اطلاعات پایه و اساس تصمیم گیری است ، جریان اطلاعات همانند جریان خون برای حیات سازمان ضروری است . لذا ارزش و اهمیت اطلاعات مشخص می‌گردد .

 

از آنجایی که مدیران عالی ، سیاست‌گذاری و تصمیمات استراتژیک را در سازمان انجام می‌دهند و بیشتر با سازمان‌های خارج ارتباط دارند ، لذا لازمه این امر ، وجود اطلاعات بموقع ، دقیق ، مربوط و صحیح می‌باشد ، برای تامین این منظور نیازمند یک مکانیزم و ابزاری هستیم که به صورت مداوم و منظم اطلاعات مورد نظر را به موقع در اختیار مدیران سازمان قرار دهد .

 

یکی از این مکانیزم ها ، هوش تجاری است با توجه به رشد روز افزون به کارگیری استفاده از سیستم‌های پشتیبانی تصمیم ، لازم است که نسخه بهبود یافته سیستم پشتیبانی تصمیم ( هوش تجاری ) مخصوص سازمان ، طراحی و اجرا گردد .

 

با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی اطلاعات و پیامدهای آن بر سازمان‌ها ، ضروت دارد که تاثیر این تکنولوژی بر سطوح مختلف مدیریت بویژه تصمیم گیران عالی سازمان‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد .

 

لذا به دلیل اهمیت این موضوع ، ما بر آن شدیم نقش تدوین مدل اطلاعات راهبردی در بهبود اثر بخشی نظام تصمیم گیری پلیس نظارت بر اماکن عمومی را مورد کنکاش قرار دهیم .

 

۱-۶- اهداف تحقیق :

 

    1. بررسی تاثیر مدل اطلاعات راهبردی در نظام تصمیم گیری پلیس نظارت بر اماکن عمومی.

 

  1. مطالعه و مستند سازی گام‌های مورد نیاز برای تشکیل بانک اطلاعات صنفی کشوری .

۱-۷- فرضیه‌ها:

 

فرضیه اصلی شماره ۱ :

 

۱- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی ، سازمان را در اتخاذ تصمیمات اثر بخش یاری می‌دهد .

 

فرضیه های فرعی:

 

۱-۱- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از طریق ارائه اطلاعات صحیح ، اثر بخشی تصمیمات را بالا می‌برد .

 

۱-۲- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از طریق ارائه اطلاعات بموقع ، اثر بخشی تصمیمات را بالا می‌برد .

 

۱-۳-پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از طریق ارائه اطلاعات مرتبط ، اثر بخشی تصمیمات را بالا می‌برد .

 

۱-۴- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از طریق ارائه اطلاعات دقیق ، اثر بخشی تصمیمات را بالا می‌برد .

 

۱-۵- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از طریق ارائه اطلاعات کیفی ، اثر بخشی تصمیمات را بالا می‌برد .

 

فرضیه اصلی شماره۲ :

 

۲-پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی ، سازمان را در راستای برقراری نظم در صنوف یاری می‌دهد .

 

فرضیه های فرعی :

 

۲-۱-پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی در سازمان از طریق بالا بردن اثر بخشی تصمیم گیری باعث بهبود نظم فیزیکی در صنوف می‌گردد .

 

۲-۲- پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی در سازمان از طریق بالا بردن اثر بخشی تصمیم گیری باعث موجب بهبود نظم اجتماعی در صنوف می‌گردد .

 

۱-۸- قلمرو زمانی تحقیق

 

قلمرو زمانی این تحقیق نیمه اول سال ۱۳۸۹ می‌باشد .

 

۱-۹- قلمرو مکانی :

 

در سطح ستاد پلیس نظارت بر اماکن عمومی و رده های تابعه در مراکز استان‌های سراسر کشور .

 

۱-۱۰- قلمرو موضوعی :

 

از نظر موضوعی ، موضوع پژوهش حاضر مربوط به معماری سازمانی می‌باشد که به بررسی نقش مدل اطلاعات راهبردی در اثر بخشی تصمیمات پلیس نظارت بر اماکن عمومی ، پرداخته است .

 

موضوع اصلی تدوین مدل اطلاعات راهبردی است که با بهره گرفتن از چارچوب معماری سازمانی زاکمن و با تجمیع منابع داده ای داخل و خارج سازمان به کمک فناوری های انباره داده و هوش تجاری و نرم افزارهای تحلیل و گزارشگیری در سازمان تولید می‌گردد .

 

۱-۱۱- محدودیت های تحقیق :

 

    1. نبود منابع فارسی مفید و معتبر ومشکل دسترسی به منابع لاتین .

