پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان |
دراین بخش به بررسی عواملی پرداخته می شود که باعث بحران در سیستمهای اطلاعاتی موجود سازمانها و باعث چالشهای پیادهسازی ERP می شود.
۱- فناوری با کمترین احساس نیاز وارد کشور شده است و مورد استفاده ناصحیح قرار گرفته است. آیا در سازمانها و شرکتهای بزرگ کشور نیاز به داشتن فناوری واقعا بطور کامل حس شده بود که بی حد وحصر وارد سازمانها گردید؟ وظیفه فناوری در کجای فرآیندهای قدیمی و دستی شرکتها و سازمانهای کشور تعریف شده بود؟ آیا فناوری آمده بود که همان سیستمهای حتی مکانیزه دستی نشده را سروسامان دهد یا اینکه تواناییهای دیگری هم داشت؟ کدام سازمان بر اساس توانمندی فناوری، سیستمهای خود را تحلیل، طراحی و پیادهسازی کرد؟ چه کسانی در سازمانها بطور کامل بر توانمندی فناورهای وارد شده واقف بودند؟ استفاده از این فناوری بیشتر جنبه کاربردی داشت یا تبلیغاتی؟ و آیا مدیران ارشد میتوانستند توانمندی این سیستم را در فرآیند تولید حس کنند؟ هنوز هم در بعضی از سازمانها هیچگونه نیازی به داشتن سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان حس نمی شود، ولی در برخی از آنها نیاز کاملا مشهود است. سازمانهایی که احساس نیاز کردهاند، میتوانند ابتدا باتشکیل یک تیم با تجربه از شرکتهای صاحب نظر، کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان مرتبط سازمان، به امکانسنجی پذیرش ERP اقدام کنند.
۲- در سازمانها سیستمهای موجود دستی، مکانیزه شد نه فرآیندهای صحیح کاری. اکثر سازمانها و شرکتهای بزرگ کشور، دهههای اخیر فقط توانستهاند برای سیستمهای قدیمی و دستی خود بطور جزیرهای نرم افزار تهیه و آنها را مکانیزه کرده و در قالب رایانههای منفرد و یا تحت شبکه اجرا کنند. تجربه نشان داده است در صورتی که یکسری داده از چندین کانال ارتباطی وارد نرمافزارها شود، اختلاف عمیق در اطلاعات و گزارشهای حاصل شده بهوجود خواهد آمد و به دنبال آن داده ها با افزونگی و ناسازگاری مواجه خواهند شد. در نتیجه سازمانها، بهجای تهیه سیستم بر مبنای توانمندی فناوری و فرآیندهای بهینه، برای همان سیستمهای قدیمی، سنتی و دستی موجود، نرم افزار تهیه کردند که این تغییر روند، بدور از هدف اصلی مکانیزه کردن سیستم ها بود و در عمل هیچ اتفاق خاصی جهت بهبود سیستم و یکپارچه سازی آنها صورت نگرفت.
۳- هزینههای اجرای این سیستم و مدت زمان بازگشت سرمایه زیاد است. نظر به هزینههای بسیار بالای پیاده سازی ERP در سازمانها، اغلب آنها انتظار دارند پس از نصب و راهاندازی ERP بتوانند منافع مورد نظر خود را سریعا از این سیستم کسب کنند و به دنبال آن کاهش چشمگیر هزینهها را داشته باشند. ولی چنین امری در بدو امر امکان پذیر نیست و لازم است مدت زمانی از نصب و اجرای سیستم، گذشته باشد و بهبودهایی در فرآیند موجود نیز حاصل شده باشد تا زمان بازدهی این پروژه آغاز شود. در اکثر سازمانهای بزرگ دولتی کشور بهدلیل هزینه بسیار بالای تهیه سیستمهای یکپارچه و به تبع آن عدم برنامهریزی کل منابع سازمان بطور یکپارچه، توانایی محاسبه قیمت تمام شده محصولات و خدمات وجود نداشته و بعضا سازمانها بدون داشتن قیمت واقعی وحتی با متحمل شدن ضرر به فروش مجصولات خود اقدام می کنند.
