آمیخته بازاریابی |
در مفاهیم بازاریابی، آمیخته از آن جهت به عنوان هسته اصلی فعالیتهای بازاریابی به حساب میآید(مارتین 2009) که یک تئوری صرفا علمی نیست بلکه در اصل، چارچوب مفهومی است که به شناسایی اصولی برای تصمیمگیری مدیران در راستای انطباق بین نیاز مشتری و آنچه که ارائه میکنند، میپردازد(بنت[1]، 1997؛ گوی[2]، 2009). این مفهوم از آنجا که اجازه میدهد تا فعالیتهای مختص بازاریابی به آسانی از فعالیتهای دیگر شرکت تفکیک شوند و وظایف بازاریابی به متخصصان سپرده شود، اداره و سازماندهی بازاریابی را آسانتر میکند(گرون روس[3]، 1994). در واقع محققان بازاریابی، موفقیت در فعالیتهای بازاریابی را به اجرای عناصری همانند عناصر آمیخته نسبت میدهند(گلابی و همکاران، 2011).
رفیق و احمد[4] نیز آمیخته را به عنوان مجموعهای از متغییرهای قابل کنترلی تعریف کردند که برای اثرگذاری بر روی مشتری، در اختیار مدیریت بازاریابی قرار میگیرد(رفیق، احمد، 1995)؛ به عبارت دیگر، بازاریابان آمیخته را چون جعبهای در نظر میگیرند که ابزار(برنامهها و استراتژیها) کار خود را برای دسترسی آسانتر به آنها، در آن قرار میدهند(شم آبادی، خداداد حسینی، 1386).
لو و تان[5] نیز، به دو مزیت اصلی آمیخته بازاریابی اشاره کردند:
1- دید وسیعتری را به شخص(مدیر بازاریابی) نسبت به آنچه در شغل بازاریابی باید ببیند، می دهد.
2- به ابعاد دیگر مرتبط با شغل مدیر بازاریابی کمک میکند(وظایف دیگر بر اساس این مفهوم شکل میگیرند)(لو، تان، 1995به نقل از گوی، 2009).
محققان تعاریف مختلفی را از این مفهوم بیان کردهاند از جمله؛
مک کارتی[6] آمیخته بازاریابی را به عنوان ترکیب همه عواملی که تحت فرمان و هدایت یک مدیر بازاریابی برای رضایت بازار هدف است، تعریف کرد(گوی، 2009).
بردن[7] آن را عناصر و اجزای مهمی که برنامههای بازاریابی را با آن میتوان با آن اجرا کرد، تعریف نمود(بردن، 1984).
کاتلر و آمسترانگ نیز آمیخته را به عنوان مجموعهای از متغییرهای قابل کنترل که شرکت آن را به محصول اضافه می کند، تا بتواند خواستهها را در بازار هدف پاسخ دهد، تعریف کردهاند(کاتلر، آرمسترانگ، 2003).
منظور از آمیخته بازاریابی این است که باید بین اجزای آن یک نگرش سیستمی و هماهنگ برقرار باشد تا بتواند در اثرگذاری و متقاعدسازی مشتریان موثر باشند. به عبارت دیگر، محصول مناسب با قیمتی مناسب و بکارگیری شیوه های ارتباطی و تبلیغی مطلوب در دسترس مشتریان قرار گیرد(یوسفی، طاهری، شجاعی، 1386).
آمیختهی بازاریابی یک پارچه سازی برنامه های بازاریابی است که برای جذب و ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان استفاده میشوند(گرین، 2010، به نقل از گلابی و همکاران ، 2011).
در واقع آمیخته بازاریابی مسیر عملکرد سازمان را با استفاده از یک سری متغیرهای قابل کنترل در محیطی که عوامل غیرقابل کنترل زیادی دارد، مشخص میکند(بنت، 1997). اما این که عناصر آمیخته بازاریابی چیست، موضوعی است که تا به امروز محققان در مورد آن اختلاف نظر داشتهاند. مبحثی که در بخش بعد بدان اشاره شده است.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط
1-1-1- تاریخچه آمیخته بازاریابی
نخستین تلاشها در حوزه آمیخته بازاریابی را مرکز پژوهش دانشکده هاروارد[8] در سال 1929 با هدف شناسایی روابط میان فعالیتها و وظایف بازاریابی انجام داد. این تحقیق بر روی نمونهای از شرکتهای صنایع غذایی انجام گرفت که نتایج قابل توجهی از آن حاصل نشد(عطایی فر، 1387). در دهه بعد، جیمز کالیتون[9] با نمونهای آماری بزرگتر و طبقهبندی شرکتها به نتایج تحقیقاتی جالبی دست یافت. در نتایج این تحقیق، او مدیران بازاریابی را با عناوینی چون تصمیمگیرنده، هنرمند و آمیزنده عناصر خطاب کرد(عطایی فر، 1387). اما اولین کسی که از اصطلاح آمیخته بازاریابی استفاده کرد، بردن بود. او این اصطلاح را در سال 1950(گرون روس، 1994) و از تعریفی که کالیتون از مدیر اجرایی یک کسب و کار کرد، الهام گرفت(رفیق، احمد، 1995؛ عطایی فر، 1387؛ گوی، 2009) بعد از آن، پارادایم مدیریت آمیخته بازاریابی به یک موضوع مهم در بازاریابی تبدیل شد(گرون روس، 1994؛ گوی، 2009) و محققان نظریات متفاوتی در مورد عناصر و اجزای آن ارائه دادهاند(رفیق، احمد، 1995). در میان همه این نظریات، مک کارتی در سال 1964 معروفترین و پرطرفدارترین چارچوب آمیخته بازاریابی را با اصطلاح P4 (قیمت، محصول، ترفیع، مکان) ارائه داد(پیزام[10]،
2011؛ رفیق، احمد، 1995؛ گوی، 2009؛ ویگنالی، دیویس، 1994)که در واقع خلاصه شده آمیخته بردن بود(گرون روس، 1994).
[1] . Bennet
[2] . Goi
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:51:00 ق.ظ ]
|