۳-۷-۱٫ویژگی‌های شخصی که عزت نفس بالا دارد
۱-  مستقل عمل می کند: در مورد مسائلی چون استفاده از : وقت، پول، حرفه، لباس و مانند این ها ، خود دست به تصمیم گیری و انتخاب می زند.

۲-  مسؤولیت پذیر است : سریع و با اطمینان عمل می کند.

۳-   به پیشرفت‌هایش افتخار می کند : هنگامی که از پیشرفت هایش ،  تعریفی به میان می آید ، با مسرّت تصدیق می کند و از این بابت احساس رضایتمندی می نماید.

۴-  به چالش های جدید مشتاقانه رو می آورد

۵-  دامنه وسیعی از هیجانات و احساسات را نشان می دهد : می تواند قهقهه بزند، بخندد ، فریاد بکشد و گریه کند .

۶-  ناکامی را به خوبی تحمل می کند : هنگام روبه رو شدن با ناکامی ها ، می تواند واکنش های گوناگونی نشان دهد

۷-  احساس می کند می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد و از نفوذی که بر افراد خانواده و دوستان دارد ، مطمئن است.( همان منبع )

۳-۷-۲٫ویژگی افرادی که عزت نفس پایین دارند( عبدالله پور ، ۱۳۸۵، ص ۱۲۲)

۱-توانمندی های خود را دست کم می گیرد و اظهار می کند که هیچ وقت نمی‌تواند یاد بگیرد .

۲-احساس می کند دیگران برایش ارزش قائل نیستند .

۳-در محبت و پشتیبانی دوستانش تردید دارد و یا احساس می کند آنها به او علاقه ندارند و از او حمایت نمی‌کنند .

۴-احساس ناتوانی می کند و با مشکلات و مسائل روزمره ی خود قدرتمندانه مقابله نمی‌کند .

۵-به آسانی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرد . اندیشه ها و رفتارش غالباً  متاثر از کسانی است که اوقات خود را با آنها می گذارند . او اغلب تحت نفوذ شخصیت های قوی قرار می گیرد .

۶-او فقط رفتار های خاص چون بد خلقی ، بی‌قیدی ، خشونت را از خود بروز می دهد و والدین می توانند پیش بینی کنند که درآن لحظه منتظر کدام رفتار او باشند . ( همان منبع ، ص ۱۳۰).

۷-او از شرایطی که باعث آشفتگی اش می شود مثل ترس خشم و… فرار می کند و کمتر تحمل آنها را دارد .

۸-اشتباهات و ضعف های خود را نمی پذیرد و معمولاً دیگران یا بد شانسی را سبب بروز مشکلاتش می داند .

۹-کسی که عزت نفس پایینی دارد ، به آسودگی تن به آلودگی و انحراف می دهد در برابر فقر و نداری خود را می بازد از انجام گناه باکی ندارد و از این که رسوا شود ناراحت نیست .( پور افکاری ، ۱۳۷۵)

اگر بخواهیم اختلالات رفتاری را به سه دسته تقسیم کنیم

فردی:

۱-آرزوی شخصی دیگر بودن

۲-احساس ناکامی و بی ارزشی

۳-اضطراب آشکار

۴- مکرر گریستن

۵-  نظر گاه منفی و بد بینانه نسبت به آینده( همان منبع ، ص۶۸)

اجتماعی:

۱ – اعمال پرخاشگرانه نسبت به همسالان( وجدانی ، ۱۳۸۱، ص ۱۶۳)

۲-نداشتن اعتماد به بزرگتر غریبه و همسالان تازه وارد

۳- اشکال در درک دیدگاه های دیگران

۴- اجتناب از نقش های رهبری

۵- آزادی طلب نبودن ( همان منبع ، ص ۱۶۴)

آموزشی:

۱-پریشان حال بودن

۲-به ندرت سوال کردن(فیروز بخت ، ۱۳۷۷ ، ص ۱۳۲) .

