طرح تفصیلی بعنوان یکی از الگوهای سند برنامه ریزی شهری |
این طرح، حاوی جزییاتی است که در طرحهای جامع شهری به صورتی کلیتر به آن پرداخته شده است. اهداف طرحهای تفصیلی، همانند طرحهای جامع، تعادل بخشیدن به شیوۀ استقرار در کاربریهای شهری و یکسان کردن سطح خدمات و تأسیسات در نقاط گوناگون شهر است. مرجع تصویب طرح تفصیلی، کمیسیون موضوع مادۀ ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران میباشد . اما در شهر تهران مرجع تصویب طرح تفصیلی، کمیسیون موضوع تبصره همین مادۀ میباشد. معهذا در عمل مشاهده شده که کمیسیون مزبور، اختیارات خود را به مراجع دیگری تفویض کرده است که این اقدام به دلیل این که مغایر با قانون و شأن کمیسیون مربوطه بوده است از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، ابطال شده است. با توجه به قوانین مربوطه، ملاحظه میشود که متأسفانه در خصوص تصویب طرحهای تفصیلی نیز، صرفاً یک مرجع اداری و بدون هیچگونه اطلاع و دخالت صاحبان حقوق مالکانه یعنی شهروندان، تصمیمگیری می کند.
طرح هادی و دیگر طرحها – طرح هادی، طرحی است که در آن، برای گسترش آتی شهر و نحوۀ استفاده از زمینهای شهری برای عملکردهای مختلف، به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارائه راه حلهای کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی که دارای طرح جامع نیستند تهیه میشود . طرحهای هادی تا سال ۱۳۵۵ هـ.ش برای دورههای پنج ساله تهیه میشدند. لیکن از این سال به بعد، مدت آنها به ده سال افزایش یافت و زمینههای مطالعاتی آنها علاوه بر خود شهر، محدودههای پیرامون آن و حوزه نفوذ شهری را نیز شامل میشود. قبلاً تهیه طرحهای هادی، از وظایف وزارت کشور محسوب میشد که بر مبنای قرارداد تیپ توسط دفتر فنی وزارت کشور انجام میگرفت. بعدها با تأسیس دفاتر فنی استانداریها، وظیفه تهیه طرحهای هادی در هر استان به آن دفاتر واگذار شد. این طرحها به وسیله کمیته بررسی و تصویب طرحهای استان مورد بررسی کارشناسی و تصویب قرار میگیرند. پس از بررسی و تصویب طرحهادی در کمیته فنی استان، طرح مذکور توسط استاندار تأیید و برای اجراء به شهرداری ذیربط ابلاغ میشود. برای تکمیل نقش طرحهای جامع، تفصیلی و هادی در نظم بخشیدن به توسعه شهرها، علاوه بر این طرحها، طرحهایی دیگری نیز طی سالهای گذشته در عرصۀ شهرسازی کشور مطرح شده است. طرحهایی چون طرحهای کالبدی، طرحهای منطقه شهری، طرحهای ناحیهای، طرحهای جامع شهرستان، طرحهای آمادۀسازی زمین، طرحهای جزییات شهرسازی، طرحهای بهسازی و طرحهای روان بخشی از جمله این طرحها هستند. بخشی از طرحهای مذکور، طرحهای فرادست طرحهای جامع و تفصیلی و هادی، و بخشی دیگر، طرحهای پایین دست این طرحها هستند.
گفتار دوم : ارتقای سرانه خدمات اجتماعی
ارتقای سرانه های خدماتی نسبت به وضع موجود از اهدافی است که در طرح تفصیلی جدید بیش بینی شده و خدمات در قالب طرح محلات و در سطوح محله در نظر گرفته شده است تا در سطح ناحیه به منطقه و از منطقه به سطح شهر ارتقاء داده شود. از سویی دیگر تراکم جمعیت زیاد در یک منطقه نیازمند استقرار خدمات بیشتری است و طرح تفصیلی تلاش دارد تا خدمات شهری را که در برخی مناطق دچار کمبود است بیشتر توسعه دهد.
درنهایت این طرح به این منظور نوشته می شود تا تکلیف بسیاری از نهادها و سازمانهای خدمات دهنده به شهر روشن شود.
