تاریخچه آموزش پیش دبستانی |
۲-۱- تاریخچه آموزش پیش دبستانی
به تدریج بر اثر تلاشهای افرادی نظیر روسو، پستالوزی و هربارت، این دیدگاه شکل گرفت که کودک همان بزرگسال کوچک نیست، بلکه ویژگیها و خصوصیات منحصر به فردی دارد که او را از بزرگسالان کاملاً متمایز میکند. فروبل در راستای تقویت این دیدگاه و از سکه انداختن دیدگاه رایج پیش ساختهنگری، اولین کودکستان را به نام «باغ کودکان» بوجود آورد و اعتقاد داشت برای آموزش کودکان باید محیط غنی شده ای فراهم کرد. کودکستانها در اوایل قرن بیستم، تحت نفوذ و تاثیر نظریهپردازانی چون ماریا مونته سوری دچار تغییراتی شدند و خود ماریا مونته سوری تحت تاثیر سگن و ایتارد بود و از تجارب و یافتههای آنان استفاده کرد. بعد از ۱۹۴۰، کودکستانها گسترش یافتند و افرادی چون جان دیویی، متفکر و نظریهپرداز آمریکایی، ایدههای ارزشمندی در این خصوص ارائه دادند و یکی از شاگردان جان دیویی، اندیشههای او را دنبال کرد که نتیجه این کوششها، تاسیس رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاهها بود و این شاگرد فعال و نوآور کسی نبود جز «پتی اسمیت میل». به هر حال، ظهور کودکستان در ابتدا بر محورهایی چون ارتباط با خانواده، آموزش والدین و رفع مشکلات آنها متمرکز بود، ولی از آن زمان تا به حال کودکستانها دچار تغییرات زیادی شدهاند. (مفیدی، ۱۳۷۲)
شورتز۲(به نقل از رئوف، ۱۳۷۰) نخستین کودکستان را در آمریکا تاسیس کرد و این کار مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در اوایل قرن بیستم، دانشگاههای زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی دست به اقداماتی درخصوص تعلیم مربیان زدند که به امر آموزش و پرورشِ پیش دبستانی مشغول شوند. در اثر رشد کودکستانها و بروز جنگ جهانی دوم، آموزش پیش دبستانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت و تغییرات جوامع، لزوم برنامه ریزی جدیتر را در این باره تقویت کرد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی – حرکتی و سازگاری اجتماعی
در کشور انگلستان، آموزش قبل از دبستان، به صورت مراکزی از جمله مهد کودک و کودکستان ارائه میشود و در برخی از مراکز این کشور، چنین موسساتی در داخل مدارس ابتدایی تاسیس شدهاند و حیطه سنی آموزش قبل از دبستان در این کشور، سنین ۲ تا ۵ سالگی را دربر میگیرد. در سال ۱۸۷۰ قانونی وضع شد مبنی بر اینکه تحصیلات دوره ابتدایی در ۵ سالگی شروع شود و بعداً مقرر گردید تا سن ۱۱ سالگی بایستی تحصیلات ابتدایی به پایان برسد. (بازرسان سلطنتی انگلستان، ۱۳۷۳). در کشور سوئد، اولین مرکز خدمات دوران اولیه کودکی در سال ۱۸۵۴ گشوده شد و در سال ۱۸۹۰، اولین کودکستان مبتنی بر اندیشه های فروبل در این کشور تاسیس گردید. و در اوایل سالهای تاسیس، این مراکز به کودکان متعلق به خانوادههای ثروتمند اختصاص داشتند. علاوه بر استفاده از نظریات فروبل در سیستم آموزشی سوئد، اندیشههای مونته سوری نیز آموزش پیش دبستانی این کشور تاثیر گذاشت. شاید بتوان حدس زد که دلیل تداوم اندیشههای فروبل، ظهور نظریهپردازانی چون اریکسون، گزل، پیاژه بوده است. همچنین در راستای گسترش مراکز پیش دبستانی، کشور
سوئد همگام با بسیاری از کشورها، در سال ۱۹۹۱ اعلام کرد که تمامی کودکان بالای سن ۱۸ ماه را در مهدکودکها میپذیرد، به شرط اینکه والدین مشغول به تحصیل یا کار باشند. نظام آموزشی کشور سوئد، تحت تاثیر اندیشههای فروبل رویکردی رشد محور ارائه داد. علاوه بر این، از کتابهای مخصوص خواندن، نوشتن و حساب کردن که بدین منظور طراحی شده اند، استفاده میکند. به دلیل تاکید خاص آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور سوئد، بر روی مسائل فرهنگی از موسیقی، نمایش عروسکی، آواز خواندن و هنرهای نمایشی تاکید میشود و هدف این آموزشها، ایجاد روحیه دموکراسی، برابری و مسئولیت است. (پاکاریان، ۱۳۷۶).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 07:34:00 ق.ظ ]
|