قابلیت های تخصصی شده بازاریابی |
ایده اصلی دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان یکپارچه سازی و افزایش مجموعه ای از شایستگی ها، منابع و قابلیت های تخصصی شده است. منابعی که در مدت زمان طولانی شکل میگیرند یا مستلزم دارائیهای تخصصیشده هماهنگ (برای مثال، در واحد بازاریابی) و ویژه شرکت و سازمان هستند به آسانی ایجاد یا باز تولید نمی شوند. اما از آنجایی که این منابع به آسانی تقلید نمیگردند، ارزش سرمایهگذاری در آنها بسیار زیاد است (سالامون و اش[1]، 2003). قابلیت های تخصصیشده بازاریابی فعالیتهای یکنواخت کاری مبتنی بر آمیخته بازاریابی هستند. این قابلیت ها شامل عواملی همچون تبلیغات و ترفیعات، فروش شخصی، روابط عمومی، قیمت گذاری و توزیع میشوند. این قابلیت های روزانه مبتنی بر آمیخته بازاریابی نقشی محوری در فعالیتهای بازاریابی ایفا مینمایند (چانگ[2] و دیگران، 2009). قابلیت های تخصصیشده بازاریابی بطور وظیفهای بر قابلیت های ایجاد شده حول دانش تخصصی شدهای که بوسیله کارکنان بازاریابی نگاه داشته میشود، تمرکز دارد. این قابلیت ها نشاندهنده فعالیتهای بازاریابی همچون ارتباطات بازاریابی، فروش شخصی، قیم تگذاری، توسعه محصول و در صنایع کالا – محور، توزیع میباشند (ورهایس[3] و همکاران، 2009).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی
2-4-6- قابلیت های معماری بازاریابی
قابلیت های سازمانی تنها مجموعههایی از فعالیتهای یکنواخت نیستند (هرچند بطور محدود یا گسترده اینگونه تعریف شده اند). از اینرو در کنار فعالیتهای تکراری، روابط معماری میان قابلیت های تخصصی شده برای رسیدن به کارایی و هماهنگی وجود دارد (دوسی[5] و دیگران، 2002 ، ص 63). هندرسون و کلارک[6] (1990)، تفسیر کاملاً متفاوتی از شایستگیهای هستهای ارائه مینمایند. مفهوم قابلیت “معماری” که توجه مستقیمی به دانش مورد نیاز جهت آرایش مجدد و اثربخش دارد، ظرفیت سازمانی مورد نیاز برای طراحی مجدد روابط بین خرده مجموعههایی از فعالیتهای یکنواخت و عملیاتی را فراهم می کند (دوسی و همکاران، 2002). قابلیت های معماری بازاریابی، قابلیت هایی هستند که مستقیماً هماهنگکننده قابلیت های تخصصیشده بازاریابیاند. بنابراین این قابلیت ها بر آرایش منابع جهت دستیابی به اهداف محصول- بازار تمرکز دارند. قابلیت های معماری بازاریابی مکانیزم مورد نیاز برای اطمینان از فعالیتهای سطح برنامه بازاریابی را فراهم می کنند. قابلیت های معماری بازاریابی خود را در قابلیت های تخصصیشده بازاریابی نشان می دهند و بطور اثربخش برای تأمین نیازمندیهای مربوط به استراتژی شرکت آرایش مییابند (ورهایس و همکاران، 2009).
[1] Salaman, Asch
[2] Chang
[3] Vorhies, MorganR.,& AutryC
[4] Architectural Marketing Capabilities
[5] Dosi
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:32:00 ق.ظ ]
|