۱-۱۰-۷ نمونه‌ آماری(N)

 

به علت گستردگی حجم جامعه آماری و وجود برخی نا هماهنگی‌ها میان اعضا جامعه،شرایط زیر برای انتخاب نمونه آماری در نظر گرفته می‌شود:

 

    1. سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفند ماه باشد،

 

    1. شرکت طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ تغییر سال مالی نداده باشد.

 

  1. شرکت تا پایان سال مالی ۱۳۸۱ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد.

۴٫ شرکت جزو شرکت‌های واسطه‌گری مالی نباشد.

 

۱-۱۰-۸ روش یا روش‌های نمونه‌گیری

 

نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای

 

۱-۱۰-۹ روش‌های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات

 

۱-۱۰-۹-۱ متغیر وابسته

 

t

 

t

 

Cash

 

TA

 

در این متغیر وابسته نگهداری موجودی های نقدی می‌باشد. که به صورت زیر محاسبه می شود.

 

که در آن:

 

Casht: موجودی های نقدی در پایان دوره t و

 

TAt: جمع کل دارایی ها در پایان دوره t می‌باشد.

 

۱-۱۰-۹-۲ متغیر های مستقل

 

متغیر های مستقل این تحقیق عبارتند از:

 

۱٫ درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی(درصد سهام عادی که در پایان سال t توسط سرمایه گذاران نهادی نگهداری می شود).(PHI)

 

۲٫ تمرکز مالکیت: درصد سهام عادی که در پایان سال t توسط پنج مورد از بزرگترین سرمایه گذاران

 

نهادی نگهداری می شود که شاخصی از تمرکز مالکیت است. (CONC)

 

۳٫ درصد مالکیت دولتی: درصد سهام عادی که در پایان سال t توسط دولت نگهداری می شود. (GPP)

 

۱-۱۰-۹-۳ متغیر های کنترل

 

Size: لگاریتم طبیعی ارزش بازار سهام شرکت i در پایان سال t. برای کنترل اثرات اندازه.

Price: قیمت سهم شرکت i در پایان سال t.

 

BM: ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت i در پایان سال t .

 

Volatit: نوسان بازده شرکت i در دوره ی t. برای کنترل ریسک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۱-۱۰-۹-۴ مدل آزمون فرضیات

 

مدل آزمون فرضیه اول:

 

 

 

مدل آزمون فرضیه دوم:

 

 

 

مدل آزمون فرضیه سوم:

 

 

 

 

۱-۱۱- ساختار تحقیق

 

تحقیق حاضر شامل پنج فصل است. در فصل اول به بیان کلیات تحقیق پرداخته شده است. در این فصل اهمیت موضوع، تعریف مسئله و سوال‌های اصلی تحقیق بیان شده است. پس از آن اهداف تحقیق، سابقه و ضرورت انجام تحقیق به صورت مختصر بیان شده و سپس فرضیه‌های تحقیق، روش تحقیق و تعاریف عملیاتی برخی واژه های به کار گرفته شده در تحقیق ارائه شده‌اند.

 

فصل دوم به بیان مبانی نظری و پیشینه پژوهش اختصاص یافته است.

 

فصل سوم به تشریح روش شناسی پژوهش اختصاص یافته است. در این فصل چگونگی انجام تحقیق، نحوه جمع‌ آوری داده های آماری، تعریف مفاهیم و آزمون‌های آماری مورد استفاده در تحقیق و نحوه آزمون فرضیات بیان شده است.

 

در فصل چهارم ابتدا آمار توصیفی در ارتباط متغیرهای مورد بررسی ارائه می‌گردد. سپس فرضیات طرح شده مورد آزمون قرار گرفته و نتایج حاصل از پردازش اطلاعات ارائه می‌شود.

 

فصل پنجم شامل نتایج تحقیق و ارائه پیشنهادات است. در قسمت نتایج سعی شده است اهم اطلاعات و یافته های تحقیق ذکر گردد و در بخش پیشنهادات، بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیق پیشنهاداتی ارائه می‌گردد. در انتها، فهرست منابع و مآخذ و ضمائم ارائه شده است.