برای مثال مخابرات براساس این طرح می تواند تعداد مشترکین نهایی در یک منطقه را پیش بینی نماید و براساس آن زیر ساخت های خود از قبیل کابل گذاری و کافوها و تقسیم ها را انجام دهد تا مجبور نباشد به دلیل افزایش مشترکین مرتباً خیابانها و پیاده روها را کنده کابل اضافه یا تعویض نماید.و یا سازمان آب شهر براساس این طرح آب مورد نیاز محله و انشعابات مورد نیاز را سنجیده و به تعیین قطر لوله مورد نیاز پرداخته و لوله گذاری می کند و به این شکل با افزوده شدن مشترکین نیازی به تخریب خیابانها و تعویض لوله ها که هزینه سنگینی برای این سازمان دارد، جلوگیری می کند. ضمناً از افت فشار آب در آینده جلوگیری می کند.[۱]
سرانجام در این طرح براساس پیش بینی های انجام شده در خصوص تراکم جمعیتی و موقعیت های مکانی بار ترافیکی منطقه سنجیده می شود، براساس آن عرض معابر و خیابانها طراحی می شود، این موضوع باعث می شود در آینده مشکلات ترافیکی نداشته باشیم، یا این مشکل حداقل باشد. در این طرح تلاش می شود عواملی که می تواند سیالیت خودروهای را در مناطق پر رفت و آمد کاهش دهد. از این مناطق دور کنند. برای مثال از ایجاد واحدهای تجاری و اداری در کنار میدانهای شهر – چهار راه های اصلی پرهیز می شود در طراحی خیابانها با کمک کارشناسان راهنمایی و رانندگی سعی می شود تا از ایجاد سازه های حادثه ساز در کنار معابر جلوگیری بعمل آید.
گفتار سوم: تأثیر طرح تفصیلی بر ارزش املاک
بند اول : ایران اکونومیست – طرح تفصیلی جدید تهران بعد از آنکه در محافل مختلف – وزارت راهوشهرسازی، شهرداریتهران، شورایشهر و دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی- مورد نقد مثبت و منفی کارشناسان قرار گرفت، حالا در آستانه یک سالگی اجرا، توسط دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس تحلیلمحتوا شده است؛ آنچه مرکز پژوهشهای مجلس از طرح تفصیلی تهران برداشت کرده، عبارت
است از: پایاندادن به بیبرنامگی در اداره پایتخت به عنوان بزرگترین نقطه قوت طرح تفصیلی جدید و در عین حال آثار منفی اجرای این طرح در بازار مسکن و قیمت ملک بهخاطر دو ایراد جدی در نحوه اجرای طرح، در این بررسی تاکید شده است که طرح تفصیلی جدید برای برخی محلههای شهر تهران محدودیت ساختمانی و برای برخی دیگر رفاه ساختوساز شامل افزایش تراکم و تغییر کاربری، قائل شده که این دوگانگی نه تنها ابزار سوءاستفاده دلالان بازار ملک را فراهم میکند، که میتواند منجر به افزایش قیمت مسکن در پایتخت نیز شود.از سوی دیگر رانت اطلاعاتی نهفته در طرح تفصیلی جدید تهران بهخاطر طبقهبندی سطح دسترسی به جزئیات طرح و پهنههای مختلف، مشکلساز شده است.مرکز پژوهشها برای اصلاح این ایرادات پیشنهاد کرده است: الف – مقررات ساختوساز در همه مناطق تهران بهصورت همگن، تسهیل و یکدست شود و همه اطلاعات طرح بهصورت کامل و یکجا برای همه مردم تهران به نمایش دربیاید.
جزییات بیشتر :
پایان نامه حقوق گرایش خصوصی: بررسی نقش و تأثیر کاربری املاک به عنوان عامل تحدید مالکیت در حقوق ایران
ب- مرکز پژوهشهای مجلس به عاملان طرحتفصیلی پایتخت هشدار داد سایه «رشدقیمت» بر املاک تهران چیدمان طرحتفصیلی تهران به خاطر دو پارامتر، قیمت مسکن را تهدید میکند؛ یکی «رانت اطلاعاتی» و دیگری «فراز و فرود ساختوساز در مناطق مختلف» دنیای اقتصاد- هشداری که کارشناسان شهری در روزهای ابتدایی اجرای طرح تفصیلی تهران درباره شکل پیادهسازی این طرح، مطرح کردند و «دنیایاقتصاد» نیز در چند خبر و تحلیل به تبعات احتمالی آن پرداخت، اخیرا دستمایه مرکز پژوهشهای مجلس برای تذکر به مدیریتشهری پایتخت قرار گرفته است.
