بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی |
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط
1-1- بیان مسئله
با توجه به ویژگیهای خاص جهان امروز، از جمله تغییر و تحولات سریع، پیچیدگیهای فزاینده و رقابت روزافزون(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و همچنین ضعف شیوههای سنتی از قبیل برنامهریزی استراتژیک، تحقیقات و پیشبینیهای بازار(بارت[1]، 1996؛ سیگلکو، ریوکین[2]، 2005)، توجه به شیوههای جدید – جهت فائق آمدن بر این تغییرات- ضروری گشته است(ماسون[3]، 2007). در همین راستا، کارآفرینی سازمانی[4] یکی از شیوههایی است که سازمانهای امروزی به خصوص شرکتهای کوچک و متوسط[5] به آن توجه میکنند. مفهومی که در سال 1970 برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت(هادیزاده مقدم، رحیمی فیل آبادی، 1384) و تا به حال، توسط محققان زیادی به طرق متفاوتی تعریف شده است. در ابتدا این مفهوم بیشتر برای سنجش کارآفرینی سازمانی در شرکتهای از پیش تاسیس شده[6] بکارگرفته میشد ولی به مرور محققین مدعی شدند که استفاده از این مفهوم برای همه شرکتها از جمله شرکتهای کوچک و متوسط مهم و حیاتی است و مزایای زیادی از جمله ایجاد ارزش و توان اقتصادی(دس[7] و همکاران، 2003)، بهبود عملکرد(دس و همکاران، 2003؛ زهرا[8]، 1991؛ زهرا، 1996) و حفظ مزیت رقابتی(کوراتکو[9]، 2007؛ هایتون[10]، 2005) را به همراه دارد.
برای سنجش میزان کارآفرینی سازمانی شرکتها، مدلهای مختلفی وجود دارد که در این تحقیق، از مدلی که زهرا در سال 1995 ارائه داد و شامل نوآوری[11]، تجدید استراتژیک[12] و توسعه کسب و کار[13] میباشد، استفاده شده است(زهرا، 1995؛ شارما، کریسمن[14]، 1999).
به طور کلی توجه به اجزای این مدل به سازمانهای از پیش تاسیس شده برای توسعه و ورود به بازارهای جدید، ایجاد و معرفی محصول جدید و به کارگرفتن مدلهای نوآورانه کسب و کار کمک می کند. در کنار نگرش کارآفرینانه به این شرکتها، وجود محدودیتهایی از قبیل مشکلات مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و کوچک بودن(حسنقلی پور، آقازاده، 1384) و همچنین ویژگیهای منحصر به فرد آنها از جمله انعطافپذیری، نیاز به منابع کم، متکی بودن به منابع داخلی(احمدی، صفری کهره و اعظمی، 1387) سبب شده تا وظایف و برنامههای بازاریابی این شرکتها از جمله آمیخته بازاریابی[15]شان در مقایسه با شرکتهای بزرگ و غیرکارآفرین متفاوت باشد(مارتین[16]، 2009). اما هرچقدر این تفاوتها در ارتباط با وجود نگرش کارآفرینانه ایجاد شود، احتمال تطبیقپذیری این شرکتها با چالشهای ناشی از محیط پیچیده امروزی
بیشتر میشود. بهطوریکه آمیخته بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان آمیخته بازاریابی کارآفرینانه[17](محصول[18]، قیمت[19]، توزیع[20]، ترفیع[21] و شخص[22]) یاد شده و باید مجموعه ابزارهایی باشد که یک بنگاه کارآفرین با بکارگیری آنها به شیوهای نوآورانه، توان کسب سود بیشتر و ارائه ارزشی بالاتر را برای مشتریان اولیه – نسبت به سایر رقبا- فراهم آورد(رضوانی، گلابی، 1390). این تعریف متفاوت، نیازمند نگاهی نو، به عناصر تشکیل دهنده آمیخته بازاریابی و همچنین تمامی اجزایی که هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی را تشکیل میدهند، است.
