معماری ERP |
۲-۵- معماریERP
سیستم برنامهریزی منابع سازمان از نظر معماری می بایست ویژگی های ذیل را داشته باشد [۹].
طراحی ماژولار و شامل حداقل ماژولهای خاص کسب و کار مانند حسابداری، تولید، توزیع.
استفاده از یک سیستم مدیریت پایگاه داده مرکزی
دارای جریان داده یکپارچه میان ماژولها با واسط کاربری استاندارد
انعطاف پذیری با فرآیندهای بهبود یافته و تجربیات برتر
زمانی جهت سفارشی سازی برای یک سازمان خاص
کارکرد بلادرنگ با پردازش های دستهای و برخط
توسعه بر پایه اینترنت
سیستمهای ERP در سطح سازمانها به صورت لایهای پیاده سازی میشوند. در اینجا یک نمونه از این معماری که توسط شرکت Info.Net ارائه شده است را شرح می دهیم. این معماری به صورت تحت وب می باشد یعنی حالتی که کاربران از طریق اینترنت یا اینترانت[۱] به برنامههای کاربردی مورد نظر دسترسی دارند. فناوری یا زبان مورد استفاده در این معماری Java می باشد. ساختار کلی این معماری مطابق شکل ۲-۳ است:
شکل ۲- ۳ معماری ERP
۲-۵-۱- کاربر[۲] : کاربر حقیقی یا حقوقی که از طریق یک رایانه به اینترنت متصل میشود.
۲-۵-۲- مرورگر وب[۳]: کاربر از طریق مرورگر وب، صفحات وب را اجرا میکند. این مرورگر وب باید امکان اجرای Java را داشته باشد.
۲-۵-۳- سرویس دهنده[۴]: رایانه سازمان که کاربر برای اجرای برنامه های کاربردی باید به آن متصل شود. برای داشتن یک اتصال امن از مدل امنیتی [۵] SSL استفاده شده است که بین برنامههای کاربردی و سرویس گیرنده[۶] قرار میگیرد. این روند شامل مراحل زیر میباشد :
کاربر با استفاده از یک نام کاربری و کلمه عبور صحیح وارد شده و منوی صفحه اول به صورت HTML به کاربر ارسال میشود و برای او به نمایش در میآید.
منوی شروع بر اساس شناسایی که از طریق نام کاربری کاربر انجام داده برنامه های کاربردی مجاز برای کاربر مورد نظر لیست میشود. بر این اساس سطوح دسترسی برای کاربرهای مختلف تعریف میشود.
لایه واسط Java برای هر جلسه[۷] جدید یک اپلت[۸]JSH برای کاربر ارسال میکند.
با بارگیری اولین JSH برای کاربر یک اتصال امن بین کاربر و سرویس دهنده توسط SSL برقرار میشود.
پس از ارتباط کاربر با سرویس دهنده لایه واسط Java صفحات تعریف شده را برای نمایش به کاربر ارسال میکند.
در این مرحله کاربر به صورت واقعی از طریق این شبکه با لایه برنامههای کاربردی روی سرویس دهنده در تعامل خواهد بود.
۲-۵-۴- لایه پرس و جو / گزارشگیری[۹]: مخصوص کاربرانی است که مجوز لازم برای اجرای عملیات مرتب سازی و نمایش داده ها را داشته باشند. همچنین امکان انجام دستورات SQL پیچیده برای عملیات گزارشگیری پیچیده وجود دارد. از این طریق میتوان یک گزارشگیری خاص را تعریف و در منوهای یک کاربر خاص قرار داد.
۲-۵-۵- لایه برنامههای کاربردی[۱۰]: کلیه عملیات ها و جریانهای کاری در این بخش تعریف میشود. قوانین و منطق و فعالیتهای یک کسب وکار که برای عملیات تولید، توزیع و یا خدمات دهی لازم است در این لایه قرار دارد. همچنین در این لایه حالتهای ذخیره داده ها در پایگاه داده رابطهای تعیین میگردد. این لایه با استفاده از کد زبان C استاندارد نوشته شده است.
۲-۵-۶- لایه دسترسی به پایگاه داده[۱۱]: برای ساده سازی و خلاصه کردن دسترسی برنامه های کاربردی به پایگاه داده طراحی شده است. در این لایه کلیه عملیاتی که برنامه های کاربردی از پایگاه داده نیاز دارند قرار دارد. توسط این لایه امکان استفاده از پایگاه داده های رابطهای دیگر نیز وجود دارد.
۲-۶- چارچوب چرخه حیات سیستم ERP
این چارچوب دارای شش فاز[۱۲] و چهار بعد[۱۳] است که در آن فازها نشان دهندهی مراحل مختلف چرخه حیات سیستم ERP در سازمان و ابعاد معرف دیدگاه های[۱۴] مختلفی هستند که می توان با توجه به آنها فاز مورد استفاده را تجزیه و تحلیل و بررسی نمود [۳۸]. این چارچوب در شکل ۲-۴ نشان داده شده است.
