ارتباط بین قابلیت های معماری و تخصصی شده بازاریابی با عملکرد بازار |
ادبیات بازاریابی و مدیریت استراتژیک عمومی بیان می کنند که قابلیت های شرکت در تعدادی از حوزه های وظیفهای می تواند به عملکرد مثبت منتهی شود (مور و فایرهارست[1]، 2003). قابلیت بازاریابی ایجادکننده تصویر مارک قوی است که به شرکتها اجازه میدهد محصولی با عملکرد بالاتر را تولید کنند (نس و دیگران[2] ، 2008). نتایج پژوهش یونگ انگ و اسپیکت جونز[3](2009) نشان داد که بعضی از اجزاء قابلیت های معماری و تخصصیشده بازاریابی رابطه معنیداری با عملکرد بالای تولیدکننده ندارند. نتایج همچنین روابط مثبت و معنیدار غیر مستقیم قابلیت های بازاریابی با عملکرد بالای تولیدکننده را مورد تأیید قرار داد. اکدنیز و همکاران[4](2008) نتیجه گرفتند که روابط بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت معنیدار و مثبت است. هدف پژوهش بلسا و ریپولوس[5](2007) بررسی رابطه مثبت قابلیت های معماری و تخصصیشده بازاریابی با عملکرد بین المللی شرکت بود. این رابطه ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشند. قابلیت های بازاریابی بر تعهد بین المللی و انتخاب شیوه ورود به بازارهای بین المللی (واردات، صادرات، اعطای امتیاز، بستن قراداد) تأثیر می گذارند. از این طریق قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین المللی تأثیر غیرمستقیم میگذارند. ورهایس و همکاران (2009)، نشان دادند که بین قابلیت های معماری و عملکرد بازار رابطه مثبتی وجود دارد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی
2-5- قابلیت های عملیاتی
قابلیت عملیاتی به عنوان یکپارچه سازی مجموعهای از کارهای انجام شده توسط یک شرکت به منظور افزایش تولید خود از طریق استفاده موثر از قابلیتهای تولید، تکنولوژی و گردش مواد تعریف شده است. قابلیت عملیاتی برتر بهرهوری در فرآیند تحویل را افزایش، هزینه عملیات را کاهش میدهد و دستیابی به مزیت رقابتی را میسر میسازد. قابلیت عملیاتی مهارت اساسی است که شرکت را قادر به دستیابی به اهداف مربوط به تولید نظیر کیفیت محصول پایدار، کاهش هزینه، حجم و انعطاف پذیری محصول و قابلیت اعتماد تحویل و سرعت بالا می کند. قابلیت عملیات برتر به مدت طولانی به عنوان یک منبع مزیت رقابتی برتر و نتایج عملکرد برتر شده است. این استدلال میکند که یک شرکت میتواند با دست زدن به یک فرآیند گردش مواد کارآمد، استفاده دقیق از داراییها و کسب و اشاعه دانش در فرآیند دانش برتر به مزیت رقابتی دست یابد. برخی از مطالعات تجربی، تاثیر مهم قابلیت عملیاتی روی عملکرد شرکت را نشان داده اند. بر اساس نمونهی 167 شرکت با فنآوری تولید بالای انگلستان، ترجسنا و همکارانش متوجه شدند که عملکرد شرکت (همانند رشد فروش، بازده فروش و بازده دارایی) بطور قابل ملاحظهای با بهره گرفتن از قابلیتهای عملیات که هزینههای عملیات پایین و کیفیت محصول پایین را ترویج میدهد بطور معنیداری قابل پیش بینی است. روزنوی و همکارانش متوجه شدند که تواناییهای رقابتی بهبود یافته (همانند کیفیت محصول،
هزینه، انعطاف پذیری فرآیند، قابلیت اطمینان تحویل). بطور کلی عملکرد کسب و کار را بهبود میبخشد. با بهره گرفتن از دادههای بایگانی شده از 102 شرکت لجستیک انگلستان، نات و همکارانش همچنین نشان دادند که قابلیت عملیاتی بطور قابل ملاحضهای بر عملکرد کسب و کار تاثیر می گذارد (برای مثال سوددهی) (وانتائو و همکاران، 2014).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:32:00 ق.ظ ]
|