ج – دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در عین حالیکه توجه شهرداریتهران به «نیاز چندینساله پایتخت به طرحتفصیلی»[۲] را در ردیف اقدامات مثبت این ارگان عمومی برشمرده، ایراداتی به نحوه اجرای طرح تفصیلی وارد کرده است. بررسیهای این مرکز نشان میدهد: در طرح تفصیلی جدید تهران، برای برخی محلهها محدودیت ساختوساز و برای برخی دیگر تسهیلات ساختوساز به لحاظ حداکثر تراکممجاز، سطحاشغال و نوع کاربری تعریف شده که این دوگانگی در سطحشهر ابزار سوءاستفاده دلالان بازار ملک را فراهم میکند و در نهایت میتواند به افزایش قیمت مسکن در محلههای محدودزا یا حتی در کل شهر تهران منجر شود. در این بررسی همچنین، طبقهبندی سطح دسترسی شهروندان به جزئیات باارزش املاک در سایت استعلام طرحتفصیلی – اطلاعاتی همچون قرارگیری در کدامیک از چهار پهنه مسکونی، تجاری، مختلف و فضایسبز- و در عوض، اشراف کامل گروهی خاص از بدنه دستاندرکار طرحتفصیلی به همه دادههای طرح و مشخصات املاک، مورد انتقاد و ایراد واقع شده و تاکید شده است: در صورت عدم اصلاح این وضعیت، رانتاطلاعاتی موجود در طرحتفصیلی کماکان مشکلساز خواهد بود.
د – به گزارش «دنیایاقتصاد»، مرکز پژوهشهای مجلس برای رفع ایرادات در مسیر اجرای طرح تفصیلی جدید تهران، معتقد است: شهرداری از یکسو باید ساختوساز در شهر را تسهیل کند و از سوی دیگر امکان مشاهده متن کامل طرح تفصیلی در دفاتر خدمات الکترونیک شهر برای همگان را فراهم کند.
بند دوم : نتایج بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس در اینباره به این شرح است:
الف – درآمدهای ناپایدار کمبود منابع مالی از علل اصلی عدمتحقق طرحهای توسعه و عمران شهری عنوان میشود. این عامل موجب میشود که مدیران شهری جهت کسب منابع درآمدی، طرحهای توسعه و عمران و ضوابط و مقررات مربوط به آن را تغییر دهند و از منابع درآمدی آن منتفع شوند.
ب- این تغییر جهت باعث میشود که بستر میل به تخلف در مقررات طرحهای شهری (جامع و تفصیلی) فراهم شود و از این رو علاوهبر عدم حاکمیت طرح شهری، مشکلات دیگری نیز بروز کند. اینجاست که اجرای دقیق طرحهای شهری را مستلزم دریافت درآمدهای پایدار دانستهاند.
ج – یکی از منابع درآمدی ناپایدار در شهرها استفاده از منابع درآمدی صدور پروانه در پهنههای مختلف است. کلانشهر تهران به دلیل تمرکزگرا بودن و نیاز به منابع مالی بیشتر، میتواند بیشتر تحتتاثیر این مساله باشد. اکنون پرسش این است که با وجود این شرایط ناپایدار درآمدی شهرداری تهران، چه تضمینی است که طرح تفصیلی تهران تغییراتی جهت کسب منابع درآمدی به خود نبیند و با سلامت به اجرا برسد؛ در حالی که اجرای سالم طرح تفصیلی نیازمند منابع درآمدی پایدار است؟ البته در مادۀ (۹۸) برنامه پنجساله شهرداری تهران (۱۳۸۸-۱۳۹۲) به درآمدهای پایدار تاکید ویژه شده و مفاد قانونی جهت دستیابی به این امر در نظر گرفته شده است که با گذشت بیش از چهار سال از اجرای برنامه تنها ۲۰ درصد درآمدهای شهرداری پایدار اعلام شده است.
