانش سازمانی را راهنمایی و هدایت کند .بنابراین شرکت هایی که درصدد طراحی سیستم مدیریت دانش هستند باید واقعأ نسبت به معماری دانش به صورت درست و قوی حساسیت زیادی داشته باشند .
۱۸) شفافیت[۱۳] : برای اشتراک دانش ، شفافیت در تمام سازمان ضروری می باشد ، که البته شفافیت به صورت مستقیم به حمایت و تعهد مدیریت ارشد سازمان وابسته می باشد (Akhavan,Jafari,2006,113)
۱۹) سیستم کاربر پسند برای مبادله و استفاده مجدد دانش : با اجرای این سیستم کارکنان سازمان با سهولت بیشتری تجارب و دانش خود را در اختیار دیگر کارکنان قرار می دهند .
۲۰) توانایی جهت ایجاد ایده های خلاق : با اجرای این عامل تمام بخش های سازمان بخ دنبال یافتن راه های کم هزینه تری می باشند که باعث ایجاد مزیت رقابتی می گردد.
[۱]. Knowledge Audit
[۲]. Knowledge Strategy
[۳]. Trust
[۴]. Expert Network
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 05:03:00 ق.ظ ]
|