مهارتهای روانی ـ حرکتی |
اصطلاح روانی ـ حرکتی به مفهومی که در طبقهبندی کرات هول به کار رفته است نشان میدهد که رفتارهای این حیطه شامل فعالیتهای زیر است: مهارتهای دستکاری، مهارتهای حرکتی و فعالیتهایی که انجام آنها به هماهنگی روانی ـ عضلانی نیاز دارد. هماهنگی روانی ـ عضلانی به طور خلاصه، همان کارایی ایجاد هماهنگی بین تحریک عصبی و حرکت عضلانی است که به طور منطقی نمیتواند به عنوان یک خرده طبقه مستقل در حیطه روانی ـ حرکتی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، زیرا که به طور ذاتی در دو خرده طبقه دیگر وجود دارد. به عبارت دیگر، مهارتهای حرکتی را رفتارهای قابل مشاهده انسان متحرک میدانند. وقتی که اصطلاح روانی ـ حرکتی به دو جزء روان و حرکت تقسیم می شود. به طور ضمنی حرکتی ـ ذهنی یا حرکت ارادی را میرساند. بنابراین به عنوان یک تعریف مشخص و واضح میتوان گفت که واژه روانی ـ حرکتی در برگیرنده همه حرکات ارادی قابل مشاهده انسان است. خصوصیت یکسان همه رفتارهایی که در حیطه روانی ـ حرکتی قرار میگیرند، آن است که اولا همگی اعمال ارادی و قابل مشاهده یا الگوهای عملی بوده که به وسیله یادگیرنده به مرحله اجرا درمیآیند و ثانیاً مربی آنها را به عنوان بخش اصلی هدفهای آموزشی برنامههایی که برای آموزش دانشآموزان خود تعیین میکند، انتخاب می نماید (هارو، ۱۳۶۸).
چیزی که درنگاه اول در رشد کودکان بیشتر از همه به چشم می آید، تغییرات سریع در حوزه حرکتی کودکان است. نوزادی که در بدو تولد یک موجود تقریباً بی حرکت است، پس از گذشت چند سال توانایی حرکت، ایستادن و دویدن را پیدا می کند.
توجه به جنبههای حرکتی کودکان یکی از مهمترین حوزههای رشدی است که از همان ابتدا توجه بسیاری از نظریهپردازان رشد کودک را به خود جلب کرده است. اهمیت رشد حرکتی به گونهای است که پیاژه شناختشناس معروف و نظریهپرداز حوزه رشدشناختی کودکان، به این اصل وفادار مانده است که زیربنای ساختار ذهنی کودک فعالیتهای حرکتی است که در دو سال اول زندگی انجام میدهد. رفتارهای حرکتی کودکان ممکن است در ابتدا بسیار ناپخته بنظر برسد، اما بر اثر رشد مغزی و بازخوردهای محیطی به تدریج کودک به سمت انجام رفتارهای حرکتی پیچیده و ماهرانه حرکت میکند. امروزه، تنها به رشد خودبخودی مهارتهای حرکتی کودکان توجه نمیکنند، بلکه بر اثر مشاهدات طبیعی که بر روی کودکان زیادی صورت گرفته است متخصصان به این نتیجه دست یافته اند که برای رشد بهتر رفتار حرکتی کودکان که زیربنای ادراک و شناخت آنهاست، باید برنامه ریزی صورت گیرد تا بهتر بتواند مهارتهای حرکتی را یاد بگیرند و در موقعیتهای طبیعی بکار ببرند (دوپیرا، ۱۹۹۳).
مقوله های روانی ـ حرکتی براساس نمونه رفتارهایی که برای بیان نتایج خاص یادگیری بکار میروند در جدول زیر ارائه می شوند (لطف آبادی، ۱۳۷۵).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:31:00 ق.ظ ]
|