ادبیات بارزیابی همواره در ایجاد تقاضای مشتریان بیشتر و چگونگی ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد برای مشتریان تمرکز کرده­اند، همانند پیشنهاد اینکه یک شرکت می­تواند عملکرد­های خود را از طریق بهبود قابلیت بازاریابی خود بهبود بخشد. محققان مدیریت عملیاتی، از سوی دیگر روی مدیریت عرضه برای انجام تقاضای مشتریان تمرکز می­کند مانند بررسی اثر قابلیت عملیاتی بر روی عملکرد شرکت. پورتر استدلال کرد که تمام زمینه­های کاربردی کسب و کار به ارائه محصولات و خدمات می­پردازد اما بازاریابی و عملیات دو تابع کلیدیست که برای مشتریان ایجاد ارزش می­کند. با رشد روز افزون، پژوهش­ها نقش یکپارچگی بازاریابی و عملیات در بهبود عملکرد شرکت را استدلال می­کنند. عدم تطابق بین دو تابع منجر به عدم کارایی تولید و نارضایتی مشتری می­شود در حالی­که تطابق مناسب منجر به مزیت رقابتی پایدار می­شود. این به طور گسترده در میان رهبران کسب و کار پذیرفته شده است که توانایی یکپارچه سازی چنین عملکردهای تخصصی متقابل برای هر دو مزیت رقابتی و موفقیت طولانی مدت حیاتی است.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملیاتی با عملکرد مالی

2-2- عملکرد مالی

در عصرگسترش روز افزون جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران سطوح  مختلف (کشور، صنعت و شرکت) در بخشهای مختلف دنیا تلقی می­شود (شورچلو،2002). آنچه در رقابت پذیری یک سازمان حایز اهمیت است، توانایی سازمان بر عمل و عکس العمل در درون محیط رقابتی است. عملکرد کسب و کار شامل عملکرد مشتری (رضایت و وفاداری مشتریان) و عملکرد بازار (حجم فروش و سهم بازار بالا) و عملکرد مالی (سود و بازگشت سرمایه در مقایسه با رقبا) است. به منظور سنجش عملکرد کسب و کار از هفت شاخص و در قالب دو دسته عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی استفاده کرده اند. عملکرد بازاریابی شامل: بازگشت مشتری، رضایت مشتری و اعتماد. عملکرد مالی شامل بازگشت سرمایه[1]، بازگشت فروش[2]، رشد فروش و سهم بازار. چنگ و همکاران(1999) در یک مطالعه تجربی نشان دادند که در بسیاری از خدمات مانند بانکداری و پزشکی که در آنها یک فرآیند تبادل دو طرفه بین کارکنان و مشتریان به صورت مستقیم انجام میشود، بازارگرایی اثر قابل ملاحظه ای بر عملکرد دارد.

اکثر تحقیقات به بررسی اثر بازارگرایی بر روی عملکرد کسب و کار در بازارهای داخلی پرداخته اند. کیم(2003) در یک مطالعه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را در یک فضای بین المللی مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان می­دهد که عوامل ویژه بنگاه (شامل اندازه بنگاه و تجربیات بین المللی)،

پایان نامه ها

 

استراتژی های رقابتی(شامل استراتژی های عمومی رهبری هزینه،تمایز و تمرکز)، عوامل ویژه بازار (شامل رشد بازار و شدت رقابت) و نیز عوامل محیطی مداخله گر(شامل آشفتگی بازار، آشفتگی تکنولوژیکی، شدت رقابت و رشد بازار)، در روابط بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در بازارهای بین المللی تاثیر گذارند. تجربیات بین المللی بیشتر، عملکرد بالاتری را ایجاد می­کند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...