اهمیت قابلیت بازاریابی در شرکت |
سانگ (2008) در پژوهش خود دریافته که قابلیت بازاریابی یکی از منابع مهم افزایش مزیت رقابتی برای یک شرکت محسوب میشود.
اورتگا و ویلوارد[1](2008) پیشنهاد می کنند که قابلتهای بازاریابی تاثیر بیشتری بر عملکرد شرکتهایی دارند که سرمایهگذاری بهتری بر داراییهایی که بر نوآوری در محیط پویای تجارت به کار میبرند، دارند.
مولر و آنتیلا[2](1987) مطالعهای را میان 36 شرکت فنلاندی و سوئدی با بهره گرفتن از رویکرد مورد مطالعاتی انجام دادند. آنها چارچوب قابلیت بازاریابی را که میتوانست به عنوان ابزاری کیفی برای سنجیدن هنر بازاریابی در شرکتهای تولیدی کوچک توسعه دادند. با بکارگیری چارچوب قابلیت بازاریابی بالا برروی شرکتهای فنلاندی و سوئدی، آشکار شده است که قابلیت بازاریابی نقش مهمی را بر روی عملکرد آن شرکت داشته است. قابلیت های بازاریابی یک شکل قوی از برند ایجاد می کنند که به شرکت اجازه داشتن یک عملکرد مالی برتر را میدهد (فیض و همکاران، 1391).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی
2-4-2- دسته بندی قابلیت بازاریابی
آثاهن- گیما جهت عملیاتی سازی قابلیت های بازاریابی، فرآیندهای متعددی را تعریف کردند که هرکدام میتواند به وسیله شرکت، جهت رسیدن به مشتریان هدف و ایجاد ارزش افزوده برای کالاها و خدمات به کار گرفته شود. اولین فرآیند، خدمتدهی به مشتریان است، به گونهای که بتواند نیازهای خریدار و مصرف کننده را برآورده کند. بسیاری از پژوهشگران بازاریابی معتقدند که خدمتدهی به مشتریان به گونهای شاخص می تواند منجر به مزیت رقابتی شود. دومین فرآیند، اثربخشی فعالیتهای پیشبرد در رسیدن به رشد سهام بازار و فروش است. از این فعالیتها برای برقراری ارتباط با بازارهای هدف استفاده میشود. سومین فرآیند، داشتن شبکه توزیع قوی است به گونه ای که بتواند با توزیعکنندگان ارتباطی کارا و مؤثر برقرار کند. چهارمین فرآیند، برقراری ارتباط با مشتری است. از این فرآیند برای شناخت نظرات مشتری و مشارکت با او استفاده میشود. پنجمین فرآیند، استفاده از تحقیقات بازاریابی برای شناختن نیازهای آشکار و پنهان مشتری و بررسی کالاها و خدمات ارائه شده به وسیله رقباست. آخرین فرآیند، توانایی شرکت در ایجاد محصولی متمایز از نظر کیفیت، قیمت، وجهه، خدمات و…. است. هر یک از این متغیرها ارتباط مثبتی با عملکرد شرکت به خصوص در زمینه نوآوری، کارآفرینی، ایجاد مزیت رقابتی و افزایش فروش و سهم بازار دارد (رضایی دولت آبادی و خائف الهی، 1384).
ورهایس و مورگان (2005) قابلیت های بازاریابی را به هشت گونه تقسیم بندی کردهاند و این عوامل عبارتند از: توسعه محصول، قیمت گذاری، مدیریت کانال، ارتباط بازاریابی، فروش، مدیریت اطلاعات بازار، برنامه ریزی بازاریابی و پیادهسازی بازاریابی.
مولر و آنتیلا[3](1987) قابلیت های بازاریابی را به قابلیت های بازاریابی داخلی و خارجی تقسیم کردند. قابلیت های بازاریابی خارجی با قابلیت هایی از سازمان برای انجام تحلیلی کامل و جامع از ویژگیهای محیط کلان سازمان بواسطه نظارت، تحلیل و شناخت کامل از این جنبهها در ارتباط است و از طرف دیگر،
قابلیت های بازاریابی داخلی، مدیریت استراتژیک، یکپارچگی کارکردی و مدیریت بازاریابی و عملیاتی را در بر میگیرد (حمیدی زاده و خیرخواه عسگرآباد، 1391).
مورگان و همکارانش (2009) قابلیت های بازاریابی را بر اساس تخصیص و ساختار تقسیمبندی کردهاند. قابلیت های تخصصی بازاریابی منعکسکننده فعالیتهای بازاریابی هستند (مثل ارتباطات بازاریابی، فروش شخصی، قیمت گذاری، توسعه محصول). درحالیکه قابلیت های ساختاری، برنامه ریزی و مکانیزم همکاری را فراهم می کند تا بکارگیری مؤثر فعالیتهای بازاریابی را تضمین کند. هر دونوع قابلیت های بازاریابی، در اثربخشی بازار مهم هستند (خیری و روشنی، 1392).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:31:00 ق.ظ ]
|