د – طرح تفصیلی و مسکن یکی از موضوعاتی است که همواره با اجرای طرح تفصیلی در بین صاحبنظران مطرح شده است، ارتباط طرح تفصیلی با وضعیت مسکن در شهر تهران است.
ذ – طرح تفصیلی به صورت چهار پهنه سکونت، فعالیت، مختلط و حفاظت تهیه شده است. در پهنه سکونت در بعضی نواحی و مناطق شهری قوانین محدودکننده و در بعضی دیگر از قوانین توسعه مسکن همراه است. این مساله باعث شد دیدگاههای متفاوتی در زمینه مسکن شکل بگیرد. شهردار تهران، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و ریاست شورای شهر تهران معتقدند که اجرای طرح تفصیلی ارتباطی با قیمت مسکن در شهر تهران ندارد و این مساله میتواند متاثر از روندهای افزایشی قیمت مسکن در سال گذشته باشد که مورد سوءاستفاده دلالان مسکن قرار گرفته است. اما وجود همین قوانین دوگانه محدودیت و توسعه ساختوساز در طرح تفصیلی میتواند شرایط سوءاستفاده از عرضه و تقاضای مسکن در بین خریداران و سازندگان مسکن در بنگاههای مسکن را موجب شود.
ر – براساس مواد قانونی در طرح تفصیلی، شهرداری برای سازماندهی مسکن در شهر تهران امتیاز «حق توسعه» به انبوهسازان و مالکان ارائه کرده است. براساس این امتیاز اگر فردی مجوز ساخت ساختمانی ۱۰ طبقه در یک پهنهای که مجوز بیش از ۵ طبقه ندارد، داشته باشد به او اجازه میدهند تنها در حد مجوز همان پهنه یعنی ۵ طبقه بسازد و برای باقی طبقات که اجازه ساخت ندارد و چون پولی از جانب شهرداری به فرد برگشت داده نمیشود، لذا به ازای این ۵ طبقه دیگر برای فرد حق توسعهای قائل شدهاند. این حق توسعه در شرایط حقیقی و عینی به نظر میرسد که هم قابلیت استفاده برای فرد نداشته باشد و هم اینکه فضای دلالی در نظام ساختوساز را ترویج کند. با این اوصاف میتوان نتیجه گرفت که وجود محدودیتهای ساختوساز در بعضی از مناطق که احتمالاً با ادلههای فنی و زیستی تدوین شده است و مانع وجود ساختوساز در یک پهنه میشود، شرایطی را چه به لحاظ عینی و چه به لحاظ روانی در بین بنگاههای املاک، دلالان، سازندگان و خریداران و مالکان به وجود میآورد که میتواند افزایش قیمت مسکن را حداقل در آن پهنه به وجود آورد. بنابراین در اجرای طرح تفصیلی ضمن توجه دقیق به مسائل ایمنی و فنی در ساختوساز و اجرای دقیق قوانین باید تدابیر خاصی جهت تسهیل شرایط اجرا و انتفاع مردم از طرح تفصیلی نیز به وجود آورد. زمینهای دولت براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری زمینهای دولتی وزارت راه و شهرسازی که پیش از این در پهنه سبز یا حفاظت بوده است، تغییر کاربری داده و به پهنه سکونت تبدیل شده و افزایش سه طبقه تراکم در پهنه مسکونی دریافت کرده است. این مساله از موارد اختلاف شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی شهرسازی است. بنابراین شورای شهر به عنوان یک نهاد مردمسالار و یا نهادی که در این زمینه ذینفع نباشد، باید نظارت دقیقی بر طرح تفصیلی داشته باشد تا بتواند مانع از پدید آمدن زمینههای انحرافی شود. رانت اطلاعاتی طرح تفصیلی بر اساس اطلاعات سایت شهرداری تهران، طرح تفصیلی روی سایت Tehran.ir قرار گرفته و هر یک از مالکان بر اساس شماره نوسازی خود میتوانند اطلاعات مربوط به ملک خود را ببینند. به نظر شهردار تهران این اطلاعات کاملا شخصی است و هر فرد تنها میتواند اطلاعات ملک خود را دریافت کند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:54:00 ق.ظ ]
|