تجدید استراتژیک |
کارآفرینان معمولا به تغییر، به عنوان یک پدیده طبیعی مینگرند(شهرکیپور و همکاران، 1389؛ کریستین، 2004) و از آن به عنوان یک فرصت استفاده میکنند؛ لذا اصولا در جستجوی آن میباشند(شهرکی و همکاران، 1389). این تغییرات در سازمان ها و در قالب کارآفرینی سازمانی به کمک تجدید استراتژیک صورت میگیرد(دس و همکاران ، 2003؛ زهرا، 1996).
شارما و کریسما(1999) تجدید استراتژیک را تلاشهای کارآفرینانه سازمانی که منجر به تغییرات قابل توجه در کسب و کار سازمان، سطح ساختار و یا استراتژی سازمانی میشود، تعریف میکنند.
زهرا(1996 و 2006) نیز آن را به بعضی رفتارهای شرکت از قبیل تغییر ساختار شرکت، احیای عملیات، تغییر در حوزه کسب و کار یا تغییر در رویکرد رقابتیشان تعریف و مرتبط میداند که شرکت باید از آن برای ایجاد ظرفیت های جدید بهره بگیرد.
کوین و میلز(1999) نیز مدعی شدند که کارآفرینی سازمانی یک گرایش استراتژیک است که شامل بازیابی و احیای محصول، فرایند، خدمات و استراتژی های حیاتی یا تمامی سازمان است.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
پایان نامه بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط
اما محققان در جواب این که چرا این بُعد نیز در بسیاری از مدلهای کارآفرینی سازمانی بکارگرفته شده است، دو دلیل را بیان کرده اند:
اولا؛ آنها این تغییرات را برای حمایت و تشویق جریان دائمی معرفی محصول در بازارهای فعلیشان به کار میگیرند و همچنین آن را برای نفوذ محصولات موجود در بازارای جدید، توسعه میدهند(کوین، میلز، 1999)؛ به طوریکه شرکتها با آگاهی از چرخه عمر محصول، اغلب استراتژیهای محصولشان را حول مزیتهایی که مرتبط با این چرخه آنهاست، طرح ریزی میکنند(دس و همکاران، 2003).
ثانیا؛ این تغییرات به عنوان تسهیل کننده نوآوریهای دائمی به حساب میآیند(دس و همکاران، 2003) به طوریکه فررا مدعی شد تجدید استراتژیک ابعاد مخالفی دارد که شامل تعریف مجدد از مفهوم کسب و کار، سازماندهی مجدد و مقدمهای برای تغییرات گسترده سیستماتیک میباشد(فررا، 2002).
این تغییرات از طریق ایجاد و ترکیب منابع سازمانی(بی هویان و همکاران، 2005) در ساختارها، ظرفیتها و فرایندهای داخلی شرکت حاصل میشود(دس و همکاران، 2003؛ کوین، میلز، 1999) که این امر خود مستلزم تغییر فعالیت های زنجیره ارزش میباشد(دس و همکاران، 2003). همچنین دس مدعی شد که در طرح ریزی فعالیتهای نوگرایی سازمانی، فعالیتهای حمایتی بیش از این که به فعالیتهای جاری سازمان بپردازد، به سمت مدیریت منابع انسانی و تدارکات تمایل دارد(دس و همکاران، 2003).
در صورتی شرکت میتواند از تجدید استراتژیک بهترین بهره را ببرد که شرکت، جایگاه رقابتیاش را در جهتی تغییر دهد که به طور هم زمان هم از مزیت رقابتی فعلی استفاده کند و هم مزایایی که به موفقیتهای آتی شرکت منجر میشود، شناسایی کند(اریلند، هیت، وایداناس[1]، 2002).
1-1-1-1-2- توسعه کسب و کار
سومین و آخرین بعد مدل کارآفرینی سازمانی زهرا، توسعه کسب و کار میباشد. این مفهوم جز معدود مفاهیم این مدل است که توسط محققان تعاریف نسبتا مشابهی از آن شده است.
چیزبراگ(2002) توسعه کسب و کار را به بعضی رفتارهای شرکت از قبیل ورود به کسب و کار جدید از طریق ایجاد یا خرید یک سازمان تجاری جدید تعریف میکند. همچنین این مفهوم به تلاشهای کارآفرینانه سازمانی که منجر به ایجاد کسب و کارهای جدید درون یا بیرون سازمان میشود نیز اطلاق میشود(شارما، کریسمن، 1999).
اصولا این تلاشهای نوآورانه از طریق دستیابی به بازارها و یا ارائه محصول جدید به یکی از دو شکل پیرو یا رهبرمفهوم پیدا میکند. همچنین این تلاشها ممکن است منجر به فرم جدیدی از واحدهای سازمانی شود که از نظر مفهوم ساختاری، از واحدهای سازمان فعلی مجزا و یا جزیی از آن باشد(شارما، کریسمن، 1999).
در واقع توسعه کسب و کار بر خلاف دو بعد دیگر این مدل(تجدید استراتژیک و نوآوری) که سعی در محکم کردن جایگاه شرکت در بازارهای موجود را داشتند، کمک میکند تا شرکت در ورود به زمینههای جدید با رشد بالا نیز موفق باشد(زهرا و همکاران، 2009).
فررا توسعه کسب و کار را به دو بعد رسمی و غیررسمی تقسیمبندی کرد(فررا، 2002). تلاش های غیر رسمی میتواند نتیجه خلاقیت و یا صرفا علاقههای فردی باشدکه بعضی از این تلاشها سرانجام توسط شرکت به رسمیت شناخته میشود و بخشی از مفهوم کسب و کار میشود. این تلاشها به صورت مستقل و خودگردان(بدون نیاز به کنترل و نظارت) و بدون پاداش رسمی سازمانی رخ میدهد(فررا، 2002). زهرا معتقد است که برای فراگیر شدن کارآفرینی سازمانی باید به هر دو وجه(رسمی و غیررسمی) توجه کرد. او کارآفرینی سازمانی را به فعالیت های رسمی و یا غیر رسمی اطلاق می کند که هدفش ایجاد کسب و کار جدید در شرکتهای از قبیل تاسیس شده از طریق نوآوری در فرایندها و محصول و توسعه بازارها است(زهرا و همکاران، 2009).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 08:51:00 ق.ظ ]
|