افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی برای معیارهای اخلاقی یا قانونی ارزشی قائل نیستند. این اختلال از مفهوم سایکوپاتی کلکلی سرچشمه گرفته است. سایکوپاتی نوعی تیپ شخصیت است که با چند ویژگی، مانند فقدان ندامت، خودمحوری شدید، فقدان بیانگری هیجانی، تکانشگری، و دروغگو بودن مشخص می شود. ملاک های تشخیصی DSM-IV-TR جنبه های رفتاری را اضافه می کند که رفتارهای بی شرمانه و فریبکارانه را شامل می شود. نظریه های زیستی روی نابهنجاری های مغز، مانند نقایصی در قطعه های پیش پیشانی قشر مخ تأکید می کنند. از این عقیده که ساخت ژنتیکی در این اختلال نقش مهمی دارد، حمایت زیادی شده است. نظریه های روان شناختی بر این عقیده تاکید دارند که این افراد نمی توانند ترس یا اضطراب را احساس کنند یا هرگونه اطلاعاتی راکه به اهداف فوری آنها مربوط نیستند، پردازش کنند. دیدگاه های اجتماعی- فرهنگی روی خانواده، محیط اولیه، تجربیات اجتماعی شدن تأکید می کنند. کارشناسان، مواجهه دادن، مخصوصاً در گروه درمانی را به عنوان درمان توصیه می کنند.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه:بررسی رابطه بین اختلالات روانی و مکانیزم های دفاعی در دانشجویان
اختلال شخصیت مرزی با الگوی فراگیر کنترل تکانه ی ضعیف، خودانگاره ی بی ثبات، و خُلق و روابط ناپایدار مشخص می شود. نظریه ی زیستی جالبی بر تفاوت های مغز، مخصوصاً روی گذرگاه نورآدرنرژیک بیش از حد حساس تاکید می کند، که امکان دارد درنتیجه ی آسیب اولیه ایجاد شده باشد. نظریه های          روان شناختی، آسیب و سوء استفاده شدن در کودکی را عوامل زمینه ساز می دانند. دیدگاه اجتماعی- فرهنگی بر این احتمال تاکید می کنند که خیلی از افراد بعلت کاهش بهم پیوستگی در جامعه معاصر به این اختلال مبتلا می شوند. متخصصان بالینی برای درمان این اختلال، سعی می کنند بین حمایت و مواجهه دادن تعادل برقرار کنند. رفتاردرمانی دیالکتیکی لینهان، مولفه های پذیرش و مواجهه را دربردارد. برخی از متخصصان بالینی، همراه درمان روان شناختی، دارو را توصیه می کنند.

علاوه بر اختلال های شخصیت ضداجتماعی و مرزی که توجه زیادی را از نظر پژوهش و نوشته های بالینی به خود جلب کرده اند، هشت اختلال شخصیت دیگر هم وجود دارد. تشخیص اختلال شخصیت نمایشی برای افراد مقرر می شود که هیجان پذیری و توجه خواهی افراطی نشان میدهند، درحالیکه تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته برای افرادی مقرر می شود که الگوی فراگیر خودبزرگ بینی، نیاز به تحسین، و فقدان همدلی نشان می دهند. اختلال شخصیت پارانوئید با سوءظن شدید به دیگران مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوید، الگوی کناره گیری از روابط و دامنه ی محدود ابراز هیجان در برخوردشان با دیگران نشان می دهند. آنهایی که به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی مبتلا هستند، الگوی نارسایی های اجتماعی و میان فردی نشان می دهندکه با ناراحتی شدید از روابط نزدیک و کاهش توانایی در برقراری روابط نزدیک مشخص می شود؛ آنها به تحریف های ادراکی و رفتاری عجیب و غریب نیز دچار هستند. اختلال شخصیت اجتنابی با الگوی بازداری اجتماعی، احساس های بی کفایتی، حساسیت مفرط نسبت به ارزیابی منفی مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته نیاز شدید به مراقبت شدن دارند، که به رفتار سلطه پذیر و وابسته و ترس از جدایی مجر می شود. تشخیص اختلال شخصیت

دانلود پایان نامه

 

وسواسی با اشتغال به زیاده به نظم و ترتیب، کمال گرایی و کنترل ذهنی و میان فردی به قیمت انعطاف پذیری، گشاده رویی و کارآمدی مشخص می شود. باتوجه به اینکه درباره ی علت های اختلال های شخصیت تردید وجود دارد، متخصصان بالینی تلاش های خود را به جای اینکه بر ایجاد تغییر کلی متمرکز کنند، می کوشند تجربیات زندگی فعلی درمانجو را بهبود بخشند؛ درنتیجه، اغلب درمانگران برای اینکه بتوانند به نیازها و مشکلات خاص هردرمانجو پاسخ دهند، درمانها را بصورت فردی اجرا می کنند.

اختلال های مرتبط با رشد

اختلال های رشد فراگیر با چندین اختلال در زمینه های متعدد رشد (مانند تعامل اجتماعی، یا مهارت های ارتباطی) یا وجود رفتار، تمایلات و فعالیت های عجیب و غریب مشخص می شوند. شایع ترین این اختلال ها، اختلال اوتیستیک است که با اختلال شدید در توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران مشخص می شود. شواهدی که به الگوهای وراثت خانوادگی اشاره دارند، به علاوه تحقیقات مربوط به اندازه و ساختار مغز، از نظریه ای که اعلام می دارد اختلال های اوتیستیک علت زیستی دارد، حمایت میکنند. گرچه نظریه های روان شناختی نمی توانند علت های اختلال اوتیستیک را توجیه کنند اما این رویکردها در رابطه با مداخله ها، مخصوصاً آنهایی که ابزارهای لازم را برای تغییردادن رفتارهای ناسازگارانه ی افراد اوتیستیک در اختیار والدین و معلمان قرار می دهند، با ارزش هستند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...