۴- ساختار سازمانی اکثر سازمانهای کشور غیرمنعطف است. ERP یک سیستم فرآیندنگر است و این نوع دیدگاه در تناقض با روند انجام فعالیتهای اکثر سازمانها و شرکتهای کشور که بصورت وظیفهای انجام میشود است. نگرش فرآیندی به روند تولیدات یک شرکت، بعضا باعث تغییر ساختار آن سازمان میشود که در بیشتر مواقع در میان کارکنان و حتی مدیران ارشد آن سازمان تنش ایجاد می کند. بنابراین سازمانی موفق خواهد بود که قابلیت تغییر ساختار سازمانی و فرآیندهای کسب و کار را در جهت انطباق با فرآیندهای بهینه داشته باشد.
۵- فرآیندهای موجود سازمان با فرآیندهای بهینه ERP تطابق ندارد. اگر نتیجه امکانسنجی پذیرش ERP در سازمان های بزرگ ایران، خرید سیستم ERP را بر تهیه و ساخت آن ترجیح دهد آنوقت این سوال مطرح است که آیا مجموعه نرم افزارهای ERP با وضعیت سیستمها و فرآیندهای موجود سازمان، تطابق دارد؟ در صورت تطابق نداشتن، مطمئنا در روند پیاده سازی ERP اختلال ایجاد می شود که این اختلال میتواند عامل وقفه و یا شکست اجرای ERP باشد. در چنین شرایطی سه روش وجود دارد:
الف- سازمان یا شرکت خریدار باید فرآیندهای موجود خود را تغییر و تلاش کند فرآیندهای خود را با سیستم ERP مطابقت دهد. در این حالت تغییرات عمدهای در ساختار سازمانی، وظایف و جایگاه شغلی کارکنان، مسئولیتها، نحوه و روشهای انجام کار ایجاد می شود و به عبارتی لازم است فرآیند مهندسی مجدد در سطح شرکت اجرا شود که به نظر میرسد اگر سازمانی واقعا تصمیم به پیاده سازی ERP گرفته است و می خواهد ریسک شکست را به حداقل برساند می بایستی یک انقلاب فرآیندی به وجود آورد و ابتدا فرآیند مهندسی مجدد را در سازمان خود اجرا کند، سپس به پیاده سازی ERP اقدام کند.
ب- بسته نرم افزاری موجود باید بر اساس شرایط خاص آن شرکت تغییر داده شود. در این حالت احتمال بروز مشکلات در نرم افزار افزایش می یابد و بهعلاوه اشکالات خاصی را در بهروزآوری نرم افزار در نسخههای بعدی ایجاد خواهد کرد، زیرا نسخههای بعدی نیز باید بهصورت خاص و سفارشی تولید شوند.
ج- ERP و فرآیندهای سازمان وبرای کم کردن فاصله انطباق به سمت هم حرکت کنند. تجربه نشان داده است اگر سازمانها بخواهند از روشهای بهبود مستمر استفاده کنند و همزمان هم فرآیندهای خود و هم
سیستم ERP را طبق نیازمندیهای خود تغییر دهند هر دو مقوله (هم ERP و هم فرآیندها) آسیب خواهد دید.
۶- تبدیل داده ها یکی از معضلات بزرگ در پیاده سازی ERP است. انتقال داده ها از سیستمهای جزیرهای قبلی به سیستم ERP، علاوه بر تحمیل هزینه بر سازمان یکی از مراحل بسیار حساس پیاده سازی ERP است که عموما منجر به شکست پروژه می شود، چرا که به دلیل داشتن یک پایگاه داده مجتمع و سیستمهای نرمافزاری کاملا یکپارچه، بین اجزای سیستم ERP، هم از نظر ارتباطات دادهای و هم نرمافزاری، یکپارچگی ایجاد شده است و در مرحله انتقال داده ها ازسیستمهای قدیمی که ساختاری کاملا متفاوت با ساختار نرمافزاری ERP دارند یکسری از فضاهای اطلاعاتی این سیستم بنا به متفاوت بودن ساختار سیستم جدید مقدار نمیگیرند(خالی میماند) که نتایج و گزارشات حاصل از اجرا دارای خطای بسیار زیاد و دور از واقعیت بوده که همین موضوع سازمان را با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد کرد. شکایات کاربران و نارضایتی مدیران ارشد از عملکرد سیستم در این مرحله بسیار مشهود است و اگر بطور منطقی و علمی با اینگونه مشکلات برخورد نشود، شکست پروژه قطعی است. برای جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات می بایستی یک تیم بسیار قوی از کارشناسان IT و کارشناسان مرتبط با عوامل اجرایی تشکیل، تا نسبت به نحوه انتقال دادهها بصورت صحیح تصمیم گیری شده و فضاهای بدون مقدار قبل از اجرای سیستم طوری ترمیم شوند که روی عملکرد کلی سیستم کمترین تنش وارد شود [۱].
۷- هزینههای جانبی تحمیلی بر سازمان هنگام اجرای ERP سنگین است.
الف- هزینه آموزش: بهدلیل یکپارچه بودن سیستم ERP و نظر به اینکه کابران در بخشهای مختلف شرکت با یک سیستم یکپارچه کار میکنند، لازم است درک بیشتری از فعالیتها و فرآیندهای موجود در سایر بخشها نیز پیدا کنند. کاربران باید طوری توجیه و آموزش ببینند که درک کنند هر داده ای که وارد سیستم میکنند بر روی کل سیستم اثر گذار خواهد بود. بنابراین باید ارتباط بین بخشهای مختلف شرکت از طریق این سیستم برای کاربران کاملا تشریح شود . تجربه نشان داده است در صورتیکه آموزش کار با سیستم های بزرگ به خود کاربران واگذار شود، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد داشت بنابراین باید طبق یک برنامه ریزی دقیق برای کاربران دوره های آموزشی برگزار کرده و پس از پایان دوره برای آنها گواهینامه کار با سیستم صادر کرد.
ب- هزینه آزمایش نرمافزار: آزمایش سیستم در یک گستره وسیع عملیاتی یکی از مراحل اصلی پیاده سازی سیستم است که بعضی از صاحب نظران، ۲۰ درصد کل زمان چرخه عمر سیستم را به این امر اختصاص میدهند. حال برای حصول اطمینان از روند صحیح اجرای فعالیتها، باید ارتباط بین نرم افزارهای ERP با یکدیگر و احتمالا با سایر نرم افزارهای خاص بکار رفته در سازمان مورد توجه قرار گیرد.
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :
پایان نامه های متن کامل درباره تصیم گیری چند معیاره فازی
ج- هزینه سفارشی کردن نرمافزار: در صورتیکه یک یا چند عامل از نرم افزارهای ERP نتواند با شرایط کاری و فرآیندهای موجود سازمان منطبق شود، نرم افزار مزبور بر اساس شرایط خاص آن شرکت بازسازی می شود. تجربه نشان داده است اگر ERP را به چهار بخش کلان تولید، بازرگانی، منابع انسانی و مالی تقسیم کنیم، اصولا بخش تولید هر سازمان قسمت خاص آن سازمان محسوب میشود و همیشه بیشترین اصلاح را نیاز دارد که بنا به درخواست کارفرما سفارشی سازی می شود.
۸- کارکنان، عمده ترین عوامل ناکامی اجرای پروژه ERP هستند. تجربه نشان داده است که مهمترین عامل ناکامی در پیاده سازی و اجرای ERP ، کارکنان و بخصوص کاربران عملیاتی سیستم ها در بخشهای مختلف سازمان هستند که اگر آموزش فرهنگی و علمی مناسبی در خصوص تغییر روشهای سنتی خود داده نشوند و نپذیرند که ERP روند اجرای کارها و فعالیتهای آنها را نسبت به سیستمهای قبلی بهبود می بخشد، در برابر اجرای آن مقاومت نشان میدهند و آن را با شکست مواجه میکنند. همچنین اگر مدیر ارشد سازمان بطور مستقیم از مجریان حمایت نکند و با تفویض اختیار به مدیران زیرمجموعه و کم رنگ کردن حضور خود در اجرای پروژه و همچنین تشکیل ندادن به موقع کمیته های مدیریت تغییر و مدیریت بحران که از مباحث عمده در مدیریت بشمار میرود اقدام نکند، ناکامی ودرصد شکست پروژه را افزایش خواهد داد. بهترین پیشنهاد برای کاهش مقاومت، مشارکت دادن کارکنان در فرآیند تغییر است. تشکیل جلسات با کاربران صاحب نظر و استفاده از تجربیات آنها می تواند به میزان قابل توجهی مقاومت سایر کاربران را کاهش دهد [۵].
۲-۱۲- مطالعات خارجی و داخلی
توسعه و تکامل سیستمهای ERP و موفقیت پیادهسازی این سیستمها همواره موضوع بسیاری از پژوهش ها و تحقیقات است. برخی مطالعات به بررسی عوامل ریسک انسانی در مرحله پس از پیادهسازی ERP در سازمانهای کوچک و متوسط مقیاس پرداختهاند. در این مطالعات، عوامل انسانی در گروههای خصوصیات روان شناختی و رفتاری، فقدان آموزش موثر و پیوسته و خطاهای انسانی در زمان ورود داده ها طبقه بندی می شوند و نشان می دهد که کاربرد موفقیت آمیز سیستمERP نهفته در کاربر نهایی است. همچنین پیشنهاداتی تحت عناوین رهبری سازمان، ارتباط بین مدیریت ارشد و کاربر نهایی، مدیریت منابع انسانی، گزینش یک سیستم ERP مناسب، هماهنگی کارکردی متقابل، آموزش پیوسته کاربر و پشتیبانی مشاوران ERP، اعتماد به سیستم ERP پیاده سازی شده و ورود صحیح اطلاعات توسط کاربر نهایی به منظور کاهش ریسکهای انسانی در مرحله پس از پیادهسازی ERP ارائه میگردد [۶۵].
لیانگ[۱] در بررسی خود از روش BOCR (خطرات، هزینه ها، فرصت ها و منافع) که در مدل کلی نرم افزار ANP، Super Decision در نظر گرفته شده است استفاده کرده و به کمک آن مطلوبیت نهایی هر تامین کننده را محاسبه کرده است. به همین ترتیب وی برای انتخاب بسته نرم افزاری ERP از تکنیک AHP استفاده کرده است [۵۴].
استیوز[۲] و پاستور[۳] عوامل کلیدی موفقیت را در دو دسته استراتژیکی و تاکتیکی از دیدگاه سازمانی و فنی تقسیم نمودهاند که در جدول ۲-۱ نشان داده شده است [۳۹].
جدول ۲- ۱ چارچوب عوامل حیاتی موفقیت [۳۹]
استراتژیکی
تاکتیکی
سازمانی
حمایت مدیریت ارشد
درک روشن از اهداف استراتژیک سازمان
مدیریت مناسب دامنه پروژه ERP
مهندسی مجدد فرایند
مدیریت تغییر سازمانی اثر بخش
ترکیب و ساختار مناسب تیم پروژه ERP
فرهنگ کار گروهی
اعتماد کامل بین بازیگران مختلف پروژه ERP
برنامهریزی برای حضور فعال پبشتازان پروژه
مشاوران و کارکنان اختصاصی برای پروژه ERP
ارتباطات قوی داخلی و خارجی
اعطای قدرت تصمیم گیری به نیروهای پروژه ERP
شاخصهای ارزیابی عملکرد متمرکز
رفع اشکالات قبل از اجرای نهایی
زمانبندی پروژه ERP به طور رسمی
استفاده از مشاوران
مشارکت کارکنان در پروژه ERP
مدیریت پروژه قدرتمند
فنی
انتخاب استراتژی مناسب پیاده سازی
انتخاب نسخه مناسب نرم افزار پیاده سازی
انتخاب مناسب نرم افزار ERP
حداقل سفارشی سازی
زیرساخت سخت افزاری و ارتباطی مناسب
دقیق بودن اطلاعات سازمان
برنامهریزی برای پیکره بندی مناسب نرم افزار
دانش مناسب در مورد سیستم های سنتی
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-01-31] [ 03:17:00 ق.ظ ]
|