 

    1. وسعت و گستردگی جامعه ی نمونه در سراسر کشور .

 

  1. محدودیت زمان در زمینه پرکردن پرسشنامه توسط مسئولین مرتبط با موضوع.

۱-۱۲- کلمات کلیدی :

 

اطلاعات راهبردی- مدل – مدل اطلاعات راهبردی- اثر بخشی – تصمیم گیری – انباره داده – داشبورد مدیریتی – هوش تجاری (کسب و کار)

 

۱-۱۳- تعریف واژگا ن کلیدی :

 

اطلاعات راهبردی :

 

اطلاعات راهبردی ، اطلاعاتی است که بیش از آنکه برای عملیات روزمره اهمیت داشته باشد برای سلامت و بقای سازمان حیاتی است. در واقع تصمیمات بحرانی و اساسی سازمان به میزان موجودیت اطلاعات استراتژیک در آن بستگی دارد.

 

مدل: مدل ، یک سری اجزاء و روابط بین اجزا در دنیای واقعی را عنوان می‌کند .

 

مدل اطلاعات راهبردی :

 

مدل اطلاعات راهبردی یک مدل مفهومی سطح بالا است که یک دید گسترده از محتوای اطلاعاتی معماری سازمان را فراهم می کند . مدل اطلاعات راهبردی به مفهوم توصیف مجموعه ای از ‌موجودیت‌هایی است که برای برنامه ریزان و صاحبان کسب و کار مهم است . این موجودیتها عناصر ضروری در یک حوزه و یا یک قلمرو موضوعی خاص می‌باشند ٬ از قبیل قابلیت‌ها و مقدورات ٬ اطلاعات و رویدادها .

 

اطلاعات : داده ی ارزشیابی شده برای فرد خاص ، موضوع خاص و در زمان معین به منظور کسب هدف های تعیین شده .

 

اثربخشی : عبارت است از درجه و میزان نیل به اهداف تعیین شده. به بیان دیگر اثربخشی نشان می‌دهد که تاچه میزان از تلاش‌های انجام شده، نتایج موردانتظار حاصل شده است .

 

تصمیم گیری : تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه های مختلف .

 

انباره داده :مجموعه ای از داده های موضوع گرا، یکپارچه، غیر فرار و بدون تغییرات زمانی است که تصمیمات مدیریتی را حمایت می‌کند .

 

داشبورد مدیریتی : بهزبانسادهداشبوردیکواسطکامپیوتریغنیبا نمودارها،گزارش‌ها، شاخصهایدیداریو مکانیزماخطار استکهدریکنرمافزارپویاو اطلاعاتیمربوطیکپارچه شدهاندوبرایتمامی کارکنانسازمانومدیران ارشدآنروشیساده برایدسترسیبهدادههایبهروزسازمان است تااطمینانازکسباهداف ومطلعشدنازمشکلات بالقوهوواقعیرافراهم کند.

 

هوش تجاری ( کسب و کار) :فناوریجدیدیاستکهپسازجمعآوری،ذخیره،پاکسازی،تجمیع،تحلیلو بازیابیاطلاعات،فرآیندتصمیمگیریرابرایمدیرانآسانمیسازد .

 

بهعبارتدیگرهوشتجاریرامیتوانهمانندیکپالایشگاه دادهتصورکردکهگردشدادهدرآنموجبارزشافزودهبرایسازمان خواهدشد .

 

هوش تجاری ، یعنی در اختیار قرار دادن اطلاعات مناسب ، به افراد مناسب ، در زمان مناسب ، برای اخذ تصمیم مناسب .

 

فصل دوم

 

مبانی نظری

 

و

 

پژوهشی

 

۲-۱- مقدمه :

 

اگر فعالیت‌های اصلی مدیریت راکه شامل ، برنامه ریزی ، هدایت، کنترل، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات است را در نظر آورید ، به وضوح مشاهده خواهید کرد که جوهره تمامی این فعالیت‌ها تصمیم گیری است . تصمیم گیری از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار می‌آید که در هر طبقه وظیفه مدیریت به نحو چشمگیری جلوه گر است . در تعیین خط مشی های سازمان ، در تدوین هدفها، طراحی سازمان ، انتخاب، ارزیابی و در تمامی افعال و اعمال مدیریت تصمیم گیری جزء اصلی و رکن اساسی است . مدیر همواره مواجه با مواردی است که اخذ تصمیم را از جانب او طلب کند، و به دقت به موقع بودن کیفیت و چگونگی این تصمیمها است که میزان توفیق تحقق ‌هدف‌های‌ سازمان را معین می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...