۳-۸عزت نفس یکی از دلایل اختلالات رفتاری نوجوانان

یکی از دلایل عمده بسیاری از اختلالات رفتاری و شخصیتّی در کودکان و نوجوانان، ضعف در اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی (عزت نفس) است، بنابر این امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از این اختلالات، پرورش و تقویّت احساس عزت نفس و اعتماد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی آنان، نقش بسزایی ایفا می‌کند.( همان منبع ، ص ۱۳۳)

از این رو با توجه به اهمیّت عزت نفس در رشد شخصیت و سلامت روانی کودکان و نوجوانان، در جهت تقویت و افزایش آن، موارد زیر به والدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیّت توصیه می شود:

۱-روحیه دینی و ایمان مذهبی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنید.

دانلود پایان نامه

 

۲- سعی کنید در برخورد با کودکان و نوجوانان، توانمندی های آن ها را مورد نظر قرار دهید، نه ناتوانی ها را.

۳- زمینه کسب تجربه های خوشایند از فعالیت های مستقل و آزاد را برای آن ها فراهم کنید.

۴-تجربه های موفقیت آمیز آنان را افزایش دهید. ( بیگی ، ۱۳۷۷ ، ص ۴۵)

۵-قدرت تحمّل کودکان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزایش دهید.

۶- رفتار مصمّم و مطمئن و در عین حال مطلوب کودکان و نوجوانان را تقویت کنید.

۷- کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود یاری دهید.

۸-مهارت های اجتماعی کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد اعتماد به نفس را افزایش دهید.

۹- آنان را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا کنید.

۱۰-از انجام هر گونه رفتار تنبیهی و تحقیرآمیز درباره ی دانش آموزان خودداری کنید.( همان منبع، ص ۵۰) .

۳-۹٫عزت نفس سالم و نا سالم

میزان اعتماد به نفس کودک در طی دورانهای مختلف زندگی با نوعی نوسان روبرو میشود. تجربیات کودک زیاد می شود و درک او نسبت به مسائل مختلف تغییر پیدا میکند به همین دلیل عزت نفس او به طور متناوب در حال تغییر است. این امر می تواند به والدین کمک کند تا نشانه های عزت نفس سالم و ناسالم را درک کنند(اینترنت ۲)

کودکی که با عزت نفس پایین روبرو است هیچ گونه تمایلی به انجام کارهای جدید ندارد. در این شرایط کودک ممکن است دائماً در مورد توانایی های خود نگرش منفی داشته باشد و چیزهایی از این قبیل بگوید: “من نادان هستم” یا “هیچ وقت یاد نمیگیرم که چگونه باید کارها را به درستی انجام دهد” یا “آخرش چه می‌شود؟ به هر حال که هیچ کس به من اهمیت نمی دهد.” ( همان منبع )

تاب و توان کودک در برابر مشکلات کم می شود به راحتی تسلیم موانع خارجی میشود و همیشه منتظر کسی است که از راه برسد و بار مسئولیت های او را به دوش بکشد. این قبیل کودکان به شدت نسبت به انتقادهای خارجی از خود واکنش منفی نشان می دهند، و به راحتی از خودشان ناامید می شوند. کودکی که دارای عزت نفس سالمی است، از برقراری ارتباط با دیگران لذت می برد. او از قرار گرفتن در در مکان های عمومی و اجتماعی لذت می برد و در عین حال تنهایی نیز به او آرامش می دهد. زمانیکه نوبت به مواجهه با مشکلات و چالش های خارجی می رسد، می تواند به راحتی راه حل های کاربردی و مفید را پیدا کند. به راحتی متوجه کاستی ها می شود و هیچ موقع خود و یا اطرافیانش را زیر سؤال نمی‌برد. به عنوان مثال به جای اینکه بگوید: “من نادان هستم” می گوید: “من این مطلب را به درستی متوجه نشده بودم.” این قبیل کودکان نقاط ضعف و قوت خودشان را به خوبی می شناسند و آنها را می پذیرند. این امر سبب می شود که نوعی نگرش خوش بینانه در آنها ایجاد شود.(محمدی ، ۱۳۸۶، ص ۲۱۱) .

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه درباره میزان اضطراب و اعتماد به نفس دانش آموزان دختر

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...