در پژوهش بنی جمالی و همکاران (۱۳۸۳) علل از هم­پاشیدگی خانواده­ها و نیز موفقیت ازدواج زوج­های جوان را شامل موارد ذیل عنوان کردند: ۱- کمی سن جوانان به هنگام ازدواج، فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کم­سواد بودن، پایین بودن سطح شغلی، دخالت بی­مورد اطرافیان، پدیده طلاق والدین زوج­های ناموفق، وابستگی مالی زوجین به والدین، همه از عوامل تهدیدکننده زندگی مشترک زوجین جوان بودند؛ ۲- عرم همسویی زوجین در جهات مختلف موجب اختلاف زناشوئی بین زوجین می­شود؛ ۳- تشابه نظرات زوجین به عنوان عامل تداوم بخش زندگی مشترک شناخته شد؛ ۴- وجود بیماری­های جسمی، روانی و اختلالات رفتاری اعلام نشده از سوی همسران و خانواده­های آن­ها عامل سستی روابط زوجین تلقی شد.
مهارت­های ارتباطی

ارتباط نقش مرکزی در ازدواج ایفا می­ کند  به گونه­ای که از لحاظ ویژگی­های زناشوئی مشخص شده است که ارتباط مؤثر و کارآمد میان شوهر و همسر مهم­ترین جنبه خانواده­های دارای عملکرد مطلوب می­باشد (گریف، ۲۰۰۰،. بک و جونز (۱۹۷۲، به نقل از ساپینگتون، ۱۳۸۲) متوجه شدند که رایج­ترین مشکل در ازدواج­های ناآرام و پردردسر همانا ارتباط ضعیف است. به عبارت دیگر موضوعات ارتباطی ممکن است نگرانی­ها و دل­مشغولی­های اولیه برخی زوج­های مراجعه کننده برای درمان باشد . رویکردهای ارتباطی اغلب با سه فرض اساسی به بررسی ازدواج و روابط زناشوئی می­پردازند: ۱- تعارض­های زناشوئی غیرقابل اجتنابند، هدف درمان­های ارتباطی حذف کامل این تعارض­ها نیست بلکه تلاش می­ کنند تا به آن­ها جهت دهند و آن­ها را در مسیرهایی سازنده به کار گیرند؛ ۲- ارتباط در دو سطح کلامی و غیرکلامی روی می­دهد.

عملکرد جنسی

رابطه جنسی با رضایت مداوم از رابطه پیوند دارد (هالفورد، ۱۳۸۴). همسران رضایتمند، همخوانی بیشتری میان فعالیت جنسی که خواهان آن هستند و فعالیت جنسی که تجربه می­ کنند گزارش می­نمایند. همچنین برای مردان و هم برای زنان، رضایت از رابطه جنسی به طور معناداری با سطح کارکرد خانواده ارتباط دارد (گریف و مالهرب، ۲۰۰۱) پژوهش رزن-گراندن و همکاران (۲۰۰۴) حاکی از آن بود که رضایت جنسی مؤلفه بسیار مهمی در روابط وفادارانه است. به هر حال رضایت اولیه از رابطه جنسی یک عامل پیش ­بینی کننده قوی برای رضایت و تداوم رابطه در زمان­های بعدی است. طبق نظر اسپنس (۱۹۹۷، به نقل از هالفورد، ۱۳۸۴) رابطه جنسی کم و ناخوشایند، منشأ تعارضاتی در زوجین مشکل­دار است  مشکلات جنسی اغلب به خاطر ارتباط ضعیف در زندگانی زناشوئی است و لذا قسمتی از درمان آن­ها برای مشکلات جنسی عبارت است از کمک به زوج­ها برای بهبود رابطه کلی خود با طرف مقابل( هالفورد،۱۳۸۴).

جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :

 

پایان نامه ارشد:نقش پیش بینی کنندگی انعطاف پذیری شناختی و هوش معنوی در خوشنودی زناشوی در دانشجویان 

 

 

 

دانلود پایان نامه

 

ویژگی­های شخصیتی

هر چند بسیاری از تفاوت­های شخصیتی طبیعی است و به تفاوت زیادی در رضایتمندی از رابطه منجر نمی­ شود، ولی دو مورد خاص وجود دارد که مشخص شده است تأثیر زیادی بر مشکلات ارتباطی و طلاق دارد و به نوعی این مشکلات را پیش ­بینی می­ کنند: یکی ناتوانی در تنظیم عواطف منفی (عصبی بودن) و دیگری سبک دلبستگی همراه با ناامنی (هالفورد، ۱۳۸۴) پژوهش عطاری و همکاران (۱۳۸۴) نشان داد که عامل شخصیت روان­رنخور خوئی و رضایت زناشوئی با هم رابطه منفی دارند و در مقابل عوامل شخصیتی شامل برون­گرایی، توافق و وجدانی بودن با رضایت زناشوئی رابطه مثبت دارند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...