ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی |
پیش دبستان پلی است که کودک را با مدرسه ارتباط می دهد. دوره ی پیش دبستانی نحوه ی ارتباط با مربیان را به کودک آموخته و به او یاد می دهد چگونه با بزرگ تر ها ارتباط برقرار نماید. دوره ی پیش دبستان با دوره ی مهد کودک تفاوت های بسیاری دارد؛ چون در دوره ی مهدکودک، کودک صرفا بازی می کند، تغذیه می شود و نهایتا شعر یا قصه یاد می گیرد و بعد هم استراحت کرده و سپس آماده یرفتن به منزل می شود. به عبارت بهتر، کودک آموخته است که باید مدت زمانی را در مهد کودک گذرانده و بعد هم به اتفاق والدین راهی خانه شود. از طرفی، مهد کودک معمولا پذیرای کودکان مادران شاغل یا کودکان خانواده های مرفه است؛ در حالی که در دوره ی پیش دبستان، کودک با همسالانی از تمام اقشار جامعه مواجه است.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی – حرکتی و سازگاری اجتماعی
۲-۴- ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی
۲-۴-۱ – رشد جسمانی
۱- رشد بدن: افزایش سریع اندازه بدن که در نوباوگی صورت میگیرد، در اوایل کودکی به تدریج کاهش مییابد و کودک در هر سال به طور متوسط ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم، وزن کسب میکند و ۵ تا ۸ سانتی متر به قدش اضافه میشود. چربی دوران نوزادی کاهش مییابد و کودک به تدریج لاغرتر میشود. با بلندتر و عریضتر شدن تنه، اندامهای درونی به دقت به سمت داخل جمع میشوند و ستون فقرات صاف میشود (تانر،۱۹۹۰). درنتیجه این وضعیت، حالت و تعادل بدن بهتر میشود و این تغییرات به بهبود هماهنگی حرکتی کمک مینماید (برک، ۱۳۸۱).
۲- رشد استخوانبندی: در این دوره، رشد استخوانها ادامه مییابد و نسوج غضروفی به تدریج استخوانی میشود و در اندازه، تعداد و سختی استخوانها تغییرات مهمی به وجود میآید و شکم، برآمدگی نشان میدهد. به علاوه کودکان در پایان سالهای پیش دبستانی، دندانهای شیری خود را از دست میدهند به جای آن دندانهای دائمی به وجود میآید (سیف و همکاران، ۱۳۸۳).
۳- مغز: مغز انسان در ۵ سالگی به ۹۰% وزن خود در بزرگسالی می رسد که با ادامه میلیندار شدن (که باعث افزایش سرعت تکانههای عصبی می شود) و تکثیر فزاینده مسیرهای ارتباطی، کودکان پیش دبستانی در انواع مهارتها نظیر هماهنگی جسمانی، هیجانات و فرآیندهای تفکر پیشرفت میکنند (برگر، ۲۰۰۰). نیمکره چپ در اغلب کودکان بین ۳ تا ۶ سالگی جهش چشمگیری دارد و بعد وضعیت ثابتی به خود میگیرد. در مقابل، فعالیت نیمکره راست در اوایل و اواسط کودکی به کندی افزایش مییابد و بین ۸ تا ۱۰ سالگی جهش کمی دارد (تاچر، واکر و گیودایس به نقل از برک، ۱۳۸۱). در حدود سن ۵ سالگی جسم پنبه ای در نتیجه رشد دندریتها و میلین دار شده آکسونها رشد چشمگیری می یابد و باعث هماهنگی بیشتر دو نیمکره می شود. به علاوه این رشد منجر به توانایی پردازش اطلاعات به طور همزمان در چند ناحیه از مغز می شود و مشاهدات حسی، تفکر، هیجانات و واکنشها با یکدیگر مرتبط می شوند (برگر، ۲۰۰۰). قسمتهای دیگر مغز از قبیل مخچه که به تعادل و کنترل بدن کمک میکند نیز در اوایل کودکی پیشرفت مینماید. این پیشرفتهای چشمگیر در کنترل حرکتی به کودکان پیش دبستانی کمک می کند تا بتوانند بازیهای سادهای مانند لی لی کردن و پرتاب توپ به صورت حرکات موزون را اجرا کنند. به علاوه ساخت شبکهای که گوش به زنگ بودن و هشیاری را حفظ میکند در اوایل کودکی تا نوجوانی میلیندار میشود. نورونهای ساخت شبکهای، رشتههایی را به سمت قطعههای پیشانی قشر مخ میفرستند که به بهبود توجه پایدار و کنترل شده کمک میکنند. (برک، ۱۳۸۱).
۴- جانبی شدن و دست برتری: دست برتری در ۲ سالگی به ثبات می رسد و در اوایل و اواسط کودکی تقویت میشود دست برتری نیرومند، بیانگر توانایی بیشتر یک طرف مغز ـ نیمکره مغزی مسلط فرد ـ در انجام دادن اعمال حرکتی ماهرانه است. تواناییهای دیگری که در طرف مسلط قرار دارند نیز برترند. در افراد راست دست که ۹۰% جمعیت را تشکیل میدهند، زبان همراه با کنترل دست در نیمکره چپ قرار دارند و افراد چپ دست (۱۰% باقیمانده) معمولاً به جای اینکه فقط در یک نیمکره قرار داشته باشد، بین دو نیمکره تقسیم میشود (برک، ۱۳۸۱)
۲-۴-۲- رشد حرکتی
با رشد بدن و رسش مغز کنترل و هماهنگی کودکان بین ۲ تا ۶ سالگی افزایش می یابد لذا حرکات سریعتر و ظریفتر می شود و کودکان در جهت بخشی و بهبود بخشیدن به فعالیتهایشان تواناتر می گردند (برگر، ۲۰۰۰)
۱- مهارتهای حرکتی درشت
وقتی که بدن کودکان ترکهایتر و جمع و جور و سنگینی بالای آن کمتر میشود، مرکز ثقل آنها به سمت پایین تنه جابجا میشود. در نتیجه تعادل بدن به میزان زیاد بهبود مییابد و زمینه را برای مهارتهای حرکتی جدید آماده میسازد که عضلات بزرگ بدن را شامل میشوند (آلریچ، به نقل از برک، ۱۳۸۱). این مهارتهای
حرکتی شامل دویدن، پریدن ، لی لی کردن و جست و خیز کردن می شود که در این دوره رشد چشمگیری می یابد (برگر، ۲۰۰۰).
وقتی که کودکان بتوانند تعادل خود را روی پاهایشان حفظ کنند دستها و تنه آنها آزاد میشود تا مهارتهایی چون پرتاب توپ و گرفتن آن، راندن دوچرخه و آویزان شدن از میلههای افقی و تاب خوردن را آزمایش کنند،. بعداً مهارتهای پایین تنه و بالای تنه ترکیب میشوند و به صورت اعمال ظریفتر درمیآیند. کودکان ۵ و ۶ ساله به طور همزمان دوچرخه را هدایت میکنند و رکاب میزنند و هنگام پرتاب توپ، پریدن و لی لی کردن کل بدن خود را با نرمی و انعطاف حرکت میدهند در پایان سالهای پیش دبستانی، همه مهارتها با سرعت و استقامت بیشتری انجام میشوند (برک، ۱۳۸۱). به گفته برگر (۲۰۰۰) کودکان در سنین پیش دبستانی این حرکات را به همدیگر یاد می دهند و از یکدیگر می آموزند و کمتر از بزرگسالان یاد می گیرند.
۲- مهارتهای حرکتی ظریف
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:33:00 ق.ظ ]
|