ما در این فصل به بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، فرضیه ها و متغیرهای استفاده شده در تحقیق پرداخته ایم و در انتهای فصل کلمات کلیدی بیان شده در تحقیق را به طور مختصر توضیح داده ایم.
سعی بر این است که با مطالعه این فصل درک بقیه فصول و در نتیجه کل تحقیق برای مطالعه کننده بهتر و راحت تر صورت بگیرد.

۱-۲ بیان مسأله

محافظه کاری حسابداری به عنوان یک مکانیزم موثردرتنظیم قراردادمیان گروه های مختلف ازطریق به تأخیرانداختن شناخت اخبارخوب مانندسود،رفتارجانبدارانه مدیردرشناسایی سود راخنثی می نماید. ازاینرو،هدف این پژوهش دردرجه اول بسط مبانی نظری مرتبط با موضوع محافظه کاری حسابداری وبحران مالی است ودردرجه دوم آن است که به گونه ای تجربی به تحلیل گران مالی،سرمایه گذاران،مدیران وسایراستفاده کنندگان اطلاعات حسابداری،نشان دهدکه آیامحافظه کاری حسابداری میتوانددرتنظیم قراردادباگروه های مختلف،برای کاهش رفتارهای جانبدارانه مدیربه عنوان یک مکانیزم موثرعمل نماید یاخیر.

در سال های اخیر هیأت پذیرش اوراق بهادار ایران، تعداد زیادی از شرکت ها را به علت ورشکستگی از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس حذف نموده است.[۱] (بنی محمد و باغبانی، ۱۳۸۸) مسلماً افزایش وقوع زیان در شرکت ها و به دنبال آن ورشکستگی و کاهش تعداد شرکت های عضو بورس، از فعالیت و کارایی بازار کاسته و تأثیرات نامطلوبی بر رشد و توسعه اقتصادی جامعه خواهد داشت.

از جمله عوامل بسیار مهم در بررسی ورشکستگی شرکت های مذکور میزان شاخص محافظه کاری حسابداری در این شرکت هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق

پژوهشهای قبلی نشان داده اندکه درمواقع بحران مالی،مدیران واحدهای تجاری مایل هستندتاباانتشاراخبارخوب مانندشناسایی سودهایی که هنوزتحقق نیافته اند،سودشرکت رامثبت نشان دهند (بیدلوهمکاران ،۲۰۱۰وویچیتساراونگوانگ ۲۰۱۰ واتز ( ۲۰۰۳ ) معتقداست که اگرقراردادهای شرکت باگروههای مختلف مانند سرمایه گذاران واعتباردهندگان براساس ارقام حسابداری تنظیم شود،آنگاه به علت وجودتضادمنافع میان مدیران وآن گروه ها،مدیران شرکتهاسعی خواهندکردتابا انجام رفتارهای جانبدارانه،آن ارقام رابه نفع خوددستکاری نماید. مثلاًسودویادارایی هاراافزایش وبدهیهاراکاهش می دهند. دراین میان،محافظه کاری به عنوان یک مکانیزم قراردادی موثرازطریق به تأخیرانداختن شناخت سودودارایی وشناخت به موقع زیان وبدهی،رفتارجانبدارانه مدیرراخنثی میکند. ازاین رومیتوان استدلال نمودمیان محافظه کاری حسابداری وبحران مالی رابطه وجوددارد.

اهمیت موضوع مذکور محقق را بر آن داشت که با تحقیقی در شرکت های عضو بورس و اوراق بهادار تهران، یکی از عواملی را که در میزان ریسک بحران مالی این شرکت ها نهفته است را مورد بررسی قرار دهد. از جمله عوامل بسیار مهمی که در بررسی ریسک بحران مالی شرکت های مذکور بایستی مورد توجه قرار گیرد، میزان محافظه کاری حسابداری در این شرکت هاست. میزان اهمیت اثر محافظه کاری بر ریسک بحران مالی، آنقدر زیاد است که عنوان این تحقیق قرار گرفته است.

بدین منظور در اینجا به بررسی مفهوم و اهمیت محافظه کاری، می پردازیم.

هیأت استانداردهای بین المللی حسابداری و هیأت استانداردهای حسابدری انگلستان، محافظه کاری را در سلسله مراتب خصوصیات ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری جای داده اند، از آن با واژه ای دیگر به نام احتیاط یاد می کنند و آن را یکی از مؤلفه های ویژگی قابلیت اتکا می دانند. در ایران نیز کمیته تدوین استانداردهای حسابداری به پیروی از استانداردهای بین المللی و انگلستان، احتیاط را به رسمیت می شناسد و آن را در ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری مطرح ساخته است. همچنین با انتشار صورت های مالی نمونه که آن را به عنوان راهنمایی برای تهیه صورت های مالی و یادداشت های همراه، معرفی می نماید بر تهیه صورت های مالی بر مبنایی محافظه کارانه تأکید دارد. اما همانگونه که قبلاً اشاره شد، در چارچوب مفهومی هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا نه تنها هیچ جایگاهی برای محافظه کاری در نظر گرفته نشده است، بلکه این هیأت در تدوین استانداردهای جدید حسابداری از محافظه کاری فاصله گرفته است.