مدیریت تغییر
افراد
فرآیند
محصول
تصمیم گیری
انتخاب (فراگیری)
پیاده سازی
کاربرد و نگهداری
تکامل
بازنشستگی
شکل ۲- ۴ چارچوب چرخه حیات ERP [۳۸]
۲-۶-۱- مراحل چرخه حیات سیستم ERP
یک سیستم ERP در طول چرخه حیات خود در یک سازمان دارای مراحل تصمیمگیری، انتخاب، پیاده سازی، کاربرد و نگهداری، تکامل و بازنشستگی است که در ادامه هر یک را به اختصار شرح می دهیم:
۲-۶-۱-۱- مرحله اول- تصمیم گیری
در این مرحله مدیران نیاز به یک سیستم ERP جدید را بررسی کرده و یک رویکرد جامع مبتنی بر سیستم اطلاعاتی را انتخاب مینمایند که به بهترین نحو با چالشهای بحرانی کسب و کار مقابله کند و راهبردهای سازمانی را بهبود بخشد. مرحله تصمیمگیری شامل تعریف نیازمندیهای سیستم، اهداف و مزایای سیستم و تحلیل تأثیر این انتخاب بر کسب و کار و کلیه سطوح سازمانی است.
۲-۶-۱-۲- مرحله دوم- انتخاب (فراگیری)
این مرحله شامل انتخاب یک محصول است که بیشترین انطباق با نیازمندیهای سازمان و کمترین نیاز به سفارشی سازی را داشته باشد. همچنین یک شرکت مشاور برای اجرای مراحل بعدی چرخهحیات ERP، به ویژه مرحله پیاده سازی انتخاب میشود. عواملی همچون قیمت، آموزش و خدمات نگهداری بررسی و شرایط انعقاد قرارداد تعریف میشود. در این مرحله تحلیل نرخ بازگشت سرمایه محصول انتخابی، بسیار با اهمیت است.
۲-۶-۱-۳- مرحله سوم -پیاده سازی
این مرحله شامل سفارشی سازی، پارامتربندی و تطبیق محصولERP با نیازمندیهای سازمان است.این مرحله به کمک مشاوران با ارائه رویکردهای مختلف پیاده سازی و آموزش انجام میگیرد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
۲-۶-۱-۴- مرحله چهارم – کاربرد و نگهداری
این مرحله شامل بکارگیری محصول است به طوری که منافع مورد انتظار را برآورده سازد و اختلال را به حداقل رساند. در طول این مرحله بایستی از جنبههای کارکردی، قابلیت استفاده و شایستگی محصول در مقابل فرآیندهای سازمانی و کسب و کار آگاهی داشته باشیم. یک سیستم اجرایی بایستی نگهداری شود تا خطاها و خرابی سیستم تصحیح و رفع گردد، نیازمندیهای بهینهسازی برآورده شوند و سیستم بهبود کلی یابد.
۲-۶-۱-۵- مرحله پنجم- تکامل
این مرحله شامل یکپارچهسازی قابلیت های بیشتری در سیستم ERPو ارائه مزایای جدیدی همچون برنامهریزی و زمانبندی پیشرفته، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ارتباط با مشتری و گسترش مرزهای همکاری با سایر شرکاست.
۲-۶-۱-۶- مرحله ششم – بازنشستگی
این مرحله مربوط به زمانی است که فناوریهای جدید ظهور یابند و یا سیستم ERP در مقابل نیازمندیهای کسب و کار، قابلیت و شایستگی کافی نداشته باشد. در این حالت مدیران نسبت به جایگزینی سیستم ERP با سیستم های اطلاعاتی دیگری که تناسب بیشتری با نیازمندیهای جاری سازمان داشته باشند، تصمیمگیری می کنند.
۲-۶-۲- ابعاد چرخه حیات سیستم ERP
چهار دیدگاه محصول، فرآیند، افراد و مدیریت تغییر وجود دارد که توسط آن ها فازهای مختلف چرخه حیات ERP تجزیه و تحلیل می شود. در ادامه هر یک را به اختصار شرح می دهیم:
۲-۶-۲-۱- بعد محصول
این بعد بر جنبه های خاص محصولERP از قبیل کارکرد و جنبه های فنی از قبیل سخت افزار و نیازمندیهای پایه نرمافزار تاکید دارد. همچنین بایستی شناخت جامعی از قابلیتهای ابزار نرمافزاری داشته باشیم تا تعیین کنیم همتراز با استراتژی های کسب و کار، کدام ابزار نرمافزاری میتواند منطبق بر نیازمندیهای سازمان به طور موثری استفاده شود و چگونه به بهترین نحو در پیشبرد اهداف سازمان بکار گرفته شود.
۲-۶-۲-۲- بعد فرآیند
هر سازمانی قابلیتها و عملکردهای اصلی و کلیدی دارد که بایستی توسط سیستم ERP پشتیبانی شود. یک سیستم ERP بایستی بتواند در فرآیند تصمیمگیری برای مدیریت منابع و عملکردهای سازمان کمک کند. معمولا سرمایهگذاری اصلی در زمینه ERP مربوط به بازمهندسی فرآیندهاست که سازمان را قادر میسازد به منظور دستیابی به عملکرد بهتر، خود را با مدلهای جدید کسب و کار و نیازمندیهای کارکردی سیستم ERP انطباق دهد.
۲-۶-۲-۳- بعد افراد
این بعد اشاره به منابع انسانی و مهارت و نقش آنان در چرخه حیات سیستم ERP دارد. به منظور کاهش ریسک، مدیریت پیچیدگی و تسهیل تغییرات سازمانی بایستی مهارت و نقش افراد به نحوی توسعه یابد که اثرات منفی ناشی از ورود و گسترش سیستم ERP در سازمان به حداقل برسد. تغییر فعالیتها و تطبیق با ساختار و فرهنگ جدید سازمانی جنبه هایی است که بایستی آموخته شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:18:00 ق.ظ ]
|