ایده اصلی دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان یکپارچه ­سازی و افزایش مجموعه ­ای از شایستگی­ ها، منابع و قابلیت های تخصصی­ شده است. منابعی که در مدت زمان طولانی شکل می­گیرند یا مستلزم دارائی­های تخصصی­شده هماهنگ (برای مثال، در واحد بازاریابی) و ویژه شرکت و سازمان هستند به آسانی ایجاد یا باز تولید نمی ­شوند. اما از آنجایی که این منابع به آسانی تقلید نمی­گردند، ارزش سرمایه­گذاری در آن­ها بسیار زیاد است (سالامون و اش[1]، 2003). قابلیت های تخصصی­شده بازاریابی فعالیت­های یکنواخت کاری مبتنی بر آمیخته بازاریابی هستند. این قابلیت ها شامل عواملی همچون تبلیغات و ترفیعات، فروش شخصی، روابط عمومی، قیمت­ گذاری و توزیع می­شوند. این قابلیت های روزانه مبتنی بر آمیخته بازاریابی نقشی محوری در فعالیت­های بازاریابی ایفا می­نمایند (چانگ[2] و دیگران، 2009). قابلیت های تخصصی­شده بازاریابی بطور وظیفه­ای بر قابلیت های ایجاد شده حول دانش تخصصی ­شده­ای که بوسیله کارکنان بازاریابی نگاه داشته می­شود، تمرکز دارد. این قابلیت ها نشان­دهنده فعالیت­های بازاریابی همچون ارتباطات بازاریابی، فروش شخصی، قیم ت­گذاری، توسعه محصول و در صنایع کالا – محور، توزیع می­باشند (ورهایس[3] و همکاران، 2009).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی

2-4-6- قابلیت های معماری بازاریابی

قابلیت های سازمانی تنها مجموعه­هایی از فعالیت­های یکنواخت نیستند (هرچند بطور محدود یا گسترده این­گونه تعریف شده ­اند). از این­رو در کنار فعالیت­های تکراری، روابط معماری میان قابلیت های تخصصی شده برای رسیدن به کارایی و هماهنگی وجود دارد (دوسی[5] و دیگران، 2002 ، ص 63). هندرسون و کلارک[6] (1990)،  تفسیر کاملاً متفاوتی از شایستگی­های هسته­ای ارائه می­نمایند. مفهوم قابلیت “معماری” که توجه مستقیمی به دانش مورد نیاز جهت آرایش مجدد و اثربخش دارد، ظرفیت سازمانی مورد نیاز برای طراحی مجدد روابط بین خرده­ مجموعه­هایی از فعالیت­های یکنواخت و عملیاتی را فراهم می­ کند (دوسی و همکاران، 2002). قابلیت های معماری بازاریابی، قابلیت هایی هستند که مستقیماً هماهنگ­کننده قابلیت های تخصصی­شده بازاریابی­اند. بنابراین این قابلیت ها بر آرایش منابع جهت دستیابی به اهداف محصول- بازار تمرکز دارند. قابلیت های معماری بازاریابی مکانیزم مورد نیاز برای اطمینان از فعالیت­های سطح برنامه بازاریابی را فراهم می کنند. قابلیت های معماری بازاریابی خود را در قابلیت های تخصصی­شده بازاریابی نشان می­ دهند و بطور اثربخش برای تأمین نیازمندی­های مربوط به استراتژی شرکت آرایش می­یابند (ورهایس و همکاران، 2009).

 

[1] Salaman, Asch

[2] Chang

[3] Vorhies, MorganR.,& AutryC

[4] Architectural Marketing Capabilities

[5] Dosi

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...