برای رفع تضادهای موجود در استانداردهای آمریکا و بین المللی از جمله تضاد در محافظه کاری، در اکتبر ۲۰۰۴ هیأت استانداردهای حسابداری مالی آمریکا و هیأت استانداردهای بین المللی حسابداری برای تدوین چارچوب مفهومی مشترک به توافق رسیدند.

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

 پایان نامه : ارتباط بین حسابداری محافظه کارانه وبحران مالی در شرکتهای بورس

 
در چارچوب مفهومی مشترک، محافظه کاری و احتیاط از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری

 

حذف و به جای آن بر لزوم دقت در مواجه با عدم اطمینان تأکید شده است.

از نیمه دهه ۱۹۹۰ تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه محافظه کاری حسابداری در آمریکا و اروپا انجام شده است. این موضوع هنوز هم مورد بحث و مناقشه میان پژوهشگران حسابداری و تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری است، که تاکنون رفع نگردیده است. برخی از پژوهشگران معتقدند مدیران برای افزایش منافع شخصی خود، در استفاده از معیارهای حسابداری که مبنای اطلاع رسانی برای سرمایه گذاران است، جانبدارانه عمل می کنند. به باور آنها، محافظه کاری می تواند به واسطه الزام قابلیت اثبات و تأکید خود، رفتار فرصت طلبانه و جانبدارانه مدیران را محدود نماید. اما در مقابل برخی دیگر معتقدند، محافظه کاری حسابداری، خود موجب بروز رفتارهای فرصت طلبانه می شود و ر نتیجه تعادل میان ویژگی های کیفی حسابداری را بر هم می زند(هندریکسن و برادا[۲]، ۱۹۹۲).

با توجه به تحقیقاتی که تاکنون در زمینه فرهنگ و ارزش های فرهنگی در کشور انجام شده است، به نظر می رسد با توجه به بافت ارزشی و فرهنگی حسابداران و حسابرسان ایرانی، میزان محافظه کاری در حرفه حسابداری بالا باشد. اما در آن تحقیقات در محاسبه میزان محافظه کاری از الگویی که با شرایط محیطی ایران هماهنگ باشد، پیروی نکرده اند(ثقفی و رضازاده، ۱۳۸۲).

در تحقیقی که بال در سال ۲۰۰۱ انجام داد به بررسی رابطه محافظه کاری با انگیزه منفعت جویان مدیران پرداخت در این تحقیق بال مسائل نمایندگی را اساساً ناشی از زمانی می دانند که منافع مدیران و سهامداران همسو نباشند.

با توجه به اینکه افزایش ورشکستگی در شرکت ها و به دنبال آن کاهش تعداد شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران از فعالیت و کارایی بازار کاسته و تأثیرات نامطلوبی بر رشد و توسعه اقتصادی جامعه خواهند داشت لذا به بررسی رابطه شاخص محافظه کاری با ریسک بحران مالی می پردازیم.

۱-۴  هدف وجنبه نوآوری تحقیق

هدف اصلی این تحقیق دست یابی به رابطه بین شاخص محافظه کاری وریسک بحران مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

این تحقیق سعی دارد هردو جنبه محافظه کاری وریسک بحران مالی را تواما مورد بررسی قرار دهد از این رو انتظار می رود نتایج این تحقیق برای تحلیل گران صورت های مالی،تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری،قانون گذاران بورس اوراق بهادار تهران سودمند یاشد.

نهادها یا سازمان هایی که می توانند از یافته های این پژوهش بهره گیرند

سازمان بورس و اوراق بهادار
ذینفعان بازار سرمایه از جمله سهامداران و سرمایه گذاران
تحلیل گران مالی و فعالان بازار سرمایه
مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
 

۱-۵  سوال تحقیق

ایا بین حسابداری محافظه کارانه و بحران مالی ارتباط معناداری وجود دارد؟

۱-۶ فرضیه ی تحقیق

۱-۶-۱ فرضیه اصلی تحقیق

محافظه کاری حسابداری بابحران مالی رابطه ای معنی داردارد.

۱-۶-۲  فرضیه فرعی تحقیق

اندازه شرکتهابابحران مالی رابطه معنی داردارد
اهرم مالی (شاخص ریسک مالی شرکت)بابحران مالی رابطه معنی داردارد
رشدفروش درشرکتهابابحران مالی رابطه معنی داردارد.
 

 

۱-۷ واژه ها واصطلاحات کلیدی

۱-۷-۱ محافظه کاری حسابداری

 

باسو ( ۱۹۹۷ ) محافظه کاری را الزام به داشتن درجه بالایی از تائید برای شناخت اخبار خوب مانند سود،درمقابل شناخت اخبار بد مانندزیان تعریف می نماید. این تعریف،محافظه کاری را از دیدگاه سود و زیان توصیف می نماید. اماتعریف دیگر،تعریف محافظه کاری ازدیدگاه ترازنامه است

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...