بنابراین این تحقیق، با دو مساله کلی روبرو است؛ اولا با توجه به تفاوتهای شرکتهای کوچک و متوسط با شرکتهای بزرگ و همچنین ویژگیها و محدودیتهای خاص این شرکتها، اجزای هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط را مشخص کند و ثانیا به دلیل اهمیت نگرش کارآفرینانه به تمامی وظایف و برنامههای بازاریابی این شرکتها در محیط پویای امروزی، این تحقیق در پی پاسخ به این سوال میباشد که آیا رابطه معناداری بین میزان کارآفرینی سازمانی این شرکتها با هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه وجود دارد یا خیر؟
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق
اگرچه عموما پذیرفته شده که اصول بازاریابی، قابلیت کاربرد عمومی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ را دارند(رینولد[23]، 2002؛ شیتال، سانگتا و کومار[24]، 2012)، اما امروزه شیوه بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط با شرکتهای بزرگ متفاوت میباشد. در واقع محققان معتقدند که بسیاری از مدلها و تئوریهایی که برای یک نوع سازمان مفید بوده، ممکن است برای انواع دیگر شرکتها مفید نباشد(موریش، دیاکن[25]، 2009؛ موریش، دیاکن، 2011). لذا از آن جا که از یک طرف بسیاری از اصول و تئوریهای بازاریابی از بررسی و مطالعه تجربههای شرکتهای بزرگ بوجود آمده است(گلابی، خداداد حسینی، مهرابی، سالم زاده، 2011) و از طرف دیگر، SMEها دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فرد میباشند(کارسون[26]، 2005)؛ بنابراین فرایند بازاریابی کسب و کارهای کوچک و متوسط باید به صورت جداگانه ای بررسی شود. مساله ای که در بسیاری از تحقیقات از آن غافل شده و به سنجش عناصر و اجزای مختص شرکتهای بزرگ در این شرکتها اهتمام ورزیدهاند. لذا برای روایی سوالات مربوط به آمیخته بازاریابی، باید ابتدا اجزای بازاریابی مختص این شرکتها را به کمک مصاحبه یا تحقیقات کمی مجزایی (در یک نمونه آزمایشی اولیه[27]) بدست آورد.
همچنین با توجه به محیط پویای امروزی، اهمیت آماده سازی شرکتها – در هر اندازه و شکل – برای تقابل با چنین محیطی، ضروری و حیاتی میباشد. در این بین شرکتهای کوچک و متوسط نسبت به شرکتهای بزرگتر به دلیل محدودیت منابع، آسیب پذیرتر میباشند. بهطوریکه تصمیمات اشتباه به سرعت آنها را در معرض شکست و انحلال قرار میدهد(بارت، 1996؛ فاربر[28]، 1999).
یکی از ابزار کارآمدی که امروزه شرکتها برای تقابل و پاسخگویی به محیط، خود را با آن مجهز میکنند، کارآفرینی سازمانی است(زهرا، 1991) که شرکتهای کوچکتر به دلیل داشتن ویژگیهایی چون انعطافپذیری بالاتر، بوروکراسی کمتر به آسانی میتوانند از آن بهره گرفته و سبب بهبود عملکردشان را فراهم کنند(فاربر، 1999). لذا در اولویت قرار دادن تحقیقات کاربردی در زمینه کارآفرینی برای این شرکتها سبب میشود تا این شرکتها قابلیت بکارگیری این ابزار را در عمل یادگرفته و ارتباط آن را با بخشهای مختلف از جمله بازاریابی خود دریابند(اسد سعدی، افتخار[29]، 2011). زیرا این شرکتها در صورت عدم نگرش کارآفرینانه نسبت به وظایف و برنامههای خود(از جمله وظایف بازاریابی خود) در محیط پویای امروزی، به طور حتم با شکست مواجه میشوند(ماسون، 2007).
متاسفانه تاکنون اکثر تحقیقات بین کارآفرینی و بازاریابی در این حوزه، به بررسی بازاریابی کارآفرینانه معطوف شده و با این که دو مفهوم کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی از مفاهیم قدیمی مدیریت بازاریابی به حساب میآیند ولی به جز تحقیق بارت(1996)، به طور مستقیم تاکنون در هیچ تحقیق دیگری به آن پرداخته نشده است. لذا به طور محسوسی این خلا پژوهشی چه در داخل و چه در خارج دیده میشود. بنابراین این تحقیق با بررسی رابطه بین این دو مفهوم، هم به درک رابطه بین آنها کمک کرده و هم بخشی از خلا پژوهشی موجود را برطرف میکند؛ همچنین میتوان میزان کارآفرینانه بودن عناصر بازاریابی این شرکتها را مشاهده و راهکارهایی را برای عملکرد نوآورانهتر بازایابی این شرکتها ارائه داد.
1-3- اهداف تحقیق
1-3-1- اهداف کلی:
1- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
1-3-2- اهداف جزئی :
1- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته قیمت در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
2- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
3- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
4- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
5- بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
6- بررسی میزان و جایگاه کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه.
7- بررسی میزان و جایگاه اجزای عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه.
1-4- فرضیه های تحقیق:
1-4-1- فرضیه اصلی :
1- بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در شرکت های کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
1-4-2- فرضیه فرعی
1- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته قیمت و در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
2- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته محصول در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
3- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته ترفیع و در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
4- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
5- بین کارآفرینی سازمانی و جایگاه آمیخته فرد میزان در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه رابطه معناداری وجود دارد.
1-5- سوالهای تحقیق
1- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان کارآفرینی سازمانی برخوردار میباشند؟
2- هر یک از ابعاد کارآفرینی سازمانی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردارند؟
3- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه از چه میزان آمیخته بازاریابی کارآفرینانهای برخوردار میباشند؟
4- اجزای هر کدام یک از عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه از چه جایگاهی برخوردرند؟
1-6- قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی میباشد.
قلمرو موضوعی؛ در این تحقیق منظور از کارآفرینی سازمانی تنها سه بعد تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار میباشد. همچنین منظور از آمیخته بازایابی کارآفرینانه 5 عنصر شخص، قیمت، ترفیع، توزیع و قیمت می باشد(و دیگر ابعادی که برای این مفاهیم در نظر گرفته می شود را شامل نمی شود) که این مباحث در حوزه مطالعات استراتژیک و بازاریابی قرار میگیرند.
قلمرو مکانی تحقیق شامل بررسی شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه میباشد.
قلمرو زمانی تحقیق نیز از دی سال1390 تا اواخر شهریور 1391 را دربر میگیرد
1-7- روش تحقیق
این پژوهش یک پژوهش کمی و از نوع تحقیقات کاربردی و توسعهای است. همچنین از لحاظ روش پژوهش، یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. روش جمعآوری اطلاعات شامل دو بخش کتابخانهای و میدانی است. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از روش کتابخانهای و برای جمعآوری اطلاعات مورد نظر جهت آزمون فرضیات از روش میدانی(به کمک پرسشنامه) کمک گرفته شد. پرسشنامه شامل دو بخش سوالات عمومی و تخصصی است. بخشی از سوالات تخصصی، به سنجش آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و بخش دیگر آن به سنجش کارآفرینی سازمانی شرکتها بر اساس طیف لیکرت میپردازد. سوالات بخش کارآفرینی سازمانی از مدل زهرا(1995) استخراج شد. اما برای دستیابی به سوالات بخش آمیخته بازاریابی این شرکتها، ابتدا پرسشنامهای جامع به کمک مبانی نظری این بخش تهیه شد، سپس در بخشی از شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه که به عنوان نمونه اولیه آزمایشی انتخاب شده بودند، توزیع شد. در نهایت به کمک آزمونهای آماری، آمیخته بازاریابی متناسب با آنها بدست آمد. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه میباشد که تعداد واحدهای فعال در آن 114 شرکت میباشد که با استفاده از فرمول تعیین حجمِ نمونهی جامعه محدود، 63 واحد به عنوان نمونه انتخاب شدند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:52:00 ق.ظ ]
|