 

فصل دوم:

 

مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

 

 

۲-۱- مقدمه

 

اندیشه بشری در طول تاریخ به دنبال درک حقیقت و کشف علل و چگونگی وقوع رویدادها از طریق مشاهده، تجزیه و تحلیل و ثبت آن‌ ها بوده که ارمغان آن رشد شاخه‌های گوناگون دانش در جریان تحولات خروشان علمی و فرهنگی بوده است. بی‌شک دست‌یابی ‌به این امر در سایه پژوهش و تحقیقات تجربی مجال رشد و ظهور یافته است.

 

نقدینگی و موجودی‌های نقدی از اموری می‌باشند که همواره مورد توجه محققین بوده و تحقیقات گوناگونی نیز ‌در مورد آن‌ ها انجام شده است. از مهمترین مباحث مرتبط با نقدینگی شرکت‌ها انگیزه نگهداری موجودی‌های نقدی، سطح بهینه نقدینگی، نقدینگی هدف در شرکت‌ها و عوامل اثرگذار بر آن‌ ها می‌باشند.

 

ترکیب سهام‌داران شرکت های مختلف، متفاوت است. بخشی از مالکیت شرکت ها دراختیار سهام‌داران جزء و اشخاص حقیقی قرار دارد. این گروه برای نظارت بر عملکرد مدیران شرکت عمدتاًً به اطلاعات در دسترس عموم، همانند صورت های مالی منتشره اتکاء می‌کنند. این در حالی است که بخش دیگری از مالکیت شرکت ها در اختیار سهام‌داران حرفه ای عمده قرار دارد که بر خلاف گروه سهام‌داران نوع اول، اطلاعات داخلی با ارزش درباره چشم اندازهای آتی و راهبردهای تجاری و سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت، ازطریق ارتباط مستقیم با مدیران شرکت در اختیار ایشان قرار می‌گیرد (نوروش، ابراهیمی کردلر ۱۳۸۴، ۹۷). سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های سرمایه گذاری هستند. عموماً این گونه تصور می شود که حضور سرمایه گذاران نهاد ی ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود این امر از فعا لیت های نظارتی که این سرمایه گذاران انجام می‌دهند، نشأت می‌گیرد (بوشی ۱۹۹۸، ۳۰۵) .

 

در ایران در باب ارتباط بین ساختار مالکیت[۷] و مفاهیمی چون راهبری شرکتی، عملکرد شرکت، سود و کیفیت آن و ارزش شرکت تحقیقاتی صورت پذیرفته است. اما یکی از مسائلی که در تحقیقات تجربی، نه تنها در باب ساختار مالکیت، بلکه در ارتباط با سایر زمینه ها مهجور مانده است، مفهوم نگهداری موجودی های نقدی است. ‌بنابرین‏ تحقیق حاضر به بررسی اثرات ساختار مالکیت بر نگهداری موجودی های نقدی می پردازد.

 

در این فصل، ابتدا مطالب مختصری ‌در مورد، ترکیب های مختلف سهام‌داران، ساختار مالکیت و انواع آن و همچنین عوامل مؤثر در تعیین نوع مالکیت بحث می شود، سپس ‌در مورد انگیزه نگهداری موجودی‌های نقدی و سطح بهینه نقدینگی در شرکت‌ها بیان می‌شود، سپس سطح نقدینگی هدف در شرکت‌ها را بیان کرده و در ادامه به بیان عواملی می‌پردازیم که آگاهی از آن‌ ها جهت اصلاح سطح نقدینگی هدف شرکت‌ها ضروری به نظر می‌رسند. همچنین نتایج به دست آمده در تحقیقات پیشین ‌در مورد عوامل مؤثر بر نگهداری موجودی‌های نقدی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

۲-۲- ساختار مالکیت

 

۲-۲-۱ مالکیت و مدیریت واحدهای اقتصادی

 

تئوری ذینفعان[۸] در سال ۱۹۸۴ توسط (فری من[۹]) مطرح شد وی در این تئوری بیان می‌کند شرکت ها بسیار بزرگ ‌شده‌اند و تأثیر آن ها بر جامعه آنقدر عمیق است که باید علاوه بر ذینفعان به بخش­های مختلفی از جامعه توجه کرد و شرکت­ها باید در قبال همه این بخش­ها پاسخگوباشند (کرمی و همکاران ۱۳۸۸، ۶۲).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...