ادبیات بازاریابی و مدیریت استراتژیک عمومی بیان می­ کنند که قابلیت های شرکت در تعدادی از حوزه های وظیفه­ای می ­تواند به عملکرد مثبت منتهی شود (مور و فایرهارست[1]، 2003). قابلیت بازاریابی ایجادکننده تصویر مارک قوی است که به شرکتها اجازه می­دهد محصولی با عملکرد بالاتر را تولید کنند (نس و دیگران[2] ، 2008). نتایج پژوهش یونگ انگ و اسپیکت جونز[3](2009) نشان داد که بعضی از اجزاء قابلیت های معماری و تخصصی­شده بازاریابی رابطه معنی­داری با عملکرد بالای تولیدکننده ندارند. نتایج همچنین روابط مثبت و معنی­دار غیر مستقیم قابلیت های بازاریابی با عملکرد بالای تولیدکننده را مورد تأیید قرار داد. اکدنیز و همکاران[4](2008) نتیجه گرفتند که روابط بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد شرکت معنی­دار و مثبت است. هدف پژوهش بلسا و ریپولوس[5](2007) بررسی رابطه مثبت قابلیت های معماری و تخصصی­شده بازاریابی با عملکرد بین ­المللی شرکت بود. این رابطه ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشند. قابلیت های بازاریابی بر تعهد بین ­المللی و انتخاب شیوه ورود به بازارهای بین ­المللی (واردات، صادرات، اعطای امتیاز، بستن قراداد) تأثیر می گذارند. از این طریق قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین ­المللی تأثیر غیرمستقیم می­گذارند. ورهایس و همکاران (2009)، نشان دادند که بین قابلیت های معماری و عملکرد بازار رابطه مثبتی وجود دارد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی

2-5- قابلیت های عملیاتی

قابلیت عملیاتی به عنوان یکپارچه سازی مجموعه­ای از کارهای انجام شده توسط یک شرکت به منظور افزایش تولید خود از طریق استفاده موثر از قابلیت­های تولید، تکنولوژی و گردش مواد تعریف شده است. قابلیت عملیاتی برتر بهره­وری در فرآیند تحویل را افزایش، هزینه عملیات را کاهش می­دهد و دستیابی به مزیت رقابتی را میسر می­سازد. قابلیت عملیاتی مهارت اساسی است که شرکت را قادر به دستیابی به اهداف مربوط به تولید نظیر کیفیت محصول پایدار، کاهش هزینه، حجم و انعطاف پذیری محصول و قابلیت اعتماد تحویل و سرعت بالا می کند. قابلیت عملیات برتر به مدت طولانی به عنوان یک منبع مزیت رقابتی برتر و نتایج عملکرد برتر شده است. این استدلال می­کند که یک شرکت می­تواند با دست زدن به یک فرآیند گردش مواد کارآمد، استفاده دقیق از دارایی­ها و کسب و اشاعه دانش در فرآیند دانش برتر به مزیت رقابتی دست یابد. برخی از مطالعات تجربی، تاثیر مهم قابلیت عملیاتی روی عملکرد شرکت را نشان داده ­اند. بر اساس نمونه­ی 167 شرکت با  فنآوری تولید بالای انگلستان، ترجسنا و همکارانش متوجه شدند که عملکرد شرکت (همانند رشد فروش، بازده فروش و بازده دارایی) بطور قابل ملاحظه­ای با بهره گرفتن از قابلیت­های عملیات که هزینه­های عملیات پایین و کیفیت محصول پایین را ترویج می­دهد بطور معنی­داری قابل پیش بینی است. روزنوی و همکارانش متوجه شدند که توانایی­های رقابتی بهبود یافته (همانند کیفیت محصول،

 

هزینه، انعطاف پذیری فرآیند، قابلیت اطمینان تحویل). بطور کلی عملکرد کسب و کار را بهبود می­بخشد. با بهره گرفتن از داده­های بایگانی شده از 102 شرکت لجستیک انگلستان، نات و همکارانش همچنین نشان دادند که قابلیت عملیاتی بطور قابل ملاحضه­ای بر عملکرد کسب و کار تاثیر می­ گذارد (برای مثال سوددهی) (وانتائو و همکاران، 2014).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...