تحول حرکت در کودکان دبستانی |
در زمینه تحول حرکتی درشت کودکان در سنین دبستانی می توانند اسکیت بازی کنند، طناب بازی کنند و دوچرخه سوار شوند. در سن ۷ سالگی آنها قادرند مهارتهای دویدن و پریدن را مانند حرکت پایه ای لازم برای به چنگ آوردن، پرت کردن و ضربه زدن به توپ بیسبال کسب نمایند (تایز و هلمز، ۱۹۹۱).
بنا به نظر برک (۱۳۸۱) این مهارتها، حاصل پیشرفت در چهار توانایی حرکتی اساسی است:
۱- انعطافپذیری: حرکات کودکان دبستانی در مقایسه با کودکان پیش دبستانی انعطافپذیرتر است. تفاوتی که میتوان زمانی آن را مشاهده کرد که کودکان چوب بیسبال را حرکت میدهند به توپ لگد میزنند و از روی مانع میپرند.
۲- تعادل: بهبودتعادل به پیشرفتهایی درچندین مهارت ورزشی ازجمله دویدن، لیلی کردن، جست زدن، طناب بازی، پرتابکردن، لگدزدن و تغییرجهت سریع درورزشهایتیمی کمک میکند.
۳- چالاکی: سرعت و دقت بیشتر حرکت در حرکات رقص پای طناب بازی، لیلی کردن، حرکات روبه جلو، رو به عقب و کجکی که کودکان دبستانی در بازی گرگم به هوا و فوتبال انجام میدهند، دیده میشود.
۴- نیرو: کودکان پیش دبستانی میتوانند توپ را محکمتر پرتاب کنند به آن لگد بزنند و هنگام دویدن و پریدن قادرند خود را بیشتر بکشانند.
تحول حرکتی ظریف نیز در سالهای دبستانی بهبود مییابد. در ۶ سالگی اغلب کودکان میتوانند حروف الفبا، نام و نامخانوادگی و اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت کاملاً واضح بنویسند. اما اندازه حروف آنها کاملاً بزرگ
است. زیرا به جای مچ و انگشتان از کل دست خود استفاده میکنند. کودکان معمولاً در ابتدا بر حروف بزرگ تسلط مییابند، زیرا کنترل حرکات افقی و عمودی برای آنها راحتتر از منحنیهای ریز حروف کوچک الفباست. نقاشی کودکان نیز در اواسط کودکی پیشرفت زیادی میکند. کودکان در پایان سالهای پیش دبستانی میتوانند خیلی از شکلهای دو بعدی را کپی کنند. نشانههایی از عمق نیز در نقاشیهای آنها دیده میشود. مثلاً اشیای دور را کوچکتر از اشیای نزدیک میبینند. در حدود ۹ تا ۱۰ سالگی بعد سوم نیز در نقاشیهای آنها مشاهده میشود (برک، ۱۳۸۱).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:31:00 ق